מדוע גורשה המשלחת הדיפלומטית של החות'ים התימנית מדמשק?

השר לשעבר לזכויות אדם בממשלת תימן, מוחמד אשקר, חשף את המניעים של המשטר הסורי לגירוש נציגי מיליציית "אנסאר אללה" (החות'ים) משגרירות תימן בדמשק.

תחנת "ספוטניק" ציטטה את אשקר שאמר כי פעולת המשטר באה בעקבות הסכמות ברמת הליגה הערבית לגבי חזרת סוריה לליגה והחייאת יחסיו עם מדינות ערב, כולל תימן, משום שהמצב התקין והנכון הוא לקיים היחסים עם הממשלה הלגיטימית.

הוא המשיך, "המצב החדש בין סוריה לליגה הערבית הצריך ללא ספק את החזרת שגרירות תימן לידי הממשלה הלגיטימית, כך שהדרישה מהחות'ים להתפנות היא עניין נורמלי. מה שקרה היה חריג ולא הביא לשום השלכות משמעותיות".

בהודעה שפרסמה הליגה הערבית במאי נאמר כי שרי החוץ הערבים הסכימו, בפגישתם בקהיר, להחזיר את המשטר הסורי להתיישב במושבה של סוריה בישיבות הליגה, לאחר שהשעו את חברותה לפני 11 שנים על רקע האכזריות ודיכוי העם הסורי, שדרש את הפלת המשטר והכרזת הדמוקרטיה.

המיליציה החות'ית, בתמיכת איראן, השתלטה על בירת תימן צנעא בספטמבר 2014, ובאותה עת מינתה נציגות דיפלומטית משלה הן בטהרן והן בדמשק, שנדחתה על ידי ממשלת תימן הלגיטימית, ודרשה משתי המדינות. לכבד את האמנות והנורמות הדיפלומטיות הבינלאומיות.

עבדאללה צברי היה הנציג האחרון של המשלחת החות'ית בדמשק, שמונה ב-2020 לרשת את קודמו, נאיף אל-קאניס, שמונה במרץ 2016.

לפני מספר ימים הודה מנהיג החות'ים כי שלטונות סוריה הודיעו לנציגי הקבוצה לפנות את שגרירות תימן בדמשק. 

המיליציה החות'ית, או תנועת אנסאר אללה, היא תנועה אסלאמית שיעית חמושה שנכנסה לפני שנים לסכסוך עם ממשלת תימן הלגיטימית המוכרת בינלאומית, ותנועה זו זוכה לתמיכה חומרית וצבאית מאיראן.

קרדיט: בלדי ניוז