איראן – חלקים מהפסיפס של תמונת מצב. חלק ב’

ואלו הנתונים המופיעים ברשימה:
1) ברשימת 100 המדינות העניות בעולם, איראן מדורגת במקום ה 94
2) בין המדינות המאושרות בעולם נמצא מקום 110
3) מחזיקה שיא ומספר אחת בהוצאות להורג בעולם
4) איראן מדורגת במקום ה 8 במדד האומללות, מתוך 156 מדינות
5) מקום 14 בין המדינות העצובות ביותר
6) במדד חופש האדם איראן מדורגת במקום ה 154 מתוך 159 מדינות בעולם
7) במדד חופש העיתונות, איראן מדורגת במקום ה 178 מתוך 180 מדינות
8) בין המדינות הזועמות ביותר בעולם, איראן מדורגת במקום השלישי
9) במדד השחיתות איראן מדורגת במקום ה 150 מתוך 180 מדינות בעולם
10) בין המדינות השמחות ביותר בעולם, איראן מדורגת במקום ה 118
11) מקום ראשון באלימות במשפחה
12) מקום 10 בעולם בגניבות
13) ובמדד חופש האינטרנט, איראן נמצאת בשלוש המדינות האחרונות

באמת היה מעציב לראות את הרשימה שרצה ברשת, ולקרוא את התגובות לרשימה, שממש לא הצביעו על תקווה לעתיד טוב יותר עד להחלפת המשטר הכושל והרצחני של המולות, אבל היות והאופטימיסט שבי אמר שאולי המצב לא נורא כפי שעולה מהרשימה המדכאת, הלכתי לנסות לאמת את הנתונים המופיעים ברשימה. ומבדיקה זריזה עולה שגם אם לא תמיד המידע הזמין ברשת מעלה נתונים זהים לאלה שברשימה, לא ממש אפשר למצוא נתונים מעודדים לאיראנים.

אפשר להניח שהאיראנים לא ממש שמחים להיות במקום גבוה ברשימת המדינות עם עוני עמוק, או בין המדינות שלא מטפלות בהתמכרות מתרחבת ועולה לסמים, או מדינה שלא מצליחה לספק לאחוז ניכר מתושביה מים נקיים, ועוד רשימות ומדדים מעין אלה.

 

ואלה הנתונים שעלו בבדיקה שלי:
1) על פי נתוני תמ”ג (תוצר מקומי גולמי = GDP) לשנת 2021 שפורסמו ע”י הבנק העולמי, איראן עם 16,484 דולר לנפש, “זוכה” במדד המדינות העניות בעולם למקום ה 112 (לשם השוואה, בשנת 2021 ישראל עם 43,721 דולר לנפש, נמצאת במקום 163 ברשימה זו)

• מעניין שמי שיצר את הפוסט הזה בחר לקחת דווקא את מדד המדינות העניות בעולם, ולא את מדד העושר (או מדדי נתונים כלכליים) כמו זה המתפרסם ע”י קרן המטבע הבינלאומית (IMF) ובשנת 2022 לפי נתוני קרן המטבע הבינ”ל, איראן עם 18,663 דולר לנפש, נמצאת במקום ה 81 ואילו ישראל להשוואה עם 52,173 דולר לנפש, נמצאת במקום 29.

2) במדד המדינות המאושרות בעולם לשנת 2021, באתר worldpopulationreview איראן נמצאת במקום 116 (וישראל במקום 7) ולפי נתוני מדד World Happiness Report לשנת 2023, איראן נמצאת במקום 101 הלא מכובד, מתוך 137 מדינות, וישראל נמצאת במקום הרביעי השמח, ובאתר Visual Capitalist תוכלו להתרשם מהתצוגה הגרפית  לנתוני 2023 במדד האמור.

3) נכון שנתוני הוצאות להורג באיראן מזעזעים, ולפי המידע המתפרסם מדובר במאות אנשים בשנה, ונתוני שנה שעברה מצביעים על לפחות 576 איראנים שהוצאו להורג ע”י המשטר, לפי מידע באתרים העוסקים בהוצאות להורג בעולם, איראן נמצאת השני והלא מכובד, מיד אחרי סין שעליה נאמר שהוציאה אלפי אנשים בשנה שעברה.

 

4) לפי נתוני מדד האומללות לשנת 2022, של Steve Hanke כלכלן באוניברסיטת Johns Hopkins, שנקרא מדד Steve Hanke’s Annual Misery Index (HAMI), ושהתפרסמו בחודש שעבר, איראן נמצאת במקום 19 האומלל (ואילו ישראל נמצאת במקום 145 הרחוק מאומללות)

5) שוב עורך הרשימה בחר להציג מדד שלילי במקום חיובי, ואומר שאיראן נמצאת במקום 14 מבין המדינות העצובות בעולם, ולמעשה זו חזרה על הסעיף השני, מדד המדינות המאושרות בעולם, כך שפשוט הם מנסים לספור הפעם מהסוף, אבל שוב הספירה מתפספסת להם, ואיראן יוצאת במקום 37 מהסוף.

6) כמו בתחומים אחרים, גם בנושא חופש האדם יש מספר אינדקסים המתייחסים לנושאים שונים הקשורים לחופש וחירות המוקנית לאדם, וכך באינדקס לשנת 2022, מדד החופש בעולם The State of World Liberty Index של פרופסור J. Patrick Rhamey המשקלל מספר אינדקסים (חירויות אזרח, חופש כלכלי, חופש עיתונות) איראן “הצליחה” להתברג למקום 174 מתוך 183 מדינות (ואילו ישראל ירדה למקום 66, צניחה ממקום 47 בשנה הקודמת)

• ואם נתייחס לדוגמה רק למדד החופש הכלכלי של חוקרי קרן The Heritage Foundation לשנת 2022, איראן נמצאת במקום 169 מתוך 176 מדינות מדורגות (וישראל נמצאת במקום ה 34 המכובד)

 

7) אני מניח שהאיראנים לא יפרצו בריקודי הורה סוערת משמחה,על התוצאה של איראן במדד חופש העיתונות, שמופק בידי ארגון עיתונאים ללא גבולות, לאחר שמתוך 180 מדינות, איראן עלתה ממקום 178 בשנת 2022, למקום 177 בשנת 2023… (ושוב אציג את המיקום של ישראל, שירדה למקום 97 ממקום 86 בשנה שעברה).

8) גם בנוגע למדד המדינות הזועמות – כועסות ביותר בעולם האחרון שפורסם, האיראנים לא יתחילו לשיר שירי הלל למשטר המולות, אם ילמדו שבמדד האמור, הם לא נמצאים במקום הנוראי השלישי, אלא במקום המחורבן העשירי, שהרי בגלל התנהלות המשטר המחורבן שלהם, הם כל כך כועסים. (ישראל נמצאת על אף כל הלחצים, הצבריות המחוספסת, והפילוג בין חלקי החברה, והאידיוט שחתך אותי בכביש, במקום 86 מתוך 121 מדינות)

9) גם במדד השחיתות Corruption Perceptions Index (CPI) של Transparency International, יוצר הרשימה השתמש בנתוני שנה קודמת ולא בנתונים האחרונים שפורסמו בינואר השנה, ובשנת 2022 איראן דורגה במקום 147 מתוך 180 מדינות, שזו עליה של שלושה מקומות משנה שעברה, ושוב זו אינה שיבה לצאת במחולות. (ולמרות כל שרידי שיטות העבודה של ימי מפא”י, כל “המעכרים” קומבינטורים וכתבות על… ישראל נמצאת במקום 31)

• והיות ויש גם במקרה זה יותר ממד אחד, אביא בפניכם את הנתונים לשנת 2022 במדד שחיתות נחשב אחר- מדד Global Corruption Index (GCI) של חברת Global Risk Profile השוויצרית, שבו מתוך 196 מדינות, איראן נמצאת במקום 169 המאוד לא מחמיא (ואילו ישראל נמצאת במקום 27 המכובד)

 

10) שוב חוזר מחבר הרשימה למדד המדנות השמחות – מאושרות, והפעם הציב את איראן במקום ה 118, אז הפעם במקום שוב להפנות אתכם לסעיף מס’ 2, אפנה אתכם לנתוני מדד המדינות המאושרות באתר Wisevoter ששם אמנם לא מדורגת במקום 118 אלא “רק” במקום 107 מתוך 142 מדינות (וישראל שוב מדורגת במקום גבוה, ונמצאת במקום התשיעי ברשימה)

11) אודה על האמת ואומר שבנושא אלימות במשפחה, פשוט לא הצלחתי למצוא נתונים אמינים על התופעה הכאובה באיראן, ולא אוכל לאשר או להפריך את האמירה המזעזעת על שאיראן נמצאת בראש טבלת האלימות במשפחה בעולם, אבל כן אומר לכם, שהמידע שניתן למצוא ברשת, כולל בעיתונות וברשתות החברתיות האיראניות, מצביע על תופעה רחבת היקף שרק הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות.

12) גם נתונים ברי אימות על מצב הגניבות באיראן והשוואה למדינות אחרות, לא מצאתי מידע אמין, אבל כל מי שקורא על המתרחש באיראן, יודע שהפשע פורח והגניבות הפכו למכת מדינה.

13) ואחרון לא חביב ברשימה, מדד חופש האינטרנט, יוצר הרשימה האומללה הזו צדק, אם בודקים את הנתונים של ארגון Freedom House שמפיקים את דוח Freedom on the Net, איראן נמצאת במקום השלישי מהסוף (לפני סין ומיאנמר), ואם בודקים את נתוני דוח Internet Freedom Score של חברת Proxyrack, איראן מככבת במקום השני מהסוף, אחרי סין ולפני מצרים.

 

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון  קרדיט לתמונה: אתר Visual Capitalist