“התגברות תקיפות חיזבאללה נועדה להסיח את דעתה של ישראל מאיראן”

ישראל אישרה שוב ושוב כי מטרת הפעולות הצבאיות שלה בלבנון היא לחסל את חיזבאללה ולהחזיר את תושבי צפון ישראל לבתיהם, אך למרות האבדות הכבדות שספגה חיזבאללה מאז סוף ספטמבר האחרון, היא עדיין לא מפסיקה לירות טילים לעבר יִשְׂרָאֵל.

קובי לביא, יועץ לשעבר של משרד הביטחון הישראלי, סבור כי “התעצמות התקיפות נגד ישראל, במיוחד בימים אלה, היא יישום מדיניות איראנית”.

הוא הוסיף בראיון לטלוויזיה “אל-חורה” כי התגברות ההפצצות של חיזבאללה נועדה למנוע מישראל לבצע פעולה צבאית נגד איראן, “אך ישראל לא תשתוק”.

לביא סבור כי הגברת ההפצצות  “אינה משרתת אינטרסים פלסטינים או לבנוניים”.

התגברות התקיפות בין שני הצדדים עולה בקנה אחד עם קריאות בינלאומיות להפסקת אש, ויישום החלטת האו”ם מס’ 1701, שסיימה את מלחמת 2006 בין ישראל לחיזבאללה, והציבה מחדש את צבא לבנון וכוח של האו”ם בדרום לבנון למעקב אחר יישומו.

בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית אמר ראש הממשלה הזמנית בלבנון, נג’יב מיקאטי, כי הצבא יחזק את נוכחותו בדרום לבנון אם יושג הסכם הפסקת אש עם ישראל.

הצהרותיו של מיקאתי התקבלו בברכה בממשלת ישראל על ידי דוברה, דיוויד מנצ’ר, שאמר בראיון לאלחורה: “זה בדיוק מה שאנחנו מחפשים: ממשלה לבנונית השולטת בשטחה בדרום. ממשלת לבנון חייבת לשלוט עד הגבולות שלנו, לא חיזבאללה”.

אבל תא”ל הישאם ג’אבר, ראש המרכז למחקר במזרח התיכון בביירות, מאמין שישראל אינה תוקפת רק את חיזבאללה. “ישראל הפציצה גם כפרים נוצרים”.

בראיון לטלוויזיה “אל-חורה”, ג’אבר סבור כי חיזבאללה ארגן מחדש את שורותיו.

מנגד, היועץ הישראלי סבור כי “מדינתו התכוננה לתוכנית שבה חיזבאללה יורה 4,000 טילים מדי יום”, מה שמעיד על כך שהמיליציה הלבנונית איבדה חלק מיכולותיה הצבאיות.

אבל ג’אבר סבור שישראל חיה במצב של שכרון חושים ואופוריה שממנו נאלצה להתעורר, בהתייחס לתקיפות האחרונות של חיזבאללה בעומק ישראל.

האלוף הלבנוני הסתמך על מה שהוא כינה “מקורות ישראליים מוצקים ומכובדים”, שאמרו כי חיזבאללה לא איבד יותר מ-30-35% מיכולותיו הצבאיות, ולא איבד יותר מ-5% מלוחמיו המוערכים בחמישים. אלף, לדבריו.

שלשום אישר ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו את דחייתו של “הפסקת אש חד צדדית” עם חיזבאללה בלבנון, לאחר שמשנה למזכ”ל המפלגה נעים קאסם הדגיש כי זהו הפתרון היחיד לסיום ההסלמה בין שני הצדדים.

מוקדם יותר, היועץ הפוליטי של יו”ר הפרלמנט הלבנוני, עלי חמדאן, אמר לטלוויזיה “אל-חורה” כי העמדה הלבנונית הרשמית ברורה, “היא לדרוש הפסקת אש וליישם את החלטה 1701”.

תמונה

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות