גל מאסיבי של הרוצים לעזוב את איראן לאחר ההפגנות על מותה של אמיני

שנה לאחר ההפגנות הארציות שהתקיימו לאחר מותה של מהסה (ג’ינה) אמיני בבית המעצר של סיירת ההדרכה, גברה יציאתן של קבוצות שונות של אנשים מאיראן. למרות שאין נתונים סטטיסטיים מדויקים של יציאות בלתי הפיכות , על מנת שלא לחזור,  בשנה האחרונה, גם דיווחים פומביים, כמה מסמכים חסויים וגם נרטיבים של אנשים ברשתות החברתיות מצביעים על היווצרותו של “גל הגירה רחב” וכן “עלייה חדה ברצון להגירה “.

במכתב “סודי ביותר” של משרד המידע של הרפובליקה האסלאמית מוזכר כי “כ-33% מהחברה האיראנית רוצה לעזוב את איראן כדי להשיג רמת חיים טובה יותר”.

במכתב זה, שפורסם על ידי קבוצת ההאקרים “Qiyam Ta Sarnguni”, המקורבת לארגון מוג’הדין חלק, נכתב עוד כי על סמך סקר חסוי, “גם גברים צעירים בעלי השכלה גבוהה ויכולת כלכלית הגרים בערים גדולות, הם הכי מוכנים  להגר”.

רדיו פרדה אינו יכול לאשר באופן עצמאי את אמיתות המידע במסמכים שהודלפו, אלא במסמך אחר, שהוא מכתב “חסוי”  מהמרכז למחקרים אסטרטגיים של הנשיאות, המופנה לאחמד וחידי, על “גל רחב של רצון להגר”.

 

במכתב זה הוא אף מוזהר כי “המספר הגבוה של אלו שרוצים להגר, במיוחד בקרב קבוצות הדת הצעירות והמשכילות, מהווה אזעקה המראה על צמצום השפעותיהם של דיונים אידיאולוגיים בשליטה במניעי ההגירה ואדישות למדינה”.

הערכות אלו אינן כוללות הגירה של אליטות וסטודנטים או צוותים רפואיים היוצאים מדי שנה מהארץ,במספרים גדולים, בשל לחצים כלכליים ואי שוויון חברתי.

ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) כתב משתמש: “גם באמצע המלחמה לא ראיתי את גל בקשות כזה. אני מדגיש, כל מי שיש לו עבודה, כל הכנסה, במיוחד מי שיש לו ילדים , חושב לעזוב.”

לטענת חברות שירותי ההגירה, נרשמו מירב בקשות ההגירה מאז ספטמבר אשתקד ולאחר דיכוי המחאה הארצית של “חיי חופש”; נושא שאפילו כלי תקשורת המזוהים עם הממשלה מאשרים.

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות