איראן מנסה לרכוש 300 טון עפרות אורניום מהמשטר המנודה בניז’ר תמורת נשק לרוב

לפי מידע שהגיע לידי אתר ” פוליטיקל קייז” הממשל החדש בניז’ר ​​מנסה לטפל בכלכלה המתדרדרת שלה ולהתעמת עם התקפות טרור מתמשכות, בפניה לבעל ברית בלתי צפוי בצעד שנוי במחלוקת.

מידע מצביע על כך שאיראן מבקשת להגיע להסכם סודי עם ניז’ר ​​לרכישת 300 טונות של עפרות אורניום בשווי של יותר מ-56 מיליון דולר. אנליסטים מאמינים כי אורניום זה עלול לשמש בתוכנית הגרעין האיראנית, מה שמעורר דאגה בינלאומית.

בתמורה, איראן הבטיחה סיוע כלכלי לניז’ר ​​הכולל תמיכה חקלאית ואספקת נשק, כולל מל”טים וטילי קרקע-אוויר, על פי משקיפים.

למרות האיסור על היצוא של ניז’ר ​​מאז ההפיכה ביולי 2023, ממשלת איראן פנתה לחונטה הצבאית באוגוסט, בצעד שנועד לעקוף סנקציות בינלאומיות שהוטלו עליה כדי למנוע ממנה לפתח פצצה גרעינית.

ביולי 2024, גירשה ניז’ר ​​את חברת “אוראנו” הצרפתית ממכרה האורניום “אימורין” במהלך שנועד לחזק את שליטתה על משאבי הטבע. ראוי לציין כי מכרה זה הוא אחד ממרבצי האורניום הגדולים בעולם, מה שמגדיל את חשיבות ההסכם הפוטנציאלי עם איראן.

מה שבפועל קרה הוא שמחלוקות דיפלומטיות, סנקציות שהוטלו על ניז’ר ​​וסגירת הגבולות עם שכנותיה גרמו להתכווצות חדה בכלכלה, מה שדחף את החונטה הצבאית לחפש שותפים חדשים, גם אם הדבר בא על חשבון הגדלת סיכונים ביטחוניים הקשורים להפצת נשק גרעיני.

מדינות בעולם המפיקות עפרות אורניום: ניז’ר במקום ה-6:

 

קרדיט לתמונות: ארגאם ורשתות חברתיות