דיווח: מחשש לתקיפה אווירית ישראלית איראן פורסמת נשק לייזר סיני

נראה שאיראן השיגה מערכת הגנה מתקדמת חדשה בלייזר, לפי תמונה שפורסמה בחשבון X של מהדי H ב-4 באוקטובר 2024.

ניתוחים ראשוניים מצביעים על כך שמערכת הלייזר הזו עשויה להיות ה-Shen Nung Shield 3000/5000 מתוצרת סין, הידוע גם בשם “הצייד השקט”.

תמונה זאת מצביעה על כך שאיראן אולי רכשה את הטכנולוגיה המתקדמת הזו כדי לשפר את יכולות ההגנה שלה מפני איומים אוויריים בגובה נמוך.

המערכת שזוהתה היא מערכת הגנה בלייזר בגובה נמוך (LASS), המסוגלת לתקוף ולנטרל כלי טיס בלתי מאוישים (מל”טים) וחפצים אחרים מעופפים הטסים בגובה נמוך.

“צייד שקט” היא מערכת נשק לייזר חשמלי בסיבים אופטיים שפותחה על ידי סין. יש לו הספק של בין 30 ל-100 קילוואט, מה שמאפשר לו להתמודד ביעילות עם מטרות בטווחים וגבהים שונים.

 

מאפיין ייחודי של “הצייד השקט” הוא טווח הפעולה המרבי שלו של 4 קילומטרים. במרחק של 800 מטר, הוא מסוגל לחדור 10 מ”מ של פלדה, (מדגים את יעילותו נגד מטרות משוריינות). יכולת זו הופכת אותו לנכס חשוב למניעת נחילי מל”טים והגנה על תשתית קריטית מפני איומים אוויריים.

קשרי ההגנה האחרונים של איראן עם סין משקפים העמקת השותפות האסטרטגית, שבאה בעקבות הסכם שיתוף פעולה מקיף ל-25 שנה שנחתם ב-2021. עסקה זו, מטרתה לשפר את היכולות הצבאיות והטכנולוגיות של איראן, כוללת אימונים צבאיים משותפים, שיתוף מודיעין ואספקת נשק משמעותית. 

ההסכם מאפשר לסין להשתמש במתקני אוויר וימיים איראניים, במיוחד במפרץ הפרסי, ומחזק את מעמדן של שתי המדינות באזור על רקע שינוי בריתות גיאופוליטיות. שיתוף הפעולה הביטחוני הסיני כלל העברת טכנולוגיה והכשרה שמטרתה לשפר את היכולות של איראן  במיוחד נגד איומים אוויריים וימיים.

 

מערכות לייזר יעילות ביותר נגד איומי מל”טים בשל הדיוק, המהירות ועלויות התפעול הנמוכות שלהן. הלייזר יכול להשבית או להשמיד מל”טים כמעט באופן מיידי על ידי תקיפת חיישנים או רכיבים מבניים שלהם, מה שהופך אותם לאידיאליים למלחמה בנחילי מל”טים קטנים ובגובה נמוך.

מערכות אלו מספקות גם תפוקת אנרגיה ניתנת להרחבה, המאפשרת לכוחות להתאים את רמות האנרגיה על סמך סוג המטרה, דבר שהוא חסכוני בהשוואה לתחמושת מיירטת מסורתית. בנוסף, מערכות לייזר מייצרות נזק נלווה מינימלי ויכולות לפעול ברציפות כל עוד יש מספיק כוח, מה שהופך אותן לנכסים אמינים בהגנה על אתרים רגישים.

מדינות גדולות מבקשות לפתח מערכות נשק לייזר כדי להתמודד עם האיום הגובר של כטב”מים ומטרות אוויריות אחרות. לדוגמה, צבא ארה”ב מפתח מערכת נשק לייזר באנרגיה גבוהה ( HELWS ) לנטרול מל”טים וטילים, עם בדיקות המראות תוצאות מבטיחות בהגדרות הגנה ניידות ונייחות.

 

כמו כן, ” קרן הברזל ” של ישראל היא מערכת לייזר באנרגיה גבוהה המיועדת ליירט מל”טים, פצצות מרגמה ורקטות מטווח קצר, ומהווה השלמה למערכת ההגנה מפני טילים של “כיפת ברזל”.

באירופה, גרמניה בדקה מערכת לייזר משלה בתוך הבונדסווהר עבור יישומים הגנתיים הדומים לרחפנים. פיתוחים אלה שואפים לספק פתרון הגנה חסכוני, מדויק ומגיב מהר, כאשר האיומים שמציבים מל”טים הולך וגובר.

להכנסת מערכת כזו לארסנל של איראן עשויות להיות השלכות גדולות על הדינמיקה הביטחונית האזורית. זה מצביע על העמקה פוטנציאלית של שיתוף הפעולה הצבאי בין איראן וסין, בהתאם לאינטרסים האסטרטגיים של שתי המדינות. יתרה מכך, היא משפרת את יכולתה של איראן להגן על המרחב האווירי שלה מפני תקיפות כטב”מים מתוחכמות יותר ויותר, שהפכו למאפיין נפוץ של לוחמה א-סימטרית מודרנית.

 

מערכת “צייד שקט”

מערכת ה-Silent Hunter  היא נשק לייזר נגד כטב”מים שפותח בסין. מערכת זו משתמשת בקרן לייזר בעלת הספק גבוה בהספקים הנעים בין 30 ל-100 קילוואט, ובעלת טווח מקסימלי של 4 קילומטרים.

מפרטים עיקריים :

  • הספק : בין 30 ל-100 קילוואט.
  • טווח מקסימלי : 4 קילומטרים.
  • יכולת חדירה : הוא יכול לחדור חמש לוחות פלדה בעובי 2 מ”מ ממרחק של 800 מטר, או לוח פלדה בעובי 5 מ”מ ממרחק של 1000 מטר.

המערכת משמשת בעיקר למעקב והשמדת מל”טים בגובה נמוך, ושימשה להגנה על אתרים חשובים כמו מרכזי פיקוד ומסלולים בשדות תעופה צבאיים.

קרדיט: ערביכ דפנס