אתר מודיעין צרפתי: מתיחות בין בשאר אסד לאחיו מאהר ברקע התקיפות הישראליות

המתיחות קשה בין נשיא סוריה בשאר אל-אסד לבין אחיו מאהר אל-אסד, מפקד דיוויזיה 4 הנתמכת על ידי איראן, בעקבות תקיפות אוויריות ישראליות שכוונו למפקדי צבא איראנים בכירים בסוריה.

על פי דיווח שפרסם האתר הצרפתי Intelligence Online ביום שני, התקיפות חשפו דליפות ביטחוניות חמורות שלדעתם מקורם מתוך המשטר עצמו, אשר ערערו את האמון בין דמשק לטהראן והגדילו את בידודו של בשאר אל-אסד בחוג השלטוני שלו.

לפי אתר “מודיעין אונליין”, המחלוקת בין בשאר למאהר אל-אסד היא ההסלמה האחרונה במערכת היחסים המתוחה בין דמשק לטהראן. התקיפות הישראליות החוזרות ונשנות על אתרים איראניים בסוריה, ותקיפה ממוקדת על דמויות המקורבות לטהראן, הגבירו את מורכבות הזירה.

 

הדו”ח התייחס לסדרה של חיסולים נגד דמויות המקורבות לאיראן ולרוסיה. ביולי 2024 נהרג איש העסקים בראא קתרג’י, הידוע בקשריו ההדוקים עם משמרות המהפכה האיראניים, בהתקפה שבוצעה על ידי מזל”ט ישראלי. לפי “מודיעין אונליין”, הריגתה של לונה אל-שבל , היועצת הבכירה של הנשיא, קשורה לניסיונותיה  לצמצם את השפעתה של טהראן.

העימותים בשטח בין הכוחות הנתמכים על ידי מאהר אל-אסד לבין כוחות המשטר, באזורים כמו דמשק וחומס, משקפים חילוקי דעות עמוקים בתוך המשטר, לפי אותו מקור. האתר אישר כי מאהר אל-אסד הוציא צווים האוסרים על מעצרו של כל אחד מחיילי דיוויזיה 4 על ידי  כוחות ביטחון סורים אחרים, מה שמשקף את השפעתו הגוברת.

האתר ציין כי תקיפות חוזרות ונישנות של ישראל על אתרים הקשורים למאהר אל-אסד, כולל הווילה שלו ב-29 בספטמבר 2024, מחזקת את הספקולציות לגבי סכסוך פנימי עמוק בינו לבין בשאר אל-אסד. לאור זאת, רעייתו של בשאר אל-אסד, אסמה אל-אחראס, סובלת מהידרדרות במצב הבריאותי לאחר חזרת הסרטן, שהשפיעה על פעילותה הפוליטית והחברתית, מה שחיזק את בידודו של בשאר אל-אסד.

קרדיט לתמונות: סאנ”א