wsj: צבא ארה”ב מתמקד בפיתוח טכנולוגיות הרג מתקדמות במקום להגדיל סד”כ ומגדיל הסיכון למלחמה גרעינית

נראה כי צבא ארה”ב עושה בדיוק את אותו שגיאה שעשו קברניטי מדינת ישראל שמסתמכים על טכנולוגיות הרג מתקדמות בשדה הקרב תוך צימצום מהיר ומסיבי של הסד”כ הלוחם.

כולם זוכרים את ההכרזות הבומבסטיות של הרמטכ”ל אהוד ברק שאמר שיבנה צבא קטן וחכם, ואכן בתקופתו הוקטן סד”כ הצבא ורק היום מבינים את גודל הטעות לדבוק בקונספציה הזאת.

וכיום , כשאנחנו בתוך מלחמת חרבות ברזל וניסיונות התנכלות בלתי פוסקות בעוד 4 זירות , אנחנו מבינים את גודל הטעות הקשה שעולה לנו בדמים מרובים . 

 

ה-WSJ התייחס לנקודה זאת בכתבה חדשה:

ג’ים מאטיס, שר ההגנה הראשון של הנשיא טראמפ, תמך ב”כוח קטלני” שוב ושוב במהלך שימוע האישור שלו בסנאט ב-2017.

המונח חלחל אז לפנטגון. אבל קטלני לא התכוון גדול יותר. מר מאטיס רצה לקנות הרתעה בזול על ידי הגדלת איכות הכוחות המזוינים, לא גודלם.

פיצויים – משכורות והטבות – גוזלים בערך שתי חמישיות מתקציב הפנטגון.

כדי להימנע מהגדלת הנטל התקציבי הזה, מר מאטיס החליף כוח אדם בטכנולוגיה חדשה ושיפר את מקצועיותו של הצבא.

ועדות דו-מפלגתיות שמונו בקונגרס בחנו את אסטרטגיית ההגנה הלאומית הן ב-2018 והן ב-2024. שני הפאנלים דגלו בהתאמות שיביאו את המרב תמורת הכסף. הממצא העיקרי שלהם היה שהתקציב הנוכחי וגודלו של הצבא אינם מתאימים לחלוטין לאתגרים איתם מתמודדת אמריקה.

“רק צבא גדול יותר, שדורש תקציבים גדולים בהרבה, יפתור את הבעיה.” היתה מסקנתם.

 

תומכי אסטרטגיית “הכוח הקטלני” הכינו את הצבא להילחם בשדה קרב אחד. אבל אויבים קיימים כרגע בשלושה. ויתור זה לא צריך להשאיר ספק שצבא ארה”ב הנוכחי קטן מדיי במידותיו אל מול סביבת האיום. אם ארה”ב תיכנס למלחמה עם יריב אחד, ההרתעה היחידה שנותרה נגד השאר יהיו איומים גרעיניים. המשמעות היא שגודלם הקטן של הכוחות הקונבנציונליים של ארה”ב מגבירה את הסיכון למלחמה גרעינית.

כדי ליצור כוח לוחם קטלני,“ ממשל ביידן השקיע במחקר ופיתוח של כלי נשק אוטונומיים, שדרוגי תוכנה, מחשוב וטכנולוגיות מתפתחות אחרות. לא רכישת נשק קיים יותר ולא הרחבת כוח האדם לא היו על הפרק. המינהל מבקש באופן שוטף תקציבי רכש נמוכים יותר. בקשת הרכש לשנת 2025 גבוהה ב-17% במונחים נומינליים מאשר ב-2020, אך המחירים הממוצעים במגזר הביטחוני עלו מאז ביותר מ-21.

החלטות אלו יצרו פער בין הוצאת הנשק הנוכחי משרות לבין מסירת נשק חדש. הממשל מתרץ זאת בטענה שאינו צופה מלחמה בעתיד הקרוב.

קרדיט: ערוץ היוצרים AI