הפלישה הרצחנית של החמאס: השורשים העמוקים של הכישלון המודיעיני הישראלי

*- היבריס, חשיבה קבוצתית ואופטימיות טכנולוגית תרמו כולם לכישלון המוחלט של ישראל לחזות ולסכל את הפיגוע הגורלי ב-7 באוקטובר.    *- קיצוץ עמוק בתקציב יחידת ההאזנה המרכזית של ישראל , 8200 , בשנת 2021 , הביאה להפסקת משימות האזנה הטקטיות לכוחות חמאס בשטח.   *- כל ההכנות של החמאס ליד גדר הגבול עם ישראל נצפו ודווחו לאחור אך התעלמו מהם.

חיילים ביחידה 8200

קרדיט: דובר צה”ל

לאחר מתקפת הטרור המפתיעה של חמאס על ישראל מרצועת עזה ב-7 באוקטובר 2023, משקיפים רבים תמהו כיצד ניתן היה לתפוס את ישראל מופתעת לחלוטין.

היינו בין המבולבלים והצענו שלוש סיבות אפשריות :

  1. ייתכן שמנהיגים ישראלים זלזלו ביכולותיו של חמאס ולא הבינו את כוונותיו.
  2. ייתכן שהמודיעין הישראלי הוטעה בסודיות של חמאס, והיה חסר סימנים לכך שהוא תכנן והכשיר.
  3. ייתכן שראשי שרותי המודיעין הישראלים היו כל כך שבויים בקונספציה הקודמת שלהם, שחמאס לא מווה איום גדול, עד שהם דחו עדויות מצטברות לכך שהוא מתכונן למלחמה.

גילויים חדשים מהסיקור התקשורתי האחרון שופכים אור נוסף על מה שקרה, המאששים בעיקר את תפקידן של הערכות איומים שגויות ושיפור הביטחון המבצעי של חמאס .

ב-29 באוקטובר, ה”ניו יורק טיימס” דיווח כי מאז מאי 2021, ראשי המודיעין הצבאי של ישראל (אמ”ן) והמועצה לביטחון לאומי העריכו רשמית כי “לחמאס אין כל עניין לפתוח במתקפה מעזה שעלולה להזמין תגובה הרסנית מישראל”.

כתוצאה מכך, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו וראשי סוכנויות הביטחון הסיטו את תשומת הלב והמשאבים הרחק מחמאס ואל מה שהם ראו כאיומים קיומיים יותר: איראן וחיזבאללה.

לדוגמה, בשנת 2021, הצבא הישראלי קיצץ כוח אדם ומימון ליחידה 8200, יחידת מעקב צבאית מרכזית שמאזינה לעזה. ב-2022 הפסיקה היחידה להאזין לתקשורת הרדיו של חמושים של חמאס , אם כי ככל הנראה אספה מידע מודיעיני אחר.

ארה”ב ביצעה שינוי דומה, והתמקדה בארגון “המדינה האסלאמית” וחמושים אחרים , והותירה את איסוף המודיעין על חמאס לישראל.

Surveillance soldiers warned of Hamas activity on Gaza border for months  before Oct. 7 | The Times of Israel

קרדיט: רשתות חברתיות

 

מעקב חושפני

בתוך ימים מה-7 באוקטובר חשפה מצרים כי שיתפה את ישראל באזהרות ברמה גבוהה מפני אלימות צפויה של חמאס – ” משהו גדול “.

דיווח של “גרדיאן” בתחילת נובמבר חשף כי מנהיגי חמאס שתכננו את התקיפה נקטו באמצעים מיוחדים כדי להימנע מהגילוי, על ידי המודיעין הישראלי, כולל העברת פקודות רק מפה לאוזן, ולא באמצעות תקשורת רדיו או אינטרנט. אבל התכנון של חמאס לא חמק לחלוטין ממערכות הגילוי.

ה”טיימס אוף ישראל” דיווח בסוף אוקטובר כי כוחות ישראלים של חיל המודיעין הקרבי שהיו בתצפית על גבול ישראל-עזה חודשים לפני ה-7 באוקטובר, ראו חמושים של חמאס חופרים בורות, מניחים חומרי נפץ, מתאמנים לעתים קרובות ואפילו מתרגלים פיצוץ גדר מדומה. 

תצפיות המודיעין הקרבי דיווחו על כל מה שהם ראו אך התעלמו מהאזהרות שלהם.

קרדיט: אסיה טיימס   קרדיט לתמונה: חיים זך (לע”מ)