"קאזוס בלי": תימן מאיימת שתתקוף כל אניה בדרכה לישראל

בשבת הזהיר הדובר הצבאי של החות'ים בתימן את כל חברות הספנות משיתוף פעולה עם ישראל, ואמר כי ספינותיהן יהיו יעד להתקפות של המיליציה בים האדום.

הדובר, יחיא סארי, מסר כי הוחלט "למנוע מעבר של ספינות לכיוון ישראל של כל לאום, אם מזון ותרופות הדרושים לא ייכנסו לרצועת עזה, והוא יהפוך ליעד לגיטימי עבור כוחותינו החמושים."

הוא הוסיף, "אנו מזהירים את כל הספינות והחברות מפני כוונה להגיע לנמלי ישראל". אזהרה זו מגיעה במסגרת המלחמה המתנהלת כבר יותר מחודשיים בין ישראל לחמאס.

החות'ים אומרים מאיימים שיפתחו בהתקפות ,עם מל"טים וטילים, נגד ישראל וספינות ישראליות בים האדום, בתגובה למתקפה ששיגרה ישראל על חמאס בעזה, לאחר שחמושי התנועה הפלסטינית תקפו את ישראל ב-7 באוקטובר.

 

בנובמבר האחרון תפסו החות'ים את ספינת המשא "Galaxy Leader" בדרום הים האדום, ואמרו שהיא שייכת לישראל, מה שהוכחש על ידי ישראל.

באותה עת מסרה החברה שבבעלותה הספינה, גלקסי לידר, כי חיילים עלו עליה באופן לא חוקי באמצעות מסוק, והיא עוגנת כרגע בנמל חודיידה בתימן.

לאחרונה, הצי האמריקני יירט 3 מל"טים ששוגרו מתימן, למרות שלא היה ברור לאן הם טסים , בנוסף ליירוט טילים ששוגרו מאדמת תימן במהלך ששת השבועות האחרונים. החות'ים הפילו מל"ט אמריקאי בחודש שעבר.

 

למרות שתימן אינה במיקום אסטרטגי לתקוף את ישראל, היא אידיאלית לתקיפת ספינות בים האדום, שכן המיליצייה החות'ית מחזיקה במלאי של טילים נגד ספינות, מה שהופך אותם מסוגלים לאיים על כל ספינה שחוצה את מיצר באב אל-מנדב, העובר גם דרך חוף תימן, על פי ניתוח שפרסם האקונומיסט ".

החוף התימני משקיף על מיצר באב אל-מנדב, שהוא מעבר צר בין תימן לג'יבוטי בנקודה הדרומית ביותר של ים סוף. הוא נחשב לאחד מנתיבי הים העמוסים בעולם, שכן כחמישית מצריכת הנפט העולמית עוברת דרכו.

מיצר באב אל-מנדב הוא אחד ממיצרי המים החשובים בעולם.  ארכיון
מיצר באב אל-מנדב הוא אחד ממיצרי המים החשובים בעולם. צילום ארכיון

רוחבו של מצרי באב אל-מנדב הוא 18 מייל (כ-29 ק"מ) בנקודה הצרה ביותר שלו, מה שמקשה על תנועת המכליות ומוגבל לשני נתיבים עבור אניות נכנסות ויוצאות, על פי דיווח של רויטרס.

המלחמה פרצה בין ישראל לחמאס בעקבות מתקפה חסרת תקדים שפתח חמאס בדרום ישראל, שהובילה להרג של כ-1,200 בני אדם.

ישראל טוענת כי כ-240 בני אדם נלקחו כבני ערובה על ידי חמאס והועברו לעזה.

מנגד, בתגובה הישראלית נהרגו לפחות 17,700 פלסטינים ונפצעו 48,780, לפי משרד הבריאות של חמאס. (קרדיט: אלחורה )

ישראל כבר הודיעה למעצמות המערב כי אם בעית השיט בים האדום לא תפתר היא תצא למלחמה נגד החות'ים בתימן ותסיר את המצור. 

קרדיט: ויקיפדיה