התיירות כראי לחוליי המשטר האיראני

על התיירות הקורסת באיראן

בשנים האחרונות ענף התיירות באיראן סופג מכה אחר מכה, ולא מעט מהעסקים המספקים שירותי תיירות נמצאים על סף קריסה, וחלק מהתיירנים האיראנים המיואשים מבכים על מר גורלם גם בעיתונות האיראנית.

תיירות הפנים נמצאת במשבר עמוק ולא התאוששה מהמשבר של ימי מגפת הקורונה שעצרה חלק מתיירות הפנים (גם בזמן שתיירות הפנים הרגילה נעצרה ברובה, חלק מתיירות העלייה לרגל נמשכה) והמשבר הולך ומעמיק יותר ויותר, בגלל חוליי המשטר והניהול הכושל והמושחת שהורס לאיראנים את המדינה וגורם לאינפלציה המשתוללת והתדרדרות רוב האוכלוסייה האיראנית לעוני, והמצוקה הכלכלית שאצל לא מעט איראנים הפכה למאבק הישרדותי של לנסות לדאוג לאוכל וקורת גג לילדיהם, לא משאירה הכנסה פנויה שבעבר הלא רחוק הייתה משמשת לצורכי טיולים ברחבי איראן היפה, המשבר בתיירות הפנים באיראן לא ממש חדש, וכבר הזכרתי זאת במאמר שבו שאלתי האם כלכלת איראן בצמיחה, או בצניחה? ובמאמר על החסידה שגברה על איש הדת.

 

אציין שהמשטר האיראני יצר את תיירות העלייה לרגל למקדשים השיעים באיראן, ונוסף לתיירות הפנים הדתית, המשטר מצליח למשוך תיירות דתית של שיעים ממדינות שונות שבאים למתחמים הקדושים "אימאם זדה" (امامزاده = Imamzadeh) בערים הקדושות ולאחרים הפזורים בכל איראן.

אוסיף גם שהמשטר הפך את כל נושא התיירות הדתית לחלק מהתעשייה של יצוא המהפכה, וכחלק משטיפת המוח להנחלת הדת בסגנון של המשטר, גם בלבבות האיראנים, וכך קמו להם בכל רחבי איראן כמעט 11 אלף מבני אימאמזאדה, בחלק מהמקרים נבנה מתחם סביב מבנה עתיק ששופץ, ובמקרים אחרים נבנה אימאמזדה חדש, ואזכיר שבימים שלפני המהפכה האסלאמית ועליית חומייני לשלטון, בכל איראן היו רק כ 1,500 אתרי אימאמזאדה.

Imamzadeh Seyed Morteza - Wikipedia

קרדיט: ויקיפדיה

 

עוד אציין שבאיראן כמו באיראן, היו מי שניסו לרכב על הגל של הקמת אתרים חדשים לעלייה לרגל, והיו אתרים שנבנו ללא אישור ורישום מתאימים ברשויות, וגם אם חלקם "הוכשר" בדיעבד ע"י הרשויות המוסמכות, היו גם עשרות מבני אימאמזאדה שנהרסו ע"י הרשויות.

איראן מנסה שנים למצב עצמה כמדינה אטרקטיבית לתיירות, לא רק לתיירות הדתית, ואכן יש בה שפע של מוקדי משיכה שונים לתיירים, החל ממגוון עשיר של שמורות טבע ומוקדי משיכה טבעיים מגוונים, ממדבריות ועד לביצות, מחופים זהובים ועד לאתרי סקי בהרים מושלגים, מאזורים צחיחים ועד ליערות עבותים, וכמובן גם אתרים ארכיאולוגיים, ערים עתיקות וכפרים עתיקים עם היסטוריה עשירה, 26 אתרי מורשת עולמית (הנמצאים ברשימה של אתרי המורשת של UNESCO) ולא נשכח להזכיר את הבזארים המפורסמים של איראן, מהבאזר העתיק של תבריז (שנמצא ברשימת אתרי המורשת של אונסק"ו) והבזאר הגדול בטהראן, ועד לבאזרים פחות מוכרים במערב, שגם הם עתיקים, גדולים וחשובים לכלכלת איראן והאזור בו הנם נמצאים, כדוגמת הבזאר של קאזרון (کازرون = Kazerun) עיר הנמצאת במחוז פארס.

Kazerun | city

קרדיט: ויקימדיה

 

אפשר לומר שכל תייר המגיע לאיראן, יוכל למצוא את הנופים וסגנון הטיול המועדפים עליו ואת ההיסטוריה והאקזוטיקה שתייר מערבי מחפש במדינות כמו איראן, אבל עם כל העושר התרבותי, הטבע והנופים המגוונים.

לאחר רציחתה של מהסא אמיני ב 16 בספטמבר 2022, שבעקבותיו החל גל מחאת החופש והדרישה להחלפת המשטר, החל גם טרנד נגד המשטר האיראני במדינות הערב, ומתיירים רבים ממדינות העולם המערבי שכבר הזמינו חופשה באיראן, לא ששו להגיע לאיראן שבה המשטר אונס ורוצח נשים שהפגינו נגדו ברחוב.

לא רק הטרנד האנטי איראני פגע בתיירות הנכנסת מהעולם המערבי, אלא גם העובדה שהמשטר החל לעצור תיירים מערביים והפך אותם לבני ערובה וכלי משחק פוליטי של משטר המולות מול מולדתם, לשפוט את חלקם במשפטי ראווה, ולפעמים המשפט יכול להסתיים בגזר דין מוות.

 

איראן "זכתה" לתדמית של מדינה שאולי מכניסה תיירים אבל הם לא תמיד זוכים גם לצאת ממנה בחזרה לביתם, וזה גרם לתיירים רבים ממדינות המערב להדיר את רגליהם מאיראן, ורק העצים את המגמה של ירידה בתיירים זרים בכלל ומערביים בפרט שהחלה כבר בשנת 2020 לאחר ההפגנות של נובמבר 2019 ומגפת הקורונה שפגעה בכל התיירות העולמית.

לפי הנתונים של הממשלה האיראנית, המסתמכת על נתוני ארגון התיירות העולמי של האו"ם (UNWTO) ניתן לראות שנכסו לאיראן כ 2.93 מיליון תיירים זרים, ולמרות שהשנה ישנה עליה (של כ11.5%) לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (2.63 מיליון) עדיין ישנה ירידה של כ 50% בכניסת התיירים לאיראן מהתקופה המקבילה בשנת 2019 (5.89 מיליון).

UNWTO 20th Assembly Co-Hosted by Zambia & Zimbabwe | DPO Group

קרדיט: האו"ם

 

למשטר נח יותר לפרסם את הנתונים לפי השנה הפרסית (שהחלה ב 21 במרץ), כי לפי הנתונים של המשטר, יש גידול של 38% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, אבל הוא לא שש לפרסם את פילוח הנתונים לתיירים הנכנסים ממדינות השונות, ומסתפק באמירה כללית של סגן השר למורשת תרבותית, תיירות ומלאכת יד, ששיעור כניסות התיירים ממדינות שכנות לאיראן "היה מבטיח".

אם נוכל להסתמך על נתוני עבר, סביר להניח שמרבית התיירים הזרים המגיעים לאיראן הם תיירי עלייה לרגל ממדינות כמו עיראק, אבל איראן עושה מאמץ להגדיל את מספר התיירים מרוסיה, סין, הודו, וגם מסוריה, טורקיה, אזרבייג’אן, ומדינות ערב, ואפילו מנסה למשוך תיירות מבנגלדש, ושמה לה למטרה להגדיל תיירות ארמנית שהחלה להגיע לאיראן ומתמקדת בעיקר במנזרים וכנסיות ארמניות באיראן (ראו לדוגמת את המאמר על איך קשורים תדיאוס הקדוש, משטר האייתולות והסולטאן הטורקי.

 

על מאמצי המשטר ואפשרות ליום שאחרי משטר המולות

כדי להחזיר את התיירים הזרים ולהביא תיירים ממדינות שמהן לא הגיעה בעבר תיירות נכנסת,
המשטר מנסה לחתום על הסכמי תיירות עם מדינות שונות, כגון ההסכם הרחבת השת"פ התיירותי בין איראן לרוסיה, שנחתם במאי האחרון, ומבקשת להאיץ את יישום הסכמים עם מדינות עימן חתמה על הסכמים דומים, ובימים אלה מתגבשת תוכנית לביטול חד צדדי של הויזה הנדרשת לכניסה אל איראן, מכ- 60 מדינות, רובן מדינות מדינות שכנות ומדינות מוסלמיות נוספות.

התיירנים האיראנים שמחים לקבל כל תייר זר שיגיע להתארח במלונות וחדרי האירוח ברחבי איראן, וירחיק אותם במעט מפשיטת רגל מוחלטת, אבל היו שמחים יותר לו היו התיירים המערביים שהיו מוציאים יותר (ולפעמים הרבה יותר) מאשר התייר הסיני, הרוסי או הטורקי וגם יותר מאשר עולי הרגל הזרים.

המשטר האיראני שהיה שמח לראות את השוודים, האירים, הצרפתים, הגרמנים, הפינים והאוסטרלים חוזרים לאיראן, מנסה למשוך בחזרה את התייר המערבי, וכך אפשר למצוא לאחרונה פרסומים ברשת, על אחד הטרנדים שרץ טוב בתיירות העולמית – תיירות אקולוגית (Ecotourism) שמפנים לשלל אפשרויות של תיירות אקולוגית באיראן ושפע מלונות, וילות וחדרי אירוח העונים להגדרת Ecolodge.

לפני מספר שנים איראן החלה להריץ קמפיינים למשיכת תיירות אקולוגית, בשנתיים האחרונות לא ראיתי פרסומים ישירים של המשטר האיראני בנושא, אבל כאמור, לאחרונה גם אם אין פרסומים רשמיים של המשטר, ניתן לראות פרסומים שניתן לשייך בעקיפין לאיראן, שמדברים על האפשרויות הרבות של תיירות אקולוגית באיראן.

 

על אף שתיירות אקולוגית פחות מעניינת את התייר הסיני, הרוסי, הטורקי או הבנגלדשי, וגם לא את תיירות העלייה לרגל, תוכלו למצוא מידע על תיירות אקולוגית ולהזמין חבילות נופש אקולוגי ברחבי איראן, באתרים של חברות תיירות מאיראן, ואם תעשו חיפוש ברשת למונח תיירות אקולוגית בפרסית "بومگردی" תוכלו לראות בעצמכם את אפשרויות הלינה הרבות העונות להגדרה.

נאחל לאיראנים שיצליחו להיפטר מעולו של משטר המולות שהורס את איראן ואת חייהם, וביום שאחרי עידן הרפובליקה האסלאמית של איראן, נוכל גם אנחנו להזמין חבילת תיירות אקולוגית וליהנות מנופיה ואתרי היפים של איראן.

اقامت در هتل رامسر یا اقامتگاه بومگردی

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: תביאן