מבזקי חדשות ליום 28-10-2023. מתעדכן

*- הרשימה שמטריפה את תומכי החמאס
פרופסור ג'פרי זוננפלד כלכלן מאוניברסיטת ייל האמריקאית עוקב אחר אילו חברות התבטאו בגנות מתקפת הטרור של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, וכן מי מהן הוקיעו אנטישמיות והביעו תמיכה וסולידריות עם ישראל. הרשימה הזו כוללת היום כבר למעלה מ-100 שמות ובכלל זה אפל, Airbnb, אמזון, אמריקן איגל, בלומברג, בואינג, בוש, דל, דיסני, אינטל, מסטרכארד ועוד ועוד.

בקרב תומכי הטרור בעולם רשימה זו מכונה "רשימת הבושה". את הרשימה (המתעדכנת) ניתן למצוא בלינק הבא

*- לבנון לא מוותרת…
בלבנון מתקשים לעכל כי קידוח הגז בבלוק 9 הסתיים ללא גילוי מאגר מסחרי. אחרי הרעש הגדול של הסכם הגבול הימי עם ישראל קיוו בלבנון להפוך לשחקן גז משמעותי בשוק הגז באגן המזרחי של הים התיכון אך התקוות נכזבו.

למרות זאת, בלבנון לא איבדו תקווה. שר האנרגיה הזמני ווליד פיאד הצהיר אתמול שהוא מעוניין שהקונסרציום בראשות טוטאל הצרפתית יבצע קידוח שני בבלוק 9. לפי השר, הקונסורציום מחוייב לקידוח שני למרות שלא נקבע לוח זמנים. פיאד מעוניין שהקידוח השני יתבצע בתחילת השנה הבאה. ספק אם זה יקרה נוכח התוצאות המאכזבות והמתיחות האזורית…

 

*- למה טורקים כועסים על אמיר קטר?
לטורקיה וקטר יחסים הדוקים אבל אתמול משתמשים טורקיים ברשתות החברתיות מתחו ביקורת על שיח' תמים בן חמד. זה קרה אחרי שאתמול המנהיג הקטרי נאם בארצו והתייחס למלחמה בין ישראל לחמאס. רבים מהטורקים שהגיבו "התאכזבו" מנאומו של האמיר שלא הציג שום צעד נוקשה כדי לעצור את ההפצצות הישראליות.

רבים מהמגיבים דרשו מהאמיר הקטרי שיכריז על "חרם גז" נגד אירופה, לפחות ליום אחד. כידוע קטר היא אחת מספקיות הגז הטבעי הגדולות בעולם. אותם טורקים שאבו את הרעיון מידיעה מפוברקת שפורסמה בשבוע שעבר ולפיה קטר מאיימת לעצור את אספקת הגז הטבעי אם ישראל לא תעצור את המתקפה על עזה.

*- מנסים לאתר את תיק ההשקעות "הסודי" של חמאס
לחמאס יש תיק השקעות "סודי" ששוויו לפי הערכות עד כ-1 מיליארד דולר, כך עולה מפי מקורות אמריקאיים שטוענים כי הממשל מנסה לשים ידיו עליו. לפי הדיווחים, ארה"ב פועלת ביחד עם מדינות המפרץ בסוגייה זו. אתמול נפגשו בכירים אמריקאיים עם מקביליהם הסעודים בריאד בהקשר זה. לפי המקורות האמריקאים, מאז מתקפות ה-7 באוקטובר, ארה"ב הגבירה את מאמצי חניקת ארגון הטרור מבחינה פיננסית.

יצוין כי לפני כשנתיים דווח בעיתונות העולמית על תיק השקעות סודי של חמאס בשווי מוערך העולה על חצי מיליארד דולר שכולל 40 חברות בינלאומיות הפעילות במיוחד בתחום הבנייה. רוב החברות נמצאות בטורקיה, ערב הסעודית, האמירויות, סודאן ואלג'יריה.

 

*- מילים כדורבנות משרת המדינה האמירותית לשת"פ בינלאומי במסגרת דיוני מועצת הביטחון אתמול. רים אלהאשמי הצהירה כי התקפות חמאס ב-7 באוקטובר הן "ברבריות ומתועבות". היא גם קראה לשחרור מיידי של החטופים. עם זאת , השרה חזרה על עמדת האמירויות ולפיה מתקפת חמאס אינה מצדיקה ענישה קולקטיבית של כלל תושבי עזה.

*- פרס כספי על ראשו של המחבל
מחלקת המדינה האמריקנית מציעה פרס בשווי של עד 10 מיליון דולר למי שיספק מידע שיביא ללכידתו של המחבל סאלח עארורי, בכיר החמאס.

עארורי הוא סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס וממייסדי הזרוע הצבאית. עארורי אחראי על הקשר בין חמאס לאיראן וחיזבאללה. לפי מה שפורסם בעבר הוא פועל מהדאחיה של ביירות, מעוז חיזבאללה בבירה הלבנונית.

*- הנתון שמבהיר למה עזה לא תוכל להתאושש מהמכה שספגה
אם להאמין לנתונים שמפרסמת הממשלה בעזה, הנזק עד כה ברצועת עזה הוא חסר תקדים וייקח שנים רבות אם בכלל לשקמה. אתמול טענו בממשלה כי למעלה מ-181 אלף יחידות דיור נפגעו כשמתוך מספר זה 20 אלף נהרסו לחלוטין ולא מתאימים למגורים. אם להסתמך על נתוני העבר לפיהם משק בית ממוצע בעזה כולל כ-6 נפשות המשמעות היא שכבר כיום למעלה מ-1 מיליון עזתים נותרו ללא בית או לפחות ביתם נפגע וזקוק לשיקום. מאחר שעד לתחילת המלחמה הנוכחית לא שוקמה הרצועה במלואה מנזקי הסבבים הקודמים סביר שעזה תתקשה להתאושש מהמהלומה הנוכחית שעוד נמשכת…

 

*- מיליציות פרו איראניות ביצעו היום תקיפה נוספת שנראית משמעותית באמצעות כטב"מים על הבסיס הצבאי האמריקאי בשדה עומר שבסוריה. תקיפות מסוג זה על בסיסים אמריקאיים בסוריה ובעיראק גברו משמעותית מאז אמצע השבוע שעבר על רקע תמיכת ארה"ב בישראל במלחמה נגד ארגון הטרור של חמאס.

*- גרמניה: לא תקענו סכין בגבה של ישראל
נוכח ביקורת ציבורית בגרמניה על הקשרים הכלכליים עם קטר, הצהיר אתמול רוברט האביק, שר הכלכלה המשמש גם כסגן הקנצלר כי הוא איננו סבור שייבוא הגז מקטר פגע בישראל. באחרונה נשמעה ביקורת בגרמניה ולפיה רכש הגז מקטר, שהיא המממנת הראשית של חמאס הגביר את האיום על ישראל.

האביק שדיבר בשולי כנס בעיר מנהיים הגיב באומרו שייבוא הגז מקטר היה בעבר מצומצם וגם היום אינו גדול. מעבר לכך לדבריו, קטר תיאמה את הסיוע לחמאס מול ישראל. השר הגרמני הוסיף כי לא ניתן להשוות את הנזק שנגרם לאוקראינה כתוצאה מהתלות של גרמניה בגז רוסי, לעומת הנזק לישראל וסיכם: "אני לא חושב שגרמניה נעצה סכין בגבה של ישראל באמצעות רכישות הגז מקטר".

 

*- במקביל למלחמה בעזה: איראן מעוניינת לזעזע את שוק הנפט העולמי?
שתי התפתחויות בימים האחרונים מתפרשים אצלי כניסיון של איראן לרמוז לעולם כי היא מתכוונת ליצור זעזוע בשוק הנפט העולמי. בינתיים מצליח לה כשהמחיר של הזהב השחור בשבועיים האחרונים האמיר עד 94 דולר לחבית.

במהלך השבוע קרא שר החוץ האיראני למדינות ערב להכריז חרם נפט על ישראל (בדומה לשנת 1973). באופ"ק לא התרשמו ולא נענו אך השווקים הגיבו בעליית מחירים. האירוע המשמעותי הנוסף הגיע עם כניסת החות'ים בתימן לאירוע. החות'ים יכולים לשבש את התנועה הימית במצרי באב באלמנדב (בכניסה לים האדום) משם עוברות מכליות נפט וגז בדרך אל ומתעלת סואץ. בנוסף, לאיראנים יכולת לשבש את תנועת מכליות הגז והנפט מהמפרץ באמצעות תקיפתן כפי שכבר עשו בעבר. את מצרי הורמוז שם עוברים כ-20% מתצרוכת הנפט העולמית, האמריקאים לא יתנו לאיראנים לסגור אך כל פעולה איראנית בכיוון זה תקפיץ משמעותית את המחירים כלפי מעלה.

 

*- האיום מתימן
אתמול דווח שהצי האמריקאי יירט טילים וכטבמ"ים ששוגרו מתימן ככל הנראה לעבר ישראל. לחות'ים בתימן הנתמכים על ידי איראן יש יכולות להגיע לישראל. לפי דיווחי עבר בתקשורת, ארסנל הטילים שלהם כולל את "קודס 2", טיל שיוט שלפי החות'ים מיוצר מקומית. לפי הידוע, הטווח של הטיל הזה שנכנס לשימוש לפני כשלוש שנים ובו נעשה שימוש במלחמה נגד סעודיה הוא של כ-2,000 ק"מ (המרחק מתימן לישראל פחות או יותר).

כטב"מ "סמאד 3" של החות'ים יכול להגיע לטווח של כ-1900 ק"מ. זהו כטב"מ "מתאבד" היכול לשאת ארבע פצצות. האמריקאים "יושבים" חזק על החזית מתימן וכפי שהסתבר פגעו במה ששוגר שם הלילה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות