המודיעין האמריקאי: סוריה סיפקה לחיזבאללה מערכת הגנ"א Pantsir-S1

למודיעין האמריקני נודע כי נשיא סוריה בשאר אל-אסד הסכים לספק לארגון הלבנוני החמוש חיזבאללה את מערכת ההגנה האווירית הניידת Pantsir-S1.

מידע זה נחשף על ידי ערוץ החדשות הבינלאומי של רשת CNN ב-2 בנובמבר 2023.

מוקדם יותר פרסם הוול סטריט ג'ורנל דיווח על האפשרות שמערכת זו תסופק לחיזבאללה על ידי קבוצת וגנר.

כידוע, שכירי החרב מארגון ואגנר וחמושי חיזבאללה פעילים זה מכבר בסוריה, ומשתפים פעולה עם כוחות צבא רוסים וסוריים לחיזוק מעמדו של אסד מול פלגי האופוזיציה.

לגבי מערכת Pantsir-S1 (NATO מדווח שם SA-22 Greyhound), הרי שמדובר במערכת הגנה אווירית מתוצרת רוסית המשלבת טילי קרקע-אוויר ותותחי נ"מ קצרי טווח.

מבחינה טכנית, המערכת מצוידת ב-12 טילי קרקע-אוויר דו-שלביים 57E6 או 57E6-E מונחים מרחוק ומונעים בדלק מוצק המאוחסן במיכלים סגורים ומוכנים לשיגור.

 

לטילים אלו טווח של כ-20 ק"מ ויכולים להגיע לגבהים של עד 15 ק"מ. עם מהירות שיגור מקסימלית של מאך 2.4.

המערכת כוללת גם שני תותחים אוטומטיים בקוטר 30 מ"מ 2A38M, בעלי טווח של עד 4 קילומטרים ויכולים לירות עד 2,500 כדורים בדקה. תותחים אלו מספקים את קו ההגנה האחרון נגד מטרות קרובות יותר.

המערכת נועדה להתגונן מפני מגוון איומים לרבות מטוסים בעלי כנף קבועה, מסוקים, סוגים שונים של מל"טים ותחמושת מונחית מדויקת.

בהקשר הסורי, מערכת Pantsir-S1 הפכה לחלק חשוב מהתמיכה הצבאית הרוסית בממשלת סוריה.

ציוד צבאי זה שימש להגנה על אתרים צבאיים ואסטרטגיים, כגון שדות תעופה ומרכזי פיקוד, מפני התקפות של קבוצות מורדים וכן מפני התקפות אוויר אפשריות של הצבא הישראלי.

 

הערה הרקע הכתבה: ישראל כבר הוכיחה לעולם שכשהיא צריכה לטפל בסוג מערכת הגנה אווירית כזאת היא יודעת לעשות זאת היטב וסרוןם שפורסם לפני זמן רב הראה איך טיל ששוגר ממטוס קרב ישראלי פוגע במערכת מבלי שהיא בכלל תתחיל להגיב נגדו.

 

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונה: משרד ההגנה הרוסי