תימן: דברים שמספרים לנו ודברים שלא. חלק א'

מילה על הצלחה אמיתית של האו"ם בתימן
בשבוע השני של אוגוסט סיפרו לנו על הצלחת הפרויקט המורכב שהתבצע בחסות האו"ם לרוקן את מכלית אכסון הנפט FSO Safer הנטושה מול חופי תימן צפונית לעיר חודיידה, פחות סיפרו לנו על שהייתה נטושה מאז שהשלטתו עליה החות’ים במרץ 2015.

גם סיפרו לנו שמצב המכלית הדרדר עד שהפכה להיות פצצת זמן, ואילו היה נגרם חור בגוף הספינה הרעועה, או שחלילה היה נבקע, יותר מ 1.14 מיליון חביות נפט שאוכסנו בגוף המכלית, היו זורמים לים סוף וגורמים לאסון אקולוגי אדיר ממדים.

פחות (אם בכלל) סיפרו לנו שהחות’ים מנעו שנים ארוכות כל ניסיון לטפל ולתחזק את המכלית כדי למנוע אסון אקולוגי, ולפעמים סיפרו לנו שבמשך שנים ניסו לשכנע את החות’ים לרוקן את הספינה, פחות סיפרו לנו ששנים החות’ים סרבו לדבר או שניסו לסחוט מהאו"ם הטבות שונות ומשונות.

אודה ואתוודה שאישית, אני שמח שהצליחו לשכנע את החות’ים לחתום במרץ 2022, על הסכם לריקון הנפט שאוכסן במכלית, ואני גם שמח על שהאו"ם הודעה במרץ 2022 שהצליח לגייס את הכסף הנדרש, ועוד יותר שמח שהמבצע המורכב לריקון המכלית, ושבמרץ 2023 הכריז אחים שטיינר (Achim Steiner) מנהל UNDP (תוכנית הפיתוח של האו"ם) שה UNDP רכש את ה Safer ומכלית נוספת שאליה יעבירו את הנפט מהמכלית הנטושה והמתפרקת.
שמחתי גם לשמוע שב 12 ביוני השנה, האו"ם הצליח להשיג את הכיסוי הביטוחי למבצע המורכב (דבר שלא היה פשוט להשגה) ושהעבודות החלו ב 24 ביולי, ושמחתי כמו כולם, לשמוע שריקון המכלית הסתיים החודש, ב 11 באוגוסט 2023.

אשמח גם לשמוע שהפרויקט יסתיים באופן סופי, לאחר שירוקנו את מאה אלף חביות הנפט שנותרו במכלית Safer המתפרקת, שמעורבים בפסולת ומשקעים מזהמים אחרים, וינקו סופית את ה Safer כדי שיהיה אפשר לגרור אותה בצורה בטוחה ולא מזהמת, למקום בו המכלית הישנה תיגרט.

Oil Removal FSO Safer

קרדיט: בוסקאליס

 

מילה על הצלחה (?) אחרת של האו"ם בתימן
אז אחרי ששמחנו ללמוד שתוכנית ופעולה כלשהי של האו"ם בתימן, זכתה להצלחה, אספר לכם שרק לפני מספר ימים, ב 11 באוגוסט מספרים לנו אנשי האו"ם בשמחה וגאווה, בהודעה רשמית, שהם הצליחו לשחרר חמישה עובדי או"ם שנחטפו לפני שנה וחצי, ב 11 בפברואר 2022, ע"י אל קאעידה.

לאחר ההודעה הרשמית, טרח אותו פרחאן חק (Farhan Haq) שהוא סגן דובר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (António Guterres) ודוברו לענייני תימן, להודיע גם ש"חטיפה היא פשע בלתי אנושי ובלתי מוצדק וקרא למצות את הדין עם מבצעיה”, ובאותה הזדמנות הוא גם הביע סולידריות עם אנשים אחרים שעדיין מוחזקים בניגוד לרצונם בתימן.

גם דיוויד גרסלי (David Gressly) מתאם האו"ם בתימן, יצא בהכרזה מרגשת, בה אמר ששחרור חמשת החטופים מהווה "מקור להקלה גדולה עבורנו. בדיוק כמו השלמת העברת הנפט מהמכלית Safer, שגם הייתה הקלה לעם התימני". מר גרסלי הנרגש הוסיף ש"שחרורם של חמשת אחינו בני הערובה הוא הקלה לכל עובדי האו"ם בתימן, ואולי ברחבי העולם".

והוא גם טרח לומר שחמשת עובדי האו"ם המשוחררים, שלמרבית האיראוניה היו עובדי ה UNDSS (המחלקה לבטיחות וביטחון של האו"ם) שוחררו "ללא תשלום כופר לחוטפים" ומעניינים לא פחות דבריו ש"די ברור שהם נחטפו על ידי אל-קאעידה בחצי האי ערב.” ומיד היה לו חשוב לומר ש"כמו ברוב החטיפות, דרישת כופר היא מניע מרכזי, אבל כמו שאתם יודעים, אנחנו באו"ם לא משלמים כופר, וזה הרבה פעמים מאריך את המעצר, כי חוטפי בני הערובה צריכים להבין שכספי הכופר לא יגיעו".

ואם כבר דברים מעניינים של מר גרסלי הנכבד, אז אספר לכם שבסוף דבריו אמר: "לא אכנס לפרטים, אבל יש מאמצים בלתי נלאים של גורמים רבים בתוך האו"ם ומחוצה לו לפעול לשחרורם. אני מודה להם בעצמי ומביע להם את תודתי העמוקה".

ואני רק שואל, אם לא שולם כופר, מה שכנע את החוטפים לשחרר את עובדי ה UNDSS לאחר שהחזיקו בהם שנה וחצי? ואני תוהה למה התכוון מר גרסלי כשאמר "די ברור שהם נחטפו על ידי אל-קאעידה בחצי האי ערב.” כי אם לא אל קאעידה, אז מול מי ניהל האו"ם בנשל שנה וחצי, מו"מ שלחרור עובדיו החטופים?

בשכונה המזרח תיכונית, בוודאי בתימן, שום דבר לא נותנים בחינם, בטח שלא לאחר מו"מ ממושך, ובטח שלא כשמדובר במו"מ מול האו"ם שרק מחלק מיליארדים בתימן לכל מיליציה וארגון טרור שמחזיק פיסת אדמה בתימן…

FSO Safer tanker disaster could leave Suez Canal unpassable: Greenpeace | Arab News

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונה: ערב ניוז