תקיפה ישראלית בסוריה- פרספקטיבה של איסוף מל”מ והבשלתו המבצעית

הכרוניקה העיתונאית יודעת לספר כי בלילה שבין יום ראשון ליום שני , בשעה 02:20 לערך , תקפו רביעיית מטוסי קרב ישראלים שטסו בשמי צפון המדינה , מטרות על אדמת סוריה במרחב דמשק.

אמצעי התקשורת ורשתות חברתיות דיווחו כי הותקפו מחסני נשק ותחמושת של חיזבאללה באזור דימאס, בקרבת כביש ביירות-דמשק , לא הרחק מהגבול הלבנוני. כמו כן ידעו הרשתות החברתיות לספר כי הותקפה שיירת משאיות שהובילו טילים בליסטיים קצרי טווח שהגיעו מאיראן, דרך אדמת עיראק ,לקרבת הגבול הלבנוני , אולי כדי להעבירם למרחב החסינות של חיזבאללה בצפון לבנון . 

 

בעקבות התקיפה הישראלית היום , לפנות בוקר, החלו אנליסטים צבאיים בעולם הערבי , העוקבים מקרוב אחרי כל הפעילות הצבאית באזור , לנתח את התקיפה , תוך ניסיון לזהות מתי החלו פעולות ההכנה מצד ישראל למבצע התקיפה מלפנות בוקר.

על פי הניתוח שלהם מתברר כי ישראל החלה להכין את היעדים של התקיפה מלפנות בוקר כבר מלפני שבועיים , והכנות הסתיימו אתמול בצהריים.

לאורך כל התקופה הזאת העלתה ישראל לאוויר מספר רב של מטוסים לאיסוף מודיעין אלקטרוני מטייסת 122 של חיל האוויר הישראלי שחיפשו כל שבב מידע על מבצע איראני מתגלגל שלגביו הגיע מידע, ככל הנראה, ממקורות אחרים.

לפעמים הכיסוי המודיעיני הישראלי באמצעות מטוסי האלינ”ט (ELINT) היה במשך שעות ארוכות ויוצאות דופן שרמזו שמדובר באיסוף קריטי לסיכול מבצע איראני מהדהד.

 

קרדיט: תעשיה אווירית

 

על פי המטרות שהותקפו אתמול , ניתן ללמוד , בפרספקטיבה לאחור , כי אחת המטרות לאיסוף המודיעין האינטנסיבי של ישראל היתה תנועת שיירת משאיות איראניות שנשאו טילים בליסטיים קצרי טווח ומדוייקים מאוד שעשו את דרכם למערב סוריה , לא הרחק מגבול ישראל , לאזור דימאס וצאבורה , שם ישנם מחסני נשק מוחבאים של חיזבאללה, ואולי היתה אף כוונה להובילם בהמשך לצפון לבנון למחסני חיזבאללה, הנהנים כרגע מחסינות מפני תקיפה ישראלית.

 

הכתב הצבאי של ערוץ 13 – אור הלר פרסם מאוחר יותר היום את הדיווח הבא: “הערכה כי בתקיפת המיוחסת לפנות בוקר לחיל האוויר הישראלי בדמשק חוסל מהנדס בכיר בפרוייקט מרכזי שהאיראנים בונים בסוריה שמטריד את ישראל. ניתן להעריך כי המודיעין הישראלי עקב אחרי המהנדס וניצל שעת כושר לחסל אותו בשנתו הלילה מהאוויר “.

אם דיווח זה נכון, ואין סיבה שלא, שהרי היא הודלפה מפי “הסוס” עצמו ,  הרי שמידע על הגעתו היתה כבר בידי המודיעין הישראלי עוד הרבה לפני והיו צריכים לקיים מעקב מודיעיני רציף כדי לאתר מתי הוא יכנס למלכודת שנפרשה לרגליו בטרם חוסל.

אתמול לאחר שנותח החומר המודיעיני שנאסף בטיסת איסוף המודיעין שנמשכה כמה שעות בבוקר , המידע הבשיל לתקיפה שבאה אחרי חצות , היום לפנות בוקר .

טיסת המודיעין שלאחריה הבשיל המידע לתקיפה מבצעית:

 

מה ניתן ללמוד מהתגלגלות מבצע התקיפה ? שהאיראנים מתכננים מבצעים ב”סלואו מושיין” – הילוך איטי , מתוך כוונה להתחמק מהעיניים והאוזניים של המודיעין הישראלי ולגלגל שיירות עם נשק שובר שיוויון תחת מעטה “רעש לבן” שהפעילות היומיומית בסוריה מייצרת. לפעמים הם מצליחים ולפעמים לא . אתמול זה היה – לא!!!

 

וכך אתמול התבצע 2 במחיר מבצע 1 – גם שיירת המשאיות עם הטילים המדוייקים וגם המדען האיראני הבכיר הושמדו ביעף אווירי אחד של חיל האוויר הישראלי.

 

המלצה אישית: אל תבנו על כך שלישראל יש הצלחה של 100 אחוז. ממש אין! לצערנו ! ומרחב החסינות של חיזבאללה בשטח לבנון עוד מגביר את מחיר הפספוס!  אבל זה מה שיש!!

 

האם השמדת מפלצת החיזבאללה היא צורך השעה כיום ? לאלוקי המטכ”ל וההנהגה הישראלית הפתרונים!!

גם חוסר מעש הוא פתרון!!