דו”ח מודיעין אמריקאי: “איראן חימשה את סוריה במערכות הגנ”א חדישות”

דו”ח שפרסם מכון וושינגטון, בהסתמך על דו”חות מודיעין אמריקאים, חשף כי איראן סיפקה למשטר הסורי, למיליצית חיזבאללה הלבנונית ולשאר זרועותיה מערכות הגנה אווירית מדגם “חורדד-15 – خرداد” .

15 خرداد (نظام صاروخي للدفاع الجوي) - ويكيبيديا

קרדיט: ויקיפדיה

 

המכון טוען כי דיווחים ממחוז דיר א-זור במזרח סוריה מצביעים על כך שהמיליציות השיעיות עשויות להתאמן באופן פעיל להשתמש במערכת ההגנה האווירית האיראנית מדגם “חורדד-15” עם טילים לטווח בינוני עד ארוך, הדומה למערכת הצבאית “פטריוט” האמריקאית.

חלק מהדיווחים טענו כי המשטר הסורי ואיראן הגיעו להסכמה ביולי 2020 לספק למשטר אסד מערכות הגנה אוויריות איראניות, כולל סוללות “חורדד-15”, שעל פי חלק מהדיווחים מסוגל להתמודד עם עד שש מטרות במקביל. מטווח של 120 ק”מ, ההנחה היא גם שעסקה זו כוללת גם את חיזבאללה, הפרוקסי של טהראן, והידוע במעורבותו הפעילה ארוכת השנים בהברחת נשק מתקדם בחשאי דרך סוריה ללבנון.

פרזין נאדימי, עמית במכון וושינגטון ומומחה לענייני צבא וביטחון לאזור המפרץ, צוטט בניתוח שפרסם המכון כאומר כי האפשרות להכניס מערכת מתקדמת כמו “חורדד-15” לתוך דרום לבנון או דרום מערב סוריה מדאיגים במיוחד לאור המלחמה בין ישראל לחמאס, התרחבות עימותי הגבול בין ישראל לחיזבאללה, והניסיונות של צבא ארה”ב להרתיע את ההתקפות המתגברות של מיליציות סוריות ועיראקיות.

 

معهد واشنطن: طهران زودت دمشق بـ"خرداد 15" | Q Street Journal

 

נדימי מוסיף כי נוכחות מערכת “חורדד-15″ תגביר משמעותית את המאמצים של כוחות הפרוקסי האיראנים להתעמת עם הפעילות האווירית של ישראל לאורך אזורי הגבול, או עמוק בתוך לבנון וסוריה, במיוחד אם היא תהיה מקושרת למערכת הגנה נקודתית כמו למשל מערכת ה”פנטסיר”, שכמה דיווחים מצביעים על כך שקבוצת וגנר הרוסים מתכננים למסור אותו לחיזבאללה.

בחודשים האחרונים הגבירה ישראל את תקיפותיה על בסיסים צבאיים ושדות תעופה במטרה לשבש את השימוש הגובר של איראן בקווי אספקה ​​אוויריים לאספקת נשק איראני לסוריה ולחיזבאללה בלבנון.

خرداد 15 قريباً في سوريا'... إيران ترفع سقف المواجهة مع إسرائيل | النهار  العربي

 

קרדיט: בלדי ניוז   קרדיט לתמונות: פארס ניוז