לראשונה: כטב"מ מתאבד אוקראיני מנסה להפיל מסוק תקיפה רוסי Ka-52

משרד ההגנה האוקראיני פרסם צילומי וידאו דרמטיים של מפגש קרוב בין כטב"מ מתאבד אוקראיני למסוק רוסי.

הצילומים הבאים מציגים כטב"מ מתאבד ( "תחמושת משוטטת" FPV ) השייך לכוחות האוקראינים מתקרב למסוק תקיפה רוסי Ka-52 וחותר לעברו כדי להתפוצץ במגע ישיר עמו. אבל זה נכשל בסופו של דבר בגלל הפרש המהירות בין שני כלי הטייס.

 

FPV Loitering Ordnance הוא כטב"מ המצויד בחומרי נפץ המשמשים לתקיפת מטרות קרקע בדיוק גבוה. FPV מייצג "תצוגה בגוף ראשון", והוא מאפשר למפעיל לשלוט ברחפן ישירות באמצעות משקפיים מיוחדים המציגים את מה שהמצלמה רואה על הכטב"מ.

כוחות אוקראינים השתמשו בתחמושת משוטטת – FPV במלחמה נגד רוסיה, והוכיחו יכולת משמעותית להמיר מל"טים רגילים לנשק קמיקזה (התאבדות). באוגוסט 2022 פרסמה ועדת המתנדבים "Aerorozvidka" ("סיור אווירי") סרטון שבו נראה מזל"ט מבצע פגיעה מדויקת דרך דלת פתוחה, מתקפה ראשונה מסוגה באמצעות מזל"ט שנמכר בשוק האזרחי.

 

ביוני 2023, דווח כי רוסיה משתמשת בתחמושת משוטטת FPV כדי להאט את ההתקדמות האוקראינית, במיוחד מל"טים של Lancet שיוצרו על ידי חברת קלצ'ניקוב הרוסית. כלי טיס אלו מסוגלים לפגוע בשריון מודרני כמו טנקי "Leopard 2" גרמניים וכלי רכב "בראדלי" אמריקאים. עם זאת, לא ברור אם רוסיה מסוגלת לפרוס כלי טייס אלו  במספרים גדולים.

חימוש משוטט FPV מהווה איום חדש על כלי הנשק הקונבנציונליים נגד טנקים העומדים לרשות חיל הרגלים, ומקשה עליהם להתמודד איתם. כי אין הגנה לרכבים מתקיפה מלמעלה. לכן, על הכוחות המזוינים לפתח אסטרטגיות חדשות להתמודדות עם האיומים הללו.

מסוק Ka-52 הרוסי שורד שני טילים הודות למערכת הלוחמה האלקטרונית ויטבסק (וידאו)

קרדיט: דפנס ערביכ    קרדיט: משרד ההגנה הרוסי