מבזקי חדשות מהעולם ליום 28-10-2023. מתעדכן

*- שגרירת ארה”ב בקייב, ברידג’ט ברינק, אישרה שטייסים אוקראינים החלו באימונים על מטוסי F-16 עם מדריכים של המשמר הלאומי של אריזונה. “זה חלק חיוני בבניית ההגנה האווירית של אוקראינה”, אמרה. “ארה”ב גאה לעבוד עם שותפות אירופיות כדי לתמוך באוקראינה מול התוקפנות האגרסיבית של רוסיה”.

*- הפיקוד האמריקאי באזור ההינדו-פסיפי פרסם תיעוד של מטוס J-11 סיני שהתקרב שלשום למפציץ B-52 אמריקאי שהיה “בפעילות שגרתית במרחב הבינלאומי מעל ים סין הדרומי”.

לפי ההודעה, הטייס הסיני “טס באופן בלתי בטוח ובלתי מקצועי, הפגין יכולת אווירית לקויה כשהתקרב במהירות מוגזמת ללא שליטה, טס מתחת, מול ובטווח של שלושה מטרים מה-B-52, הציב את שני המטוסים בסכנת התנגשות”. “אנחנו מודאגים שהטייס הזה לא היה מודע עד כמה קרוב הוא היה לגרימת התנגשות”, נמסר. “היירוט הסיני בוצע בלילה, בראות לקויה, באופן שמנוגד לתקנות הבטיחות האווירית הבינלאומית”.

*- הרשויות במקסיקו דיווחו כי לפחות 27 בני אדם נהרגו מפגיעת ההוריקן אוטיס בדרום מערב המדינה אתמול, כאשר נזקים עצומים נרשמו בעיר הנופש אקפולקו. אוטיס, שנעה באוקיינוס השקט, הפכה בתוך 12 שעות מסופה טרופית להוריקן בדרגה 5 המקסימלית עם רוחות של 265 קמ”ש ומשבים שהגיעו ליותר מ-300 קמ”ש.

 

*- משרד החוץ הרוסי אישר כי משלחת של חמאס נמצאת במוסקבה, אולם לא נמסר עם מי הם אמורים להיפגש. קודם לכן, דיווחה סוכנות ריה נובוסטי כי בראש המשלחת נמצא בכיר ארגון הטרור, מוסא אבו מרזוק.

משרד החוץ הרוסי מסר כי השיחות עם משלחת חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק שמבקרת במוסקבה התמקדו “בשחרור מיידי של החטופים הזרים שנמצאים ברצועת עזה ובסוגיות שקשורות לפינוי של אזרחים רוסים וזרים אחרים מהמובלעת הפלסטינית”.

לפי הודעת חמאס, אבו מרזוק הודה לסגן שר החוץ, מיכאיל בוגדנוב, על עמדותיו של הנשיא פוטין. “המשלחת העריכה ביותר את עמדת הנשיא פוטין, כמו גם את המאמצים הפעילים של הדיפלומטיה הרוסית”, נמסר בהודעת ארגון הטרור, שהוסיפה כי הצדדים “דנו בדרכים לעצור את הפשעים של ישראל שנעשים בתמיכת המערב”.

*- פיקוד המרכז האמריקאי העביר אנליסטים שלו שהתמחו במעקב מודיעיני אחרי אל-קאעדה, דאע”ש וארגוני טרור נוספים להתמקדות בחמאס ובמלחמה בעזה מאז מתקפת הטרור האכזרית בדרום ישראל ב-7 באוקטובר – כך מדווח המגזין טיים לפי גורמים שמודעים לפרטים.

מהדיווח עולה כי בשלוש השנים האחרונות צמצם פיקוד המרכז את מספר האנליסטים האזרחיים שטיפלו בסכסוך הישראלי-פלסטיני, כאשר האנליסטים שנותרו התמקדו יותר בגדה המערבית ובפוליטיקה ישראלית פנימית מאשר ברצועת עזה.

בפיקוד המרכז סירבו לאשר או להכחיש את הדיווח. “בשלב הזה, אנחנו מתמקדים בהענקת תמיכה לתושבי ישראל. יש לנו שותפות קרובה עם ישראל ותמיד אנחנו משתפים מודיעין מתוזמן לגבי איום באזור עם השותפות שלנו”, אמר דובר הפיקוד. מייקל לואהורן. “קהילת המודיעין שלנו פועלת קשה כדי להשיג מידע מהימן ככל האפשר. לא נגיב יותר על פרטים ספציפיים לגבי שיתוף המודיעין”.

 

*- סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב: “אף אחד לא מתווכח עם העובדה שלישראל יש זכות להגנה עצמית, אבל זה לא צריך לכלול את החיסול הפיזי של מספר עצום של אנשים חפים מפשע בעזה”.

*- ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, אמר הבוקר כי הוא מקווה לחתום על הסכם שלום עם אזרבייג’ן בחודשים הקרובים. “אנחנו עובדים עם אזרבייג’ן על הסכם שיסדיר את השלום והיחסים ואני מקווה שהתהליך יסתיים בהצלחה בחודשים הקרובים”, אמר בנאום בכנס “דרך המשי” בגיאורגיה. הוא הוסיף כי “ארמניה ואזרבייג’ן מכירות באופן הדדי בשלמות הטריטוריאלית של הצד האחר”.

לפי פשיניאן, הסכם השלום הכרחי לפיתוח פרויקט “צמתי השלום” שהוא מקדם בדרום הקווקז ואשר אמור לכלול את ארמניה, אזרבייג’ן, טורקיה ואיראן ולחבר אותן באמצעות מערכת כבישים, מסילות רכבת, צינורות נפט, קווי חשמל וכבלי תקשורת. “הפתיחה של הכבישים האלה תאפשר דרך קצרה ויעילה שתחבר את הים הכספי לים התיכון, באמצעות רכבת וכלי רכב”, אמר.

 

*-  דוח המודיעין הצבאי הבריטי מעריך בוודאות כמעט מוחלטת כי תחמושת צפון קוריאנית כבר הגיעה למחסני הצבא הרוסי לטובת המלחמה באוקראינה. לפי הדוח, ככל הנראה עדיין לא הושלם הסיכום בין הצדדים לגבי התמורה הרוסית, אולם ההערכות הן כי מדובר בשילוב של פיצוי כספי, סיוע פיננסי, אספקת טכנולוגיה צבאית ושיתוף פעולה בתחומים טכנולוגיים כדוגמת חלל.

*- מנהל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס גבראיסוס, קרא לשחרור כל החטופים שמוחזקים בידי חמאס אחרי פגישה עם נציגים של המשפחות. “אנחנו מודאגים מאד מהמצב ההומניטרי והבריאותי”, אמר. “ארגון הבריאות קורא לשחרור מיידי של כל החטופים, יחד עם גישה דחופה לכל אחד מהם ואספקה של סיוע רפואי. החוטפים נדרשים לספק סימני חיים, הוכחה לטיפול רפואי ושחרור מיידי, על בסיס הומניטרי ובריאותי, של כל החטופים”.

*- כשבועיים וחצי לפני ששי ג’ינפינג עשוי להגיע לקליפורניה כדי להשתתף בפסגת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי של אסיה והפסיפיק בסן פרנסיסקו, אירח היום נשיא סין את מושל קליפורניה, גווין ניוסום.

השניים שוחחו על היחסים בין סין לבין ארה”ב בכלל וקליפורניה בפרט, כאשר שי הדגיש כי ארצו רוצה להמשיך בשיתוף פעולה עם האמריקאים כשהוא מציין כי “ההישגים ביחסים לא באים בקלות ויש להעריך אותם”.

 

*- ועדת החוץ של הסנאט האמריקאי אישרה את מינויו של ג’ייקוב לו לשגריר החדש בישראל ברוב של 12 מול תשעה, וכעת המינוי עובר לאישור מליאת הסנאט. הסנאטור ראנד פול היה הרפובליקני היחיד שתמך במינוי של לו, שהיה שר האוצר בממשל אובמה. היו”ר בפועל של הוועדה, בן קרדין הדמוקרט, הודה לרפובליקנים שלא עיכבו את המינוי לנוכח “הדחיפות” של המצב.

*- פיקוד המרכז האמריקאי אישר בשיחה עם חדשות NBC כי 24 אנשי צבא נפצעו בהתקפות על בסיסים אמריקאיים בסוריה ובעיראק בשבוע שעבר.

עשרים חיילים נפצעו קל בתקיפת כטב”מים נגד בסיס א-תנף בדרום סוריה ב-18 באוקטובר, ועוד ארבעה נפצעו קל בשתי תקיפות כטב”מים נגד בסיס אל-אסד במערב עיראק באותו היום.

מוקדם יותר דיווח הפנטגון כי קבוצות חמושות שפועלות בתמיכת איראן ביצעו 13 תקיפות נגד כוחות ארה”ב והקואליציה בשבוע החולף.

*- דיווח בבלגיה: כל כוחות המשטרה מחפשים אחרי מבקש מקלט פלסטיני שטען כי משפחתו נהרגה ברצועת עזה וכי הוא “מבקש למות כשהיד”.

לפי אתר HLN, הפלסטיני (23) הגיש את הבקשה למקלט ב-26 בספטמבר, אולם לא התייצב בפני הרשויות ביום למחרת. הוא הופיע שוב רק היום ואז סיפר על תוכניותיו מאחר שלדבריו גילה כי כל משפחתו נהרגה. בעקבות זאת, פורסמה התרעה בכל המדינה ונערכים חיפושים אחרי הפלסטיני.

*- מסיבה לא ברורה, מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה הודעה מתוקנת שהחזירה את הסכום על ראשו של סלאח אל-ערורי לסכום של חמישה מיליון דולר, כפי שהיה מאז נובמבר 2018, ומחקה את ההודעה הקודמת מהיום שציינה כי הפרס החדש הוא עשרה מיליון.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: משרד המשפטים האמריקאי