מעסקת שליט דרך הטבח ועד לעסקת החטופים – מה למדנו?

45 יום אחרי אונס נשינו למוות ושריפת ילדינו בחיים, אנחנו חותמים עסקה בעבור מעט מן החטופים. האם מדובר ב״פדיון שבויים״? מה יעלה בעקבות זאת בגורלם של שאר החטופים – האם מצבם ישתפר או יורע לבלי תקנה? ומהי ההשפעה ארוכת הטווח על בטחוננו ועצם קיומנו כמדינה?

 

א.
למה חמאס חתם על העסקה בכזו מהירות? הרי חמאס חיכה חמש שנים עד שהשיג את העסקה שרצה תמורת גלעד שליט. יחיא סינוואר ושאר ראשי החמאס, ממנהיגי הטבח הנוכחי, ישבו אז בכלא חמש שנים נוספות מרצונם, בזמן שיכלו להשתחרר הרבה קודם אילו הסכימו לשחרור מאה או חמישים מחבלים בלבד, והם מן הסתם היו הראשונים להיכלל בעסקה. אבל הם לא הסכימו, וחיכו בכלא עד שקיבלו עסקה כלבבם.

לכן העובדה שחמאס מסכים תוך 40 יום לעסקה ובעבור כל כך מעט, יחסית, פירושו שחמאס נואש. פירוש הדבר שיש לו יותר מה להפסיד אם לא יסכים לעסקה. מזה ניתן ללמוד שצה״ל קרוב מאד גם להשמדת כל גדודי חמאס וגם, ובעיקר – צה״ל כנראה קרוב מאד למקום הימצאם של כל או רוב החטופים. חמאס לא ישחרר חטופים אלא אם כן הוא מבין שהוא עלול לאבד את כולם. לכן ניתן להבין שצה״ל קרוב מאד למקום המחבוא של החטופים. עוד חמישים שנה נכדתה של אילנה דיין תספר לנכדים שלכם על הפספוס הזה בראיונות עם כמה גנרלים זקנים שיחשפו מסמכים עלומים.

אילו היינו ממשיכים עוד קצת היינו כבר מחלצים אותם בלחימה, לפי מסורת אבותינו: אברהם אבינו שהציל את לוט ומשפחתו במלחמה (בראשית י״ד), הכנעני מלך ערד ששבה מאיתנו שבויים במדבר ובני ישראל נלחמו והחרימו את עריו (במדבר כ״א), ומכאן הביטוי להילחם עד חורמה, העמלקים שפשטו על צקלג עירו של דוד המלך, שרפו אותה ושבו את הנשים שבה (נשמע מוכר?) ודוד רדף אותם בעזרת משת״פ והציל את הנשים (שמואל א פרק ל). בכל המקרים זו היתה מלחמת הבסה שהובילה לשחרור מלא של השבויים. יש לנו ממי ללמוד. אבל למרבה הצער רובנו לא לומדים את מורשת אבותינו.

 

ב.
אין כמעט ספק שבימי הפסקת האש נראה מחבלים מעבירים חטופים ממקום למקום מול עינינו. מן הסתם ראשי המודיעין יסתירו את המידע הזה מאיתנו אבל יתכן שהחמאס יצלם ויפרסם מתי שהוא כדי להעצים את ההשפלה שלנו והנצחון שלו.

 

ג.
אני מניח שברור לכולם שהעסקה הזו תביא חלילה לעשרות ואולי אף מאות חיילים הרוגים לחינם. למה? כי חמאס שלא היה ערוך לכזו מתקפה יארגן מחדש את עצמו ואת מלכודותיו כך שיתאימו ללחימה שלנו ולמטרות שאנחנו מנסים להשיג בעזה, ואם אכן נמשיך וננסה להשיג אותן לאחר ההפוגה, ימותו חלילה מאות חיילים שלא היו מתים אילו המשכנו את הלחימה בעוז וללא העסקה וההפוגה והמחבלים שישוחררו ויחזרו לרצוח יהודים.

מי שמדבר על ״פדיון שבויים״, כדאי שידע: אין פדיון לשבוי ששחרורו מסכן חיים של מישהו אחר, קל וחומר שגורם למוות של אחרים. מי שגורם למוות בגלל שחרור שבויים לא מציל נפש אחת מישראל אלא מחליף חיים של יהודי אחד בחיים של יהודי אחר, ו״מוסר״ כזה לא קיים אצלנו. למעשה הוא אסור במפורש.

 

ד.
השלמת העסקה פירושה שחמאס הפך מדאע״ש שהוא שיקוץ שיש להשמיד בכל מחיר לפרטנר שמדברים איתו, והמשא ומתן שהתחיל במעט חטופים יימשך ויימשך, הסחטנות תלך ותגדל, ובסופו של דבר אם נמשיך בדרך של עסקאות בשלבים, יחזור הפרטנר וישלוט בעזה כך או אחרת, כי זו מטרתו של חמאס ואין לו שום אפשרות להתפשר על זה.

 

ה.
הכנסנו את עצמנו למשחק של ״סבבי שחרור חטופים״, וככל שהחמאס ישפר את מצבו בזכות אותם סבבי שחרור, הסחטנות תעלה מדרגה מסבב לסבב, וההתעללות הנפשית בנו והסחטנות לגבי שחרור החטופים הנותרים תעלינה פלאים.

מחבלי חמאס החזיקו את גלעד שליט בשבי חמש שנים. הם לא יהססו להשאיר את שארית החטופים במשך שנים רבות, ככל שיתמעט מספרם יותר ויותר. בסופו של דבר לא נוכל להחזיר את הנותרים כי יקשה עלינו להרשות לעצמנו לעמוד בדרישות הגוברות ועולות של חמאס, שהעיקרית שבהן היא השבתו לשלטון בעזה.

יתכן שהפוליטיקאים חלקי הלשון ימצאו דרך למרוח את העניין ולומר שחמאס יחזור רק בפיקוח בינלאומי של כוחות האו״ם, במסגרת של ״מדינה פלשתינית״, בלה בלה בלה. אבל כך או כך, מחיר השחרור של כל החטופים הוא השבת חמאס לשלטון בעזה. הם לא יסכימו לפחות מזה.

חשבתם על מה יוותר לנו לעשות כאשר ישארו עשרים חטופים? עשרה? חמישה? האם נוכל להצדיק בפני עצמנו ובפני העולם מבצע לריסוק עזה כולה, יצירת שני מיליון פליטים והרס של כל הערים בעזה כדי למצוא חמישה חטופים, מן הסתם גברים (כלומר כאלו שנתפסים בדעת הקהל העולמית כחיילים)? לא לחינם הסכים חמאס לשחרור נשים וילדים.

 

כוחם ועוצמתם של החטופים היה במספרם הרב. עד עתה היינו יכולים לעשות ככל העולה על רוחנו, אבל כל הקטנה של מספרם פירושה הקטנת יכולתנו לפעול באופן חופשי, וחיסול הסיכוי לשנות את פניה של עזה, שלא לדבר על כיבושה מחדש וסיפוחה לישראל (האם יש פתרון אחר שיבטיח את בטחוננו?)

את כל זה חמאס מבין, אבל ראשי הצבא והמודיעין שלנו, שנבחרו לכאורה על פי שייכותם הפוליטית ולא על פי יכולתם לחשוב היטב, ספק גדול אם הם מבינים באסטרטגיה צבאית בעידן התקשורת המודרנית ועיצוב דעת הקהל.

חמאס ישיג את שרידותו כעת ואת שגשוגו בהמשך כתוצאה מהכניעה שלנו למשחק סבבי החטופים שהוא המיט עלינו בתמיכה נלהבת של המפגינים של השמאל המשיחיסטי ההזוי שמשתולל ברחובותינו כבר חמש שנים, מ״בלפור״ דרך ״חולצות שחורות״ ועד ״כוח קפלן״ שהפך ל״החזירו את החטופים עכשיו!״.

אלו שמנהלים את חוסמי הכבישים של קפלן, שלוחצים על הממשלה ועל דעת הקהל כפי שלחצו אז לעסקת גלעד שליט, אינם טיפשים. הם יודעים את היטב שגורלם של שאר החטופים עגום ביותר בגלל שחמאס ייאלץ אותנו לבחור בין השארת עזה על כנה תמורת החזרת החטופים שעוד נותרו בחיים ובין הרס מדינת ישראל בטווח הבינוני או הרחוק. האם הם מעוניינים בזה כי זה יביא לדעתם להפלת שלטון הימין ולכפיית הסכם חלוקת הארץ? יש שסוברים כך.

 

ו.
אני לא רואה שום דרך שנחזור ללחימה מלאה אחרי העסקה הזו. הסיפור נגמר. אמנם נמשיך להרוס נדל״ן ריק מיושביו ולחסל בכמות לא גדולה מחבלים כאלו או אחרים, בזמן שהרוב כבר נמלטו דרומה בחסות ההפוגה, עד שכולם יירגעו והלחץ הכלכלי יביא את העם לוותר ולהרים ידיים. המלחמה תתמסמס ותהפוך לעוד סבב, שידעך בקול ענות חלושה. בכל פעם שנרצה להעצים את הלחימה, החמאס ינפנף בחטופים: רוצים עוד חטוף? תירגעו מיד. ארצה, בובי.

לאט לאט אנחנו נובל לעסקה האמיתית: מדינה פלשתינית תמורת שחרור החטופים.

 

ז.
בעסקה תמורת גלעד שליט קיבלנו עינויים, רצח וחטיפה של כ-1400 יהודים. תמורת החטופים נקבל חלילה את התפוררותה של מדינת היהודים ורצח של עשרות או מאות אלפי יהודים בתהליך ההתפוררות הזה.

המטרה שלהם היא הרס המדינה, ועסקת החטופים הזו היא דרך המלך להריסתה. עסקת גלעד שליט (2011) הושלמה תוך 12 שנה. כמה שנים עד שהעסקה הזו תגיע ליעדה? קשה לדעת, אבל אתמול הסכמנו לכך שמדינת היהודים תחדל להתקיים.

דובר צה״ל IDF Spokesperson | Verified

קרדיט: ערוץ הטלגרם הבגידה – יהודה לביא    קרדיט לתמונות: דובר צה”ל