ישראל עוצרת את מכירת טנקי המרכבה שהוצאו משירות ברקע הסלמה במצב

לפני כ-4 חודשים פרסם האתר נציב.נט את הידיעה שכותרתה: " מרוקו מקבלת טנקי "מרכבה" מישראל" :

 

לאחרונה נודע כי ישראל עצרה את ייצוא מאות טנקי המרכבה לצבאות זרים, כולל אלו באירופה, בשל המלחמה המתמשכת בעזה והצורך להגביר את המוכנות של הכוחות הישראליים לעימות פוטנציאלי בלבנון.

הטנקים, שהוחלפו בשני העשורים האחרונים בדגמים מתקדמים יותר, היו בשלבים האחרונים של משא ומתן למכירתם ההיסטורית. ההחלטה על הפסקת היצוא התקבלה על ידי מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף אייל זמיר, לאחר משא ומתן אינטנסיבי בין SIBAT, המנהלת לשיתוף פעולה ביטחוני בינלאומי במשרד ונציגי רכש של צבאות זרים.

השעיה זו עולה בקנה אחד עם פיתוח ופריסת הטנק החדש "ברק" המבוסס על המרכבה. דגם זה כבר נמצא בשימוש במספר גדודי צבא בישראל.

 

כוחות שריון מילאו תפקיד מרכזי בפעולות הקרקע האחרונות, בתגובה למלחמה באוקראינה ובעוצמה רבה יותר מאז תחילת המלחמה בעזה. צה"ל הגיב במהירות בהקמת גדוד שריון של חיילי מילואים והפעיל מחדש יחידות שפורקו בעבר.

בנוסף, הגביר הצבא הישראלי את ייצורם של כלי רכב משוריינים חדשים. תוך חודש וחצי בלבד יוצרו כ-85 כלי רכב חדשים, בהם נגמ"שי איתן ונמר. מדובר בעלייה משמעותית בהשוואה לקצב הייצור הרגיל של צה"ל העומד על כ-100 משוריינים בשנה.

בניסיון להגביר את ההגנה של הטנקים מפני התקפות מל"טים, משרד הביטחון הוסיף לכלי רכב אלו "חצאיות" מתכת נוספות. צעד זה מגיע לאחר שחמאס הצליח לתקוף את הטנקים והמשוריינות הישראלים בתחילת המלחמה.

 

כמו כן, משרד הביטחון הזמין בדחיפות עשרות דחפורים כבדים מסוג D9, החיוניים למשימות הנדסיות צבאיות כמו חשיפת מעברי מנהרות ופתיחת כבישים המאוימים על ידי מטעני חבלה. חלק מהדחפורים הללו מותאמים לפעולות אוטונומיות או חצי אוטונומיות, המאפשרות פעולות מורכבות באזורי סיכון גבוהים ללא צורך בנהג.

העלות הכוללת של יוזמות חדשות אלו לא נחשפה, אך ההזמנות האחרונות מסתכמות בכ-4 מיליארד שקל (1.08 מיליארד דולר) לחברות בתעשייה הביטחונית.

החלטה זו לבטל את היצוא ולהגביר את יכולות השריון של צה"ל מצביעה על שינוי אסטרטגי גדול אצל ישראל, ומדגישה את החשיבות הגוברת של כוחות קרקע ושריון בנוף הגיאופוליטי הנוכחי.

טנק מרכבה סימן 3 – ויקיפדיה

קרדיט: דפנס ערביכ    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה