ארה”ב נערכת להסיר את האיסור על מכירת נשק התקפי לסעודיה

ארצות הברית מתכוננת להקל בהגבלות על מכירות נשק מסוימות לערב הסעודית, בצעד שגורמים אמריקאים אמרו ל”ניו יורק טיימס ” מגיע לאחר “שיחות השלום שהממלכה קיימה עם המיליציה החות’ית בתימן”.

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן הטיל את ההגבלות לפני שנתיים על רקע החשש שנשק אמריקאי ישמש נגד אזרחים בתימן, לאור מבצע צבאי של הקואליציה בראשות סעודיה נגד הארגון החות’ים הנתמך על ידי איראן.

בפברואר 2021, הנשיא האמריקני הדגיש כי המלחמה בתימן “חייבת להסתיים”, והוסיף: “כאישור לנחישותנו, אנו מפסיקים כל תמיכה אמריקאית בפעולות התקפיות במלחמה בתימן, כולל מכירת נשק”.

ביידן גם אישר בזמנו שסעודיה היא בעלת ברית של ארצות הברית. הוא אמר בנאומו: “סעודיה עומדת בפני איומים, ואנו נמשיך לתמוך בה כדי להגן על אדמותיה מפני התקפות של קבוצות הנתמכות על ידי איראן”.

בנוגע לנכונותה של ארצות הברית להקל על הגבלות המכירה של נשק התקפי גדול לממלכה, ה”ניו יורק טיימס” הסביר שזה מגיע “לאחר ניסיונותיה של ריאד לשים את הסעיפים האחרונים בהסכם שלום עם החות’ים בגיבוי וושינגטון”.

בכיר בבית הלבן האחראי לענייני ביטחון לאומי סירב להגיב על הנושא. גם הגורמים ששוחחו עם העיתון לא הבהירו מתי יתבצעו ההקלות בהגבלות.

לביידן יש את הזכות לחזור בו מהחלטתו זאת אם הוא יהיה סבור ש”זה לא האינטרס של אמריקה” לאשר הזרמת נשק לסעודיה, שהיא הקונה הגדולה ביותר, הרבה יותר מכל מדינה אחרת, של נשק אמריקאי, לפי עיתון.

 

הניו יורק טיימס ציין כי סעודיה “עובדת כעת עם החות’ים כדי לגבש הסכם שלום, שיקבע את ההפוגה הנוכחית בתימן”.

הדיווח קבע כי “בשבועות האחרונים, גורמים רשמיים סעודים לחצו על מחוקקים אמריקאים ועוזרים לנשיא האמריקני להקל על ההגבלות המוטלות על מכירת נשק התקפי לממלכה”, כך על פי גורמים אמריקאים וסעודים ששוחחו עם העיתון והעדיפו להישאר אנונימי בשל סודיות השיחות.

הגורמים הסבירו כי “ההצדקה הסעודית להשגת הנשק היא הבטחת גבולותיה הדרומיים במקרה של לחימה עתידית, בנוסף להבטחת יכולתה של הממלכה להתמודד עם כל המתיחות הגוברת באזור, לאור הסלמה של המלחמה בעזה”.

קרדיט: אלחורה