מבזקי חדשות ליום 23-12-2023. מתעדכן

*- המרוויחה הגדולה ממשבר הספנות
לא רק מפסידים יש כתוצאה מהמשבר שיצרו החות'ים סביב הים האדום. בעוד יותר ויותר חברות ספנות ואנרגיה מודיעות כי הן משנות מסלול, נראה שיש מי שימלא את החלל – סין. זו כנראה הסיבה שחברת השילוח מסין (הונג קונג) OOCL הודיעה השבוע כי תפסיק לספק סחורה מישראל ואליה, במה שנראה כ"היענות" למצור החות'י.

לצד חברה זו לסין חברות שילוח ענקיות, ביניהן "Cosco", המדורגת במקום הרביעי בעולם כשנתח השוק שלה מגיע לכ-7% משוק ההובלה הימית העולמי. חברות סיניות נוספות בתחום הן "ז'ונגו לוגיסטיקס", אנטונג הולדינגס וסינוטראנס. כל החברות הללו ממשיכות גם בימים אלה להשתמש בים האדום, להובלת סחורות בין מזרח ומערב, ואינן חוששות ממתקפות החות'ים.

יצוין כי מבחינת סין, השמירה על יכולת שילוח הסחורות שלה לכמעט כל שוק בעולם הוא לא רק מרכיב חשוב בכלכלתה אלא גם באסטרטגיה הביטחונית שלה.

 

*- המדינה הראשונה שהולכת בעקבות החות'ים…
החות'ים לא לבד והיום מכריזה מדינה ראשונה על "חרם ימי" כנגד ישראל. אמנם מדובר במלזיה שאין לה יחסים דיפלומטיים עם ישראל אך קשרי מסחר בין שתי המדינות כן מתקיימים. יצוין כי לפי דיווחים, מלזיה משמשת פלטפורמת מימון משמעותית עבור ארגון חמאס. הנזק מהמהלך של מלזיה מבחינה כלכלית אינו גדול אך הוא יוצר חשש כי עוד מדינות יצטרפו אליה ולכן זהו נזק תודעתי מעבר למסחרי.

לפי החלטה רשמית שפורסמה, ספינה המשייטת תחת דגל ישראל לא תוכל לעגון במלזיה. כמו כן, ספינות המפליגות לישראל לא יורשו לעגון במלזיה.
ראש ממשלת מלזיה אנואר איברהים (בתמונה) הצהיר: "ההגבלות הללו הן תגובה לפעולות ישראל שמתעלמות מעקרונות הומניטריים בסיסיים ומפרות את החוק הבינלאומי באמצעות מעשי טבח וזוועות מתמשכים נגד פלסטינים". עם זאת, אנואר הבטיח שלהחלטה זו לא תהיה השפעה שלילית על פעילות הסחר של מלזיה.

בנוסף, מלזיה תאסור על חברת הספנות, צים, לעגון בתחומה. אנואר גילה כי מאז 2002 הותר לצים שימוש בנמלי מלזיה.

 

*- "מתנה" ישראלית לבחירתו של א-סיסי?
יבוא הגז הישראלי על ידי מצרים עבר השבוע את רף 1 מיליארד רגל מעוקבת ביום לראשונה מאז חידוש הייצוא בתחילת החודש שעבר, כך על פי מקורות בקהיר. כזכור בעקבות המלחמה בעזה הופסק ייצוא הגז הישראלי למצרים והוא חודש בהדרגה.

מצרים מסתמכת על הגז הישראלי כדי לענות על חלק מהביקוש המקומי שלה כשאת החלק העיקרי היא מעדיפה לייצא בצורת גז טבעי נוזלי בעיקר לאירופה.

כזכור, אתמול הוכרז על בחירתו של הנשיא א-סיסי לכהונה נוספת. בין שאר האתגרים שהוא עומד בפניהם היא בעיית הפסקות החשמל במדינה עקב המחסור בגז. סביר שהגז הישראלי יסייע לפחות חלקית בפתרון הבעייה שכן בתקופה זו מעדיפה מצרים לייצא את הגז שהיא מקבלת מישראל כדי להעשיר את קופתה במט"ח.

 

*- מי המדינה שממשיכה לשוט דרך הים האדום ללא חשש?
בעוד יותר ויותר חברות ספנות ואנרגיה מודיעות על הפסקת ההפלגות דרך הים האדום עקב מתקפות החות'ים יש מדינה אחת שממש לא שינתה את מסלול הייצוא שלה. לפי נתוני מעקב של תנועת הספינות, קטר ממשיכה לייצא את הגז הטבעי הנוזלי שלה לאירופה דרך הים האדום ותעלת סואץ. קטר היא יצואנית גז טבעי עולמית משמעותית וחשיבותה לאירופה עלתה לאחר הפסקת היבוא של הגז מרוסיה לאחר תחילת המלחמה עם אוקראינה.

האם הקטרים סומכים על החות'ים שהם יפגעו רק בספינות הקשורות בישראל? האם יש לקטרים הסכם כלשהו עם החות'ים כי לא יתקפו את משלוחי הגז שלהם? אין לכך שום אישור, אבל ההתנהלות הקטרית מעוררת עניין…

 

*- יום של קרב בצפון ירדן. לפי הדיווחים הרשמיים מהממלכה עשרות חמושים חדרו לירדן מסוריה וניהלו קרבות אש עם משמר הגבול הירדני. בתקשורת הירדנית רומזים שאין מדובר "במבריחי סמים" אלא בחברי ארגון צבאי ככל הנראה בהכוונה איראנית. ברשתות נכתב כי ברשות המסתננים נמצא ציוד איראני ולכן הטענה כי איראן מנסה לערער את יציבות הממלכה.

נראה שהתקשורת הירדנית לא מפרסמת את כל המידע בוודאי לא של נפגעים ורק שחררה רק מספר תמונות של מסתננים שעצרה וחלק מהאמל"ח שהיה ברשותם. מצפון ירדן מדווח גם על פיצוץ גדול ככל הנראה של משאית שהכילה חומרי נפץ.

*- סעודיה: פרסמת – פוטרת!

צעיר פלסטיני השתמש אתמול ברשתות החברתיות כדי להתלונן שפוטר על ידי חברה סעודית בה הועסק. לפי הפלסטיני, הוא הועסק כעובד זר על ידי חברה לתמרוקים בסעודיה ופרסם בחשבונות האישיים שלו ברשתות החברתיות דברי תמיכה בעזה. הוא התבקש על ידי מעסיקיו להפסיק זאת וכשלא נענה קיבל הודעה שהוא מפוטר. לטענתו, בחוזה העסקתו לא היה סעיף שאוסר עליו להביע את דעותיו בחשבונות האישיים שלו.

סעודיה אינה מגלה סובלנות כלפי מי שמביע בפומבי תמיכה בעזה מאז החלה הלחימה. לפני שבועות מספר דווח כי עולה רגל אלג'ירי שהשמיע ססמאות התומכות בעזה נעצר על ידי השלטונות בסעודיה.

 

*- למה ראש ממשלת ירדן נגד קיום שביתות הזדהות עם עזה?
בפעם המי יודע כמה מוכח שבעולם הערבי יש כל כך הרבה צביעות בנושא ההזדהות עם הפלסטינים. אין בעיה לגנות את ישראל אך כשזה מגיע לכיס, הסולידריות עם הפלסטינים נעלמת…
כך לדוגמה היום בישר אלח'סאוונה, ראש ממשלת ירדן דחה קריאות מהציבור לקיים שביתה כללית במשק כאות הזדהות עם העזתים. אלח'סאוונה הסביר כי צעד זה אינו יעיל ולא ישרת את מטרת הפלסטינים.

מה מסתתר מאחורי הסירוב הזה? מוסא סאכת, חבר לשכת התעשייה של עמאן, הסביר מוקדם יותר היום שכל יום של שביתה כללית בירדן עולה למשק בין 40 ל-55 מיליון דולר – "סכום גדול במונחי המשק הירדני", לדבריו.

 

*- החות'ים מגני הפלסטינים? יותר נכון בוזזי הפלסטינים…
בתוך תימן, מתנגדי החות'ים טוענים כי ההתקפות שהם מבצעים בים האדום כביכול כמגני הפלסטינים היא רק תירוץ כדי לברוח מהצרות הפנימיות בהן נתון שלטונם. ולראייה בימים האחרונים מדווח כי ביתו בצנעא של מנהיג אש"פ לשעבר יאסר ערפאת הועבר לאחד מבכירי החות'ים. המבנה (בתמונה) ברחוב מג'אהד בבירה התימנית נתפס על ידי החות'ים כבר בשנת 2015 והפך למטה שלהם. בתקופה האחרונה פונה המטה והוא הועבר כאמור לבעלות אחד מבכירי הארגון.

אין זו הפעם הראשונה שהחות'ים משתלטים על רכוש פלסטיני בתימן. הם לקחו לעצמם למעלה מ-1 מיליון דולר שהיה בחשבון הבנק של "אגודת אלאקצא" הפלסטינית וכן סגרו מוסד צדקה פלסטיני נוסף שפעל בצנעא.

تعبئة عامة وتجنيد الآلاف.. الحوثي يستثمر الحرب على غزة

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונה: ניוז ימן ורשתות חברתיות