מחקר: אבק אסטרואידים שהביא לחורף שנמשך 15 שנים חיסל את הדינוזאורים

היה ידוע שהתנגשות אסטרואידים עם חופי מקסיקו ,של היום ,לפני 66 מיליון שנה ,גרמה להכחדה של שלושה רבעים מהעולם החי, כולל דינוזאורים.

אבל האופי המדויק של התופעה שנגרמה על ידי האסטרואיד Chicxulub נותר במחלוקת. התיאוריות האחרונות הצביעו על כך ש”גופרית הנובעת מפגיעות, או פיח הנובע משריפות מסיביות”, עשוי להיות הסיבה לחסימת אור השמש ולצלילת העולם לחורף ארוך.

מחקר שתוצאותיו פורסמו ביום שני החזיר את המומנטום לתיאוריה הקודמת לפיה ה”אבק” שהעלה האסטרואיד “החשיך את השמיים לתקופה ארוכה”.

“אבק סיליקה דק” (חול אבקתי) נשאר , ככל הנראה, באטמוספירה במשך 15 שנים.

המחסור באור גרם לטמפרטורות הממוצעות לרדת עד 15 מעלות צלזיוס, לפי המחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Nature Geoscience.

בשנות ה-80, לואיס ולטר אלוורז, אב ובנו, דיברו על האפשרות שדינוזאורים נכחדו “לאחר שפגיעת אסטרואיד שינתה את האקלים על ידי ציפוי כדור הארץ באבק”.

התיאוריה הייתה מוטלת בספק, עד שהמכתש האדיר שנוצר על ידי האסטרואיד Chicxulub התגלה בחצי האי יוקטן של מקסיקו של היום, כ-10 שנים מאוחר יותר.

 

אוזגור קראטקין, חוקר במצפה הכוכבים המלכותי הבלגי, שהשתתף בהכנת המחקר, הסביר כי התיאוריה שייתכן כי גופרית, ולא אבק, שינתה את האקלים, “התקבלה ברווחה מכיוון שהאמינו שאבק זה אינו בגודל המתאים להישאר באטמוספירה.” לפי סוכנות הידיעות הצרפתית 

צוות בינלאומי הצליח לזהות חלקיקי אבק שנבעו מפגיעת האסטרואיד שנמצאה באתר המאובנים Tanis בצפון דקוטה, ארצות הברית. המדידה שלו נעה בין 0.8 ל-8 מיקרומטר.

על ידי הזנת הנתונים שלהם למודלי אקלים דומים לאלה המשמשים כיום, החוקרים הגיעו למסקנה שאבק זה “מילא תפקיד, גדול בהרבה, ממה שהוערך בעבר”.

סימולציות גילו שמתוך כמות החומר הכוללת שנפלה לאטמוספירה, שלושה רבעים היו אבק, 24 אחוז גופרית ורק 1 אחוז פיח.

חלקיקי האבק “חסמו לחלוטין את תהליך הפוטוסינתזה” בצמחים למשך שנה לפחות, מה שהוביל ל”התמוטטות קטסטרופלית” של הצמחים, על פי קראטקין.

غبار كويكب تسبب بشتاء دام 15 عامًا أدى للقضاء على الديناصورات

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: ארם ניוז