התקופה שבין ה-1.9.23 ל- 9.9.23 אצל שכנינו הפלסטינים

"הטרור המשתולל", לא מביא בשלב זה לפעולה ישראלית סדורה, אלא להמשך פעילות בגישה שהתאימה אולי בעבר, אבל ממש לא כיום: "שיטת כיסוח הדשא". הפריסה הרחבה של ארגוני הטרור, כמויות הנשק, ההכוונה מעזה ומחו"ל, כספי העתק, צריכים היו להביא מזמן לשינוי גישה, אבל למרבה הצער, האחראים על הבטחון בארץ ממשיכים לאחוז באותה גישה שבלונית לפיה מעצר מחבל פה, וחיסול שני מחבלים שם ישיבו את השקט, בעוד ארגוני הטרור מכריזים מזמן שמגמת הינה להביא בהקדם ל"אנתפאדה" עממית חמושה.

אמנם, לראשונה מאז מבצע "בית וגן", צה"ל פעל כנגד חוליית חמא"ס במחנה הפליטים ג'נין, ולא רק בעיר וסביבתה (שגם שם הוא לא מרבה לפעול בתקופה האחרונה). במסגרת הפעילות הופעל רחפן מתאבד, כנגד הרכב בו נסעו חברי החוליה, שאכן נעצרו. על פי פרסומים פלסטיניים מדובר בחוליה שניסתה לשגר רקטות מגזרת ג'נין בהצלחה מוגבלת ביותר. צה"ל פעל בג'נין פעם נוספת, למעצר פעיל חמוש של הפת"ח, והפעם בדרך קונבנציונלית. גם במקרה זה התפתחו חילופי אש, אבל בהיקף מוגבל.

הנה תמונות מהרכב כנגדו הופעל הרחפן:

בתוך כך, נרשמו השבוע הרוגים בעימותים עם כוחותינו שפעלו בטובאס ובמחנה הפליטים נור אלשמס שבגזרת טול כרם. כן חוסל מחבל בבקעת הירדן, לאחר שפתח באש וגם פצע לוחם מג"ב. אופנוען מהכפר עיסאויה שנהרג בתאונה בכביש בגין בירושלים, הוגדר ע"י הפלסטינים גם כן כ"שהיד", שנרצח כביכול בידי מתנחלים. ברקע, מתגבר איום המטענים כנגד כוחות צה"ל, כאשר כמעט כל כניסה לערים הפלסטיניות מביאה שימוש במטענים, ולא רק ירי.

הנה דוגמא מהפעילות במחנה הפליטים נור אלשמס:

בנוסף, נרשמו השבוע ירי לעבר הישוב בת עין, מחסום ליד הישוב מבוא דותן ועוד. כן נעשה נסיון להניח מטען ליד עין דני, הסמוך לדולב, מקום בו נרצחה באמצעות מטען רינה שנרב הי"ד. מחבלת מג'נין ניסתה לבצע פיגוע דקירה, ונלכדה ע"י שוטר. וצעיר ממזרח ירושלים תקף בסכין קצבים אזרחים ליד שער יפו ופצע אדם אחד באורח קשה מאוד.

הנה תיעוד הפיגוע שביצעה המחבלת והתגובה הנחושה של השוטר הנדקר שעצר אותה באופן מיידי:

וברמה המקומית: שוב ירי חמושים לעבר המקאטעה בג'נין במחאה על מעצר פעילי התנגדות, בדגש על אנשי הג'האד האסלאמי, כנגדם אנשי המנגנונים מרגישים נוח יותר לפעול. גורמי הטרור בגזרה גם הפיצו סרטים המציגים את אנשי המנגנונים בגזרה כמסייעים לנסיגת כוחות צה"ל, לאחר ביצוע המעצרים באזור.

הנה תמונות של מחבל מהג'האד האסלאמי מקלל את אנשי המנגנונים לפני שהוא פותח באש לעבר המקאטעה:

במקביל, נרשמו הפרות סדר אלימות בגבול הרצועה. ופעמיים נעשה נסיון להבקיע את גדר הבטחון באמצעות מטעני נפץ גדולים. במקביל, נחשף נסיון להברחת חומרי נפץ במשאית בגדים שנשלחו מעזה לאיו"ש, ולכן נעצר זמנית היצוא מהרצועה. קודם לכן, גם הוקפאה הגדלת מכסת הפועלים מהרצועה. על רקע זה, שוב הוזעק לרצועה השגריר הקטרי מחמד אלעמאדי, שאולי יצליח להרגיע זמנית שוב את הרוחות באמצעות כמה מליוני דולרים.

הנה תמונות מניסיון של הפורעים מהרצועה לפוצץ את אחד השערים של הגדר בגבול שממזרח לעיר עזה:

יצויין, כי הכוונה לחדש את הפרות הסדר בגבול עזה, עוררה ביקורת לא מבוטלת מבית, כמו בסרטון הבא, התובע מאנשי החמא"ס לבוא בראש המתפרעים במקום לשלוח לשם את פשוטי העם. על פי טענת המפרסם, שעות לאחר הפצת הסרטון נעצר הדובר:

וברקע לדברים, מאיימים האסירים הבhטחוניים לפתוח בשביתת רעב אם תמומש הנחיית השר לבטחון לאומי לצמצם את זמני ביקורי המשפחות.
ובחברון הפגנות וגינויים, לאחר שכתבת "הארץ" עמירה הס, הנודעת בעמדותיה אוהדות ארגוני הטרור והפלסטינים, פירסמה כתבה, לפיה חיילות של צה"ל אילצו 5 נשים להתפשט, במהלך פעילות לחיפוש כלי נשק בביתן. יצויין, כי החיפוש בוצע בחדר מוצנע וללא נוכחות גברים במקום, ודרישה להתפשטות נשים בצורה צנועה ובמקום סגור הינה נוהל שגרתי במעברי גבול ובשדות תעופה.
במישור הכלכלי, הרש"פ שילמה השבוע לעובדי המנגנון הציבורי 90% משכרם (בחודשים האחרונים קיבלו העובדים רק 85%). למרות התוספת התקיימה הפגנת מחאה של המורים מול משרד החינוך בראמאללה, בתביעה קבלת שכר מלא.
ובהקשר אחר: שני פועלים של עיריית שכם נהרגו ושלישי חולץ בחיים בקריסת תלולית עפר בשכונת רפידיא בשכם.

הנה תמונות מהאירוע:

בחברון השביתה העיריה את פינוי האשפה לאחר שרכב פינוי אשפה הועלה באש ואחר חובל ע"י גורמים שמחו כנגד העיריה.

עד כאן להשבוע- שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ויקיוואנד