מבזקי חדשות מהעולם ליום 23-12-2023. מתעדכן

*- שר ההגנה הדרום קוריאני, שין וון-סיק, עדכן היום כי הטיל הבין יבשתי הצפון קוריאני הוואסונג-18 ששוגר השבוע הפגין יכולות טיסה, אולם עדיין לא ברורה מידת היעילות שלו בכניסה לאטמוספרה.

"קוריאה הצפונית הצליחה להטיס טיך למרחק ארוך ולפתח טיל עם דלק מוצק, אבל עדיין אין אימות אם הוא מסוגל להיכנס מחדש לאטמוספרה ולפגוע במדויק במטרה", אמר שין לחברי ועדת הביטחון של הפרלמנט.

שין גם חשף כי הלוויינים הצבאיים שקוריאה הצפונית ניסתה לשגר במאי ובאוגוסט נשאו מצלמות של חברת ניקון היפנית, וכי גם הלוויין ששוגר בחודש שעבר נשא מצלמה ברמה דומה.

הוא גם דחה את ההצהרות הצפון קוריאניות על כך שהלוויין כבר החל בפעילות מבצעית. "אפילו ללוויינים המתקדמים של ארה"ב ושל קוריאה הדרומית לוקחים חמישה עד שישה חודשים כדי להתחיל במשימה", אמר.

כמו כן, שין העריך כי הצפון קוריאנים ידרשו את פירוק הברית בין קוריאה הדרומית לבין ארה"ב בתמורה לעצירת תוכנית הגרעין, אולם הוא הבהיר כי לסיאול אין כל כוונה להיענות לדרישה.

בהתייחסו לאפשרות שבחירתו של טראמפ לנשיאות תביא לשיחות מחודשות על הגרעין הצפון קוריאני, ענה השר כי "אנחנו נהפוך את ההתרעה המורחבת של קוריאה הדרומית ושל ארה"ב בלתי הפיכה, בלי קשר לבחירות".

 

*- חנאן אל-עתר, אלמנתו של העיתונאי ומתנגד המשטר הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, שנרצח על ידי סוכנים של השלטון הסעודי ב-2018, קיבלה מקלט פוליטי בארה"ב – כך מדווח הערב הוושינגטון פוסט, שבו עבד חשוקג'י. "ההחלטה מראה שיש קורבן אחד שעדיין חי", אמרה אל-עתר שנעזרה בחבר הקונגרס הדמוקרטי, דון באייר, בתהליך קבלת המקלט.

*- מפקד משטרת צ'כיה, מרטין וונדרשק, חשף כי בבניין הפקולטה בפראג התגלה מצבור של כלי נשק ותחמושת. "אם לא הייתה התערבות מהירה של המשטרה, היו יכולות פי כמה יותר קורבנות", אמר.

עוד ציין וונדרשק כי בהתקפה היום נהרגו 14 בני אדם ונפצעו 25, בהם עשרה במצב קשה. כמו כן, נבדק אם היורה היה אחראי לעוד שני מקרי רצח בשבוע החולף, כאשר הקורבנות "נבחרו באופן רנדומלי".

*- רודי ג'וליאני, מקורבו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ופרקליטו לשעבר, הגיש היום בקשה לפשיטת רגל, ימים ספורים אחרי שבית המשפט בוושינגטון קבע כי הוא חייב לשלם פיצויים של 148 מיליון דולר לשתי נשים אחרי שהפיץ שקרים כי הן פעלו לזייף את תוצאות הבחירות לנשיאות בג'ורג'יה.

 

*- בית ספר יסודי במזרח לונדון נאלץ להתחיל כבר היום את חופשת חג המולד אחרי הפגנה פרו פלסטינית של הורים אחרי שהופצו טענות כי ילד בן 8 היה לכאורה קורבן של בריונות מצד המורים בשל תמיכה בפלסטינים.

הבלגן החל אחרי שמשתמש טיקטוק בשם "זאכי" העלה סרטון שבו טען כי ילד בן 8 מבית הספר ברקלי באזור לייטון היה "יעד לבריונות, הוטרד וסובל מטראומה נפשית מצד המורים" אחרי ששם תג פלסטיני על המעיל שלו. עוד נטען כי בית הספר הזהיר את ההורים כי הם יופנו לתוכנית למניעת טרור של הממשלה אחרי שילדיהם הפגינו תמיכה בפלסטינים ביום למען ילדים במצוקה ב-17 בנובמבר.

על אף שבית הספר הבהיר כי מדובר "בסדרה של האשמות שגויות ומרושעות", התייצבו הבוקר מאות מפגינים, חלקם עטויי כאפיות, התייצבו עם דגלים פלסטיניים ושלטים פרו פלסטיניים מול בית הספר. ההורים האשימו כי לא מאפשרים לילדיהם להביע הזדהות עם הפלסטינים, וזאת על אף שיש במקום דגל אוקראינה גדול.

לנוכח הסערה, החליטו בבית הספר לצאת כבר היום לחופשת חג המולד במקום מחר. "הרוב המכריע של המשפחות והתלמידים שקיבלו בברכה את זמנם בבית הספר ברקליי מושפעים כעת ישירות מהפעולות של מעטים שקיבלו מידע לא נכון ומבקשים להפריע מבית ספר יסודי ליישם את התפקוד הראוי שלו ולחנך ילדים", נמסר מבית הספר.

 

*- ימים ספורים אחרי שנשיא אוקראינה זלנסקי הודיע שארצו מתכננת לגייס עוד 500 אלף חיילים, אומר שר ההגנה, רוסטם אומרוב, בריאיון לתקשורת הגרמנית כי גברים אוקראינים בגילאים 25 עד 60 שחיים בחו"ל יצטרכו להתייצב בלשכות הגיוס או שיעמדו בפני סנקציות. "אנחנו עדיין דנים מה יקרה למי שלא יבואו מרצונם", אמר.

*- הזוי: בכיר חמאס, ע'אזי חמד, מודה לקנדה, לאוסטרליה ולניו זילנד על תמיכתן בהפסקת אש במלחמה בעזה.

חמאס מוגדר ארגון טרור בקנדה ובאוסטרליה, בעוד שניו זילנד הכניסה לרשימה רק את עז א-דין אל-קסאם.

 

*- מלך ירדן עבדאללה השני נועד היום עם אנשי דת מוסלמים ונוצרים מירושלים ומירדן ואמר כי "כל הפוגה בעזה חייבת להוביל להפסקת אש ושיבה לשולחן המשא ומתן כדי להשיג פתרון לסוגיה הפלסטינית על בסיס פתרון שתי המדינות".

לפי הודעת הארמון, המלך הביע "דחייה וגינוי לפגיעה במסגדים ובכנסיות בעזה" וקרא "לאחדות בהגנה על אתרים קדושים אסלאמיים ונוצריים בירושלים". עוד נמסר כי המלך הזהיר מפני "מכשולים שעלולים למנוע מנוצרים להשתתף במיסת חג המולד בבית לחם, והדגיש כי ירדן תעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי להבטיח גישה למתפללים".

 

*- דרמה גדולה בפולין, שבוע לאחר השבעת הממשלה החדשה: משרד התרבות הדיח היום את מנהלי ערוצי הטלוויזיה, הרדיו וסוכנות הידיעות הממלכתיים ואת חברי הוועדות המפקחות כדי "להשיב את האמינות של התקשורת הציבורית", ובתגובה השתלטו חברי מפלגת השלטון הקודמת התבצרו במשרדי רשות השידור הממלכתית והאשימו את הממשלה ב"דיקטטורה".

הפרלמנט הפולני אישר אמש החלטה של הקואליציה של ראש הממשלה, דונלד טוסק, שקוראת להשיב את "חוסר משוא הפנים והאמינות של התקשורת הציבורית" אחרי שכלי התקשורת הממלכתיים הואשמו בדיווחים מוטים ובשידור תעמולה נגד האופוזיציה במהלך שמונה שנות שלטונה של מפלגת החוק והצדק.

הבוקר, הודיע משרד התרבות על הדחת המנהלים של הטלוויזיה, הרדיו וסוכנות הידיעות, כמו גם הדחה של הוועדות המפקחות של שלושת הגופים, ומינוי מנהלים וחברים חדשים. מיד לאחר מכן, הופסקה הפעילות של שירות הידיעות של הטלוויזיה שמשדר 24 שעות ושל אתר האינטרנט שלו, וגם נעצרו השידורים של התחנות האזוריות ושל שירות הידיעות העולמי של הטלוויזיה.

אמש, מיד לאחר ההצבעה בפרלמנט, התבצרו חברים במפלגת השלטון הקודמת בתוך בניין הטלוויזיה הממלכתית. "המחאה שלנו היא הגנה על הדמוקרטיה, כי אין דמוקרטיה ללא פלורליזם של התקשורת וללא תקשורת אנטי ממשלתית חזקה, ובפולין אלה כלי התקשורת הממלכתיים", הכריז מנהיג המפלגה, ירוסלב קצ'ינסקי, כשהוא חוזר על אותן אמירות שהופנו נגדו ונגד הממשלה השמרנית בשנים האחרונות.

 

*- שירותי הביון באירופה חוששים שרוסיה תנסה לנצל את חוסר היציבות במזרח התיכון כסיפור כיסוי לצורך ביצוע פעולות אלימות במדינות האיחוד באמצעות פעילים מוסלמים בשבועות הקרובים – כך מדווח אתר תחקירים במרכז אירופה בהתבסס על מקורות שקשורים לשירותי המודיעין.

לפי הגורמים, שירות הביטחון הרוסי (FSB) עלול להשתמש בפעילים מצ'צ'ניה או מדגסטן, שתיים מהרפובליקות המוסלמיות בקווקז, כדי להוציא לפועל מבצעי "דגל כוזב" (False plag) שיפרו את הסדר ויעוררו פילוג חברתי במהלך תקופת החגים הנוצריים או בתחילת 2024.

"אני חושש שמשהו רע מאד עומד לקרות", אמר אחד הגורמים שציין כי שירותי הביון האירופיים פועלים יחד כדי לסכל את האיומים.

*- כוחות של משמר הגבול הירדני והצבא סיכלו ניסיון הברחה גדול נוסף של סמים משטח סוריה. לפי גורמים צבאיים, נתפסו 200 אלף כדורים של הסם קפטגון ו-209 חבילות חשיש.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: מכס ירדן