רוסיה מאפשרת לאיראן להשתמש בנמה"ת של לטקיה. מסר או שינוי בכללי המשחק?

נראה כי התיאום בין מוסקבה לטהראן בסוריה נמצא במיטבו, מה שמסביר מדוע רוסיה איפשרה למטוס איראני עמוס בנשק ותחמושת לנחות בבסיס הצבאי "חמיימים" בחוף הסורי, לאחר שלא הצליח לנחות בדמשק או בחאלב, לאחר שמסלולי הנחיתה שם יצאו מכלל שימוש עקב תקיפות ישראליות. 

על פי מה שאושר על ידי אתר " סאוט אל-עאסימה ", רוסיה נתנה אישור לנחיתה למטוס של חברת "מאהן אייר" האיראנית על המסלולים של נמל התעופה לטקיה, החולק חלק מהמסלולים עם בסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים, מה שמצביע על כך שהמטוס לא הכיל נוסעים אך פרק ,לפני שהמריא לאיראן, ארבעה משאיות צבאיות שיצאו אחר כך משדה התעופה לכיוון הכביש הבינלאומי המוביל למרכז ודרום סוריה.

האתר טוען  כי רוסיה נתנה אור ירוק לאיראן להשתמש בשדה התעופה הבינלאומי של לטקיה לאחר שבועות של משא ומתן, שבמהלכו נמנעה רוסיה מלאפשר למטוסים איראנים להעביר נשק דרך נמל התעופה שלה, לאחר ההשבתות החוזרות ונשנות של נמלי התעופה של דמשק וחאלב.

סוכנות הידיעות פארס , המזוהה עם משמרות המהפכה האיראניים, הודיעה על חידוש הטיסות בין איראן לסוריה דרך נמל התעופה לטקיה, לאחר הפסקה שייחסה הסוכנות ל"עימותים המתמשכים בפלסטין והתקיפות האכזריות שבוצעו על ידי ישראל נגד שדות התעופה של חאלב ודמשק", וציין כי טיסות "צ'אם ווינגס איירליינס" יטוסו ביום שלישי ללטקיה, מה שמצביע על כך שנוסעים יכולים לרכוש כרטיסי נסיעה החל מיום ראשון, ושיועברו מלטקיה באוטובוסים ללא תשלום לדמשק.

عودة مطار اللاذقية في سوريا للعمل - قناة العالم الاخبارية

 

תגובה לסירוב הכיבוש לתאם עם הרוסים

העמדה הרוסית לא בהכרח עומדת בפני שינוי בנוגע למלחמה בעזה, אך מתן אפשרות למטוסים איראנים עמוסים בנשק ותחמושת וחברי משמרות המהפכה לנחות בשדה תעופה בשליטתה ותחת הגנתה מעידה על התפתחות מסוימת. 

ניתן לציין כי אישור רוסיה לנחיתה של מטוסים איראניים בנמל התעופה לטקיה הגיע לאחר הידיעה שחשפה סוכנות בלומברג האמריקאית לפיה ישראל, מאז תחילת המלחמה נגד עזה ב-7 באוקטובר, נמנעה מלתאם מראש עם רוסיה על ההתקפות שלה בסוריה.

המומחה והטייס אלוף-משנה אדיב עליווי קושר את ההחלטה הרוסית לבטל את הקו החם של ישראל עם הרוסים בסוריה, ואומר: "אנו עומדים בפני פעולה ותגובה", והדגיש בראיון שלו לרשת "אוריינט נט" כי המדדים מצביעים על כך שהקשר בין רוסיה וישראל עובר משבר, כאשר ישראל מתחה ביקורת על קבלת משלחת מחמאס לפני מספר ימים במוסקבה, שהיווה הזדמנות לאיראן להתבסס, במיוחד בדרום סוריה, שם מגדילה איראן את נוכחותה ליד הגולן הישראלי, בתיאום עם רוסיה כמובן.

مطار اللاذقية باسل الأسد الدولي Bassel Al-Assad International Airport -  فلايت أرابيا

 

רוסיה מעדיפה תפקיד מתווך

עם זאת, רוסיה לא צפויה להתנגח ישירות עם ישראל, והסופר והאנליסט הפוליטי המתמחה בענייני רוסיה, ראאד ג'בר, מסכים לכך, שאמר ל"אוריינט נט": "רוסיה לא מוכנה להיכנס לשום התנגשות עם גורמים אזוריים או בינלאומיים , ובמקום זאת היא תעדיף להתחרות עם ארה"ב במועצת הביטחון בנוגע למלחמה בעזה, מבלי שזה יתפתח למעורבות צבאית", מה שמצביע על כך שמוסקבה רוצה לשמור, למרות התנגדותה למערב, את היכולת לשחק תַפְקִיד של מתווך.

בנוגע לאפשרות של רוסיה לתת למטוסים איראנים לנחות בלטקיה, הרי שההרשאה של רוסיה לתת למטוסים איראנים עמוסים בנשק לנחות בשדה התעופה שבשליטתה מעידה על מעורבותה הישירה של מוסקבה במלחמה , אבל עדיין צריך לאשר את הידיעות שהמטוסים האיראנים הביאו נשק לשדה זה.

הוא ציין, "אם החדשות מדויקות, חוקי המשחק השתנו, וזה פותח את הדלת ליריבויות רוסיות נוספות עם אמריקה בסוריה, כמו מתן אור ירוק של הרוסים להגביר את תקיפות בסיסי צבא אמריקאים בסוריה". הוא הוסיף, "עדיין לא ראינו את זה. זה מאשר שלרוסיה אין כוונה להיכנס ישירות למלחמה בעזה", וציין כי הגעת משלוח נשק איראני לא משנה הרבה את המשוואה, כי ישראל עדין יכולה לתקוף את המשלוחים לפני שהם מגיעים ליעדם בסוריה או בלבנון.

מקור צבאי יודע דבר המעיט בהשלכות הסיפור שרוסיה איפשרה לאיראנים לנחות בשדה התעופה של לטקיה, ואישר ל"אוריינט נט" שמטוסים איראנים נחתו יותר מפעם אחת בשדה התעופה, ואמר כי "שיתוף הפעולה הצבאי הרוסי-איראני אינו נעשה במחשכים, וזה מודגם בבירור על ידי אספקת כטב"מים​​איראנים לרוסיה בהם השתמשו במלחמה באוקראינה."

"רוסיה

קרדיט: אוריינט ניוז   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות