"ישראל עוקפת את מערכת ה-GPS במלחמתה בעזה ומסכנת את התעופה האזרחית"

במלחמתה נגד תנועת חמאס בתוך רצועת עזה, משתמשת ישראל בסוגים שונים של אמצעי לחימה בנוסף לטכניקות וטכנולוגיות מתקדמות כדי לבלבל את טילי חמאס בניסיון למנוע מטילים אלו לפגוע במטרות ישראליות.

לפי האתר האמריקאי " פוליטיקו ", השיטה שבה משתמשת ישראל מבוססת על הטעיה, בא הכוחות הישראליים יכולים להראות שמטוס, טיל מונחה או כל חפץ המשתמש במערכת המיקום הגלובלית (GPS) נמצאים במיקום מסוים, אבל האמת היא שמיקומו אינו אמיתי. 

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת טקסס באוסטין חשפה שינוי משמעותי באותות GPS, והצביעה על כך שישראל ביצעה הטעיות במרחב האווירי הצפוני שלה, במטרה להגן מפני התקפות רקטות ששיגרו חמאס.

טוד האמפריז, פרופסור באוניברסיטת טקסס, אמר כי צוות המחקר שבמוסד שלו גילה את ההונאה לאחר מתקפת הפתע שפתח חמאס ב-7 באוקטובר על ישראל, באמצעות תוכנית הקוד הפתוח למעקב אחר טיסות מסחריות ADS-B Exchange.

 

אמפריז הסביר שזיוף ציון GPS היא טכניקה שבה נעשה שימוש במיקום של כלי טיס או טיל מונחה הופך לא מדויק, ועלול לסכן מטוסים מסחריים.

בריאן ווידן, קצין לשעבר בחיל האוויר האמריקני, אישר את האפשרות שישראל תפעיל מניפולציה על מערכת המיקום הגלובלית (GPS) כדי להסיט רקטות של חמאס ממסלולן ולהשבית את יכולתן לנווט ולסייע בהתקפות קרקעיות.

ווידן הוסיף כי סביר להניח שההתעסקות לא תהיה יעילה בהגנה מפני טילים מונחים מדויקים, כמו אלה המשמשים את חיזבאללה הנתמכת על ידי איראן, המסתמכות על מערכת ניווט שאינה GPS.

 

שימוש צבאי ב-GPS

הטייסים משתמשים במערכת המיקום הגלובלית (GPS) כאחד מכלי הניווט העיקריים שלהם, המשפרת את נתיבי הטיסה, מפחיתה את צריכת הדלק ומסייעת בפעולות נחיתה, בין היתר, לפי אתר Euronews.

טילים המשתמשים ב-GPS יכולים גם לצאת מהמסלול, מה שמקשה לחזות היכן הם ינחתו, מה שעלול להוות סיכון נוסף לאזרחים.

ראוי לציין שלטענת חוקרים ומומחים, ההתעסקות של ישראל במערכת המיקום הגלובלית (GPS) חושפת את כל מי שמטייל במזרח הים התיכון לסכנה, במיוחד שישנן טיסות יומיות רבות.

"ישראל

קרדיט: אוריינט ניוז    קרדיט לתמונה: תסנים