הקרחון הגדול בעולם, גדול בשטחו פי 3 מהעיר ניו יורק, החל לנוע

מדענים חשפו כי הרי הקרח הגדולים בעולם החלו להתרחק ממימי אנטארקטיקה, לאחר שנותרו נייחים במשך יותר משלושה עשורים, מה שתואר כ”עניין נדיר”. 

לפי סקר אנטארקטיקה הבריטי, “הקרחון, המכונה A23A, ששוקל כמעט טריליון טון מטרי, נסחף כעת במהירות על פני הקצה הצפוני של אנטארקטיקה, עקב רוחות וזרמים חזקים.” הגרדיאן ציטט הסברים שנבעו מתמונות לוויין עדכניות.

הקרחון הזה התנתק ממדף הקרח של פילצ’נר באנטארקטיקה ב-1986, אך נעגן לקרקעית האוקיינוס ​​ונשאר בים וודל במשך שנים רבות.

 

גודלו של הקרחון הוא בערך פי שלושה משטחה של העיר ניו יורק, ויותר מפי שניים מגודלה של לונדון רבתי, עם שטח של כארבעת אלפים קמ”ר. 

“נדיר לראות קרחון בגודל כזה נע, אז מדענים יעקבו אחר מסלולו מקרוב”, אמר אוליבר מארש, חוקר קרחונים בסקר אנטארקטיקה הבריטי. 

בשבוע שעבר ביקר מזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש, באנטארקטיקה, יחד עם נשיא צ’ילה גבריאל בוריק, כדי לעקוב אחר ההשפעה של עליית הטמפרטורות הנגרמות משינויי האקלים ביבשת.

“הטמפרטורות הצורבות משמעותן שהקרח האנטארקטי נמס מהר יותר מאי פעם, עם השלכות קטלניות על אנשים ברחבי העולם”, אמר גוטרס לכתבים.

 

המזכ”ל קרא למדינות “לפעול כעת כדי להגביל את עליית הטמפרטורה העולמית ל-1.5 מעלות צלזיוס, להגן על אנשים מכאוס אקלימי ולסיים את עידן הדלקים המאובנים”.

“אנטארקטיקה כונתה ענק ישן”, אמר גוטרס, “הענק הזה התעורר על ידי כאוס אקלימי”.

ראוי לציין כי קרח הים האנטארקטי נמצא ברמתו הנמוכה ביותר אי פעם. נתונים סטטיסטיים חדשים מראים כי בספטמבר, היקף הקרח הימי היה נמוך ב-1.5 מיליון קמ”ר מהממוצע בתקופה זו של השנה.

אזור זה שווה בערך לשטח של פורטוגל, ספרד, צרפת וגרמניה ביחד.

גוטרס ציין גם שמעטפת הקרח של גרינלנד נמסה במהירות, ומאבדת יותר מ-250 ג’יגהטון קרח מדי שנה.

 

הוא הוסיף: “כל זה מבשר קטסטרופה כלל עולמית. מה שקורה באנטארקטיקה לא נשאר באנטארקטיקה. למה שקורה אלפי קילומטרים משם יש השפעה ישירה כאן”.

המזכ”ל המשיך: “אנחנו חיים בעולם בו הכל קשור. זיהום דלק מאובנים מחמם את כדור הארץ שלנו, משחרר כאוס אקלימי באנטארקטיקה. האוקיינוס ​​הדרומי ספג את רוב החום מההתחממות הגלובלית. זה אומר שהקרח נמס בשטח אוקיינוס ​​בקצב מהיר מהתקן”.

גוטרס ציין כי הפשרת קרח פירושה שגובה פני הים עולה בקצב שיא, ומסכן ישירות את חייהם ופרנסתם של אנשים בקהילות החוף ברחבי העולם. 

הוא הזהיר כי הדבר מהווה איום קיומי על כמה מדינות אי קטנות.

קרדיט אלחורה     קרדיט לתמונות: אלאיתיחאד