דיווח: איראן מנצלת חולשת רוסיה באוקראינה ודוחקת אותה משטחים נרחבים בסוריה

אזורי המדבר בסוריה עדים לתחרות בין מערכים צבאיים הנאמנים לאיראן לבין עמיתיהם הרוסים, לפי מה שנחשף על ידי מנהל מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, רמי עבד אל רחמן.

הוא אמר לאתר “אל-חורה” כי המיליציות הצבאיות הפרו-איראניות בסוריה החלו להשתלט על אזורים שנשלטו בעבר על ידי יחידות צבאיות בגיבוי רוסי.

הוא הסביר כי דיוויזיה 4, הנאמנה לטהראן, החלה להשתלט על אזורים שנשלטו בעבר על ידי “דיוויזייה 25 כוחות מיוחדים וחטיבת “אלקודס” בתחומי מדבר דיר א-זור ופלמירה.

עבדול רחמן הוסיף כי על דיוויזיה 4 מפקד מאהר אלאסד, אחיו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ושולל כי השתלטות על שטחים רוסיים בסוריה נעשה בהסכמת הכוחות הנאמנים לרוסיה. 

הוא מאמין שמה שקורה בא במסגרת “תחרות והתרחבות” של צוותים צבאיים ומיליציות הנאמנות לאיראן, עם ירידה בהשפעתם של אלה שנתמכים על ידי רוסיה, וחוסר שביעות רצון בתוך סוריה מכישלון מערכות ההגנה האווירית הרוסיות להדוף תקיפות מטוסים ישראלים על מטרות בסוריה. 

 

מנהל המצפה הסורי מציין כי דיוויזיה 4 מנסה לבסס את נוכחותה באזורים שעליהם היא שולטת, בכך שהביאה “תגבורת צבאית, לרבות כלי רכב ולוחמים” והציבה נקודות ביקורת צבאיות רבות במטרה להדק את השפעתה והמשך המאמצים להילחם בשרידי דאעש במדבר.

כמה חוליות של דאעש עדיין פועלות באזורי המדבר הסורי, מבצעות התקפות נגד כוחות המשטר,  ואפילו נגד אזרחים.

עם הרחבה בשטח שבשליטת דיוויזיה 4 , היא “שולטת במספר מסדרונות וכבישים חיוניים” שדרכם עוברות משאיות עמוסות סחורות מגבול סוריה-ירדן-עיראק, ובתוכו נמצא בסיס אל-טנף של כוחות הקואליציה הבינלאומית.

דיוויזיה 4 היא הדיוויזיה הצבאית הבולטת הפרוסה באזור הגבול בין לבנון לסוריה, ונהנית מהשפעה רבה בנמל לטקיה במערב המדינה.

 

דיוויזיה 4 נחשבת לאחת מהיחידות הצבאיות הסוריות הבולטות המעורבות בסחר וייצור של סם הקפטגון, לפי מה שמספר מקורות, כולל אנשי אבטחה לשעבר בסוריה, מבריחים ומומחים, אמרו ל-AFP.

קרוליין רוז, ממכון ניו ליינס, שפרסם תחקיר על תעשיית קפטגון בשנת 2022, אמרה: “דיוויזיה 4 מילאה תפקיד מפתח בהגנה והברחת קפטגון במחוזות חומס ולטקיה, ובהובלת משלוחים לנמלי טרטוס ולטקיה”.

הסוכנות ציטטה פעיל אופוזיציה שעוקב אחר פעולות ההברחה, שאמר: “יצרני הקפטגון משיגים לפעמים חומרי גלם מדיוויזיה 4, ולפעמים הם מונחים בשקיות צבאיות”.

“דולר קפטגון מחולקים בין בכירים סורים, אנשים עשירים וסוחרים, כל הדרך לצעירים הסובלים מאבטלה, או תושבים ופליטים הסובלים מנטל העוני, שעובדים בייצור והברחת כדורים אלה”, לפי הסוכנות.

Russia–Syria–Iran–Iraq coalition - Wikipedia

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונות: ויקיפדיה