גורם מדיני ישראלי בחיתוך מצב

גורם מדיני ישראלי עדכן את אמצעי התקשורת המקומיים כדלהלן:

*- הושגה התקדמות עם יוון וקפריסין בעניין חיבור צינור גז מאסדת לוויתן לקפריסין ולגבי חיבור רשת החשמל של המדינות, מה שיעצים את הביטחון האנרגטי שלנו.

כמו כן, הולכים לפתוח את משק החלב לתחרות ויוון וקפריסין צפויות להיות ספקיות מרכזיות לישראל.

ישראל העבירה ליוון ולקפריסין מסר ששום שיתוף פעולה עם טורקיה לא יהיה על חשבונן.

*- בנושא סעודיה: הסכמי אברהם נוהלו לאורך שלוש שנים בידיעה של שלושה-ארבעה אנשים בלי שזה זלג. עכשיו התהליך שונה וגם האמריקנים מאוד מעורבים בו. בנושא הגרעיני אנו מחויבים לביטחון ישראל ולא נקריב אותו. הסעודים מתעניינים בחוזה הגנה עם ארה”ב יותר מאשר בנושא הפלסטיני. חייבים להשיג 67 סנאטורים לאישור ההסכם (רמז שיהיה קל יותר להשיג זאת מול הממשל הנוכחי, הדמוקרטי).

*- על הפגישה המתעכבת עם ביידן :
רה”מ ביקר בבית הלבן יותר פעמים מכל מנהיג זר אחר בעולם. ההערכה היא שתהיה פגישה עם ביידן וגם עכשיו לא חסרות דרכים לתקשר ולהיוועד איתו. יש אינטרסים משותפים, אחד המרכזיים בהם הוא השלום עם סעודיה.

*- בנושא עילת הסבירות :”נהוג שממשלות מכבדות את בית המשפט ונהוג שבית המשפט מכבד את חוקי היסוד.

*- בנושא היועמ”שית: אין כוונה לפטר אותה.

*- הוועדה לבחירת שופטים: מסרב להתייחס, עוד מעט יהיה לי מה להגיד ואגיד.

*- חוק הגיוס – אוף רקורד: מדובר בעניין פתיר שלא יפיל את הממשלה. מאז הקמת המדינה לא גייסו חרדים בכפייה וצריך לחפש את הדרך שזה נעשה בהסכמה. כרגע יש בחברה הישראלית הקצנה שמאוד מקשה על השגת פתרונות, כולל ברפורמה המשפטית. דברים שהיו בהסכמה פתאום התפוגגו.

*- איראן: בעוד כחודש פג סעיף שנוגע לחלק מהסנקציות וקיים חשש שרוסיה וסין ינסו לנצל זאת בדרכים שאינן מועילות.

*- 30 שנה להסכם אוסלו זו הייתה טעות היסטורית איומה – זה בלתי נתפס, היה ניתן לפתח מנהיגות פלסטינית מקומית במקום כוחות שחלוקים ביניהם רק בנוגע לדרך להשמיד אותנו. בפרספקטיבה של 30 שנה זו הייתה איוולת נוראה. כדי להגיע להתפייסות חייבים להכחיד את התקווה הפלסטינית שרוב מוחלט של העולם הערבי ימשיך להתנגד לקיומה של ישראל.

*- על המתקפות נגד צה”ל: אני ממש מתנגד לכך ואני נוזף בחברי הכנסת שנוהגים כך.

*- על הרשות הפלסטינית: נכון לעכשיו ברור לי שהדבר הנכון הוא לפעול כדי למנוע את קריסתה של הרשות.

*- על הרפורמה בתקשורת של קרעי: עוד לא למדתי לעומק, יש לה צדדים חיוביים וכאלה שעדיין פחות ברורים לי.

*- על הסרבנות: יצרו כאן דבר חדש, מילואים על תנאי. הייתה מוסכמה שנותנים לאנשים כלים חיוניים לביטחון המדינה והם שברו אותה וניצלו זאת לרעה. יש המון חיילים שחושבים הפוך, אפילו יותר. איך אפשר לתת לזה לגיטימציה? זה דמוקרטי? אין דבר כזה בשום דמוקרטיה. בתקופת אוסלו רה”מ שלל על הסף את הסרבנות.

*- על הגדר המזרחית: הגדר תימתח מהצפון, בירמוך, ועד אילת. זה תהליך שייקח כמה שנים ואנחנו נתחיל אותו בתוואי הצפוני. הגדר הזו תמנע הברחות נשק ליו”ש ולתוך ישראל וכמובן תמנע גם אפשרות להסתנן לישראל.

*- בנושא הביקורת על המלון בלימסול (השיב גורם בסביבת רה”מ, לא הגורם המדיני) העלויות נמוכות דרמטית ממה שפורסם, פסלנו שני מלונות יקרים יותר. ישראל היא מעצמה וצריך גם לכבד את עצמנו כלפי חוץ. יש דרישות ברורות, לא רק של ביטחון אלא גם של לוגיסטיקות נוספות. הכל נעשה בעלויות זולות יחסית.

המראת המשלחת הישראלית, בהובלת ראש המל"ל מאיר בן שבת, לבחריין / צילום: חיים צח, לע"מ

קרדיט: דן אסולין מקבוצת נציב  קרדיט לתמונה: חיים צח, לע”מ