מבזקי חדשות ליום 19-8-2023. מתעדכן

*- עוד התפתחות מעניינת ביחסי ריאד – וושינגטון שצריך לשים לב אליה
הרבה קורה לאחרונה בציר ריאד – וושינגטון ובעיקר השיחות על הסכם צבאי – כלכלי – גרעיני נרחב שישלב גם נורמליזציה בין סעודיה וישראל. אבל נראה שהשיחות אינן משפיעות על שיקולי ההשקעה של הסעודים. לפי נתונים עדכניים, ההשקעות הסעודיות באג”חים ממשלתיים של ארה”ב שבעבר היו אפיק ההשקעה הסעודי המועדף נמצאות בשפל של 6 שנים. ביוני 2023 ההשקעות הסעודיות באג”חים הסתכמו בכ-108 מיליארד דולר לעומת כ-120 מיליארד דולר בסוף 2022.

השיקול הפוליטי של הסעודים לצמצום ההשקעה באג”חים משני. בשל הירידה בהכנסות הנפט, סעודיה מחפשת השקעות עם סיכון גבוה יותר וכן מעבירה חלק מההשקעות בארה”ב להשקעות מקומיות בסעודיה.

 

*- פערים בהבנת ההסכם?
רק בסוף השבוע התבשרנו על הסכם בין איראן לבין ארה”ב בדבר שחרור אסירים אמריקאים תמורת הפשרת 6 מיליארד דולר השייכים לאיראן בבנקים שבדרום קוריאה. אבל לפי הצהרות נראה שיש פער גדול בין הצדדים למה ישמש הכסף.

האמריקאים טענו כי הכספים שיופקדו בבנקים קטרים ישמשו לצרכים הומניטריים, קרי בעיקר רכישת מזון וצרכים רפואיים. עם זאת לאיראן יש כנראה הבנה אחרת. הנשיא אבראהים ראיסי הצהיר אתמול כי הכסף ישמש ל”הגברת הייצור המקומי” וכן לפרויקטים שיסייעו לצמיחה בייצור, כלומר איראן רוצה להפנות את הכסף לתעשייה המקומית שלה.

ראיסי גם הצהיר כי ההסכם נעשה מתוך “דיפלומטיה של כבוד” לעומת דיפלומטיה של “תחנונים” – עקיצה לנשיא איראן הקודם רוחאני והסכם הגרעין שחתם עם ממשל אובמה. 

 

*- דיווח: הסעודים “מייבשים” את משטר א-סיסי
עיתון אל אח’באר הלבנוני באמצעות העיתונאי המצרי שלו מדווח כי יחסי סעודיה ומצרים נמצאים בשפל. אמנם אתמול שרי החוץ של שתי המדינות נפגשו בקהיר בשולי כנס של הליגה הערבית, אולם העיתון טוען כי בקשות מצריות לקיים פגישות רמות דרג כולל במישור הביטחוני – מודיעיני נדחו באחרונה על ידי הסעודים. עוד עולה כי הסעודים מתעקשים שלא להעביר למצרים המצויה במשבר כלכלי סיוע ללא תמורה. הסעודים מבקשים להשתלט על נכסים שיכולים להניב להם רווחים במצרים אך בשלב זה המו”מ לגבי עסקאות שונות תקוע, כך לפי הדיווח.

העיתון מדווח כי באחרונה עקב התדרדרות שער החליפין של הלירה המצרית, פנו בכירים בקהיר לסעודים וביקשו סיוע אך קיבלו תשובה כי סעודיה מסייעת כספית רק במקרים על בסיס הומניטרי והיא אינה מסייעת למשטרים לשרוד כלכלית.

סעודיה כמובן לא מעוניינת בנפילת מצרים אך היא החליטה לשנות מדיניות ולהפסיק את מתן “ארוחות החינם” למדינות שהיא סבורה שעשו טעויות ולא מוכנות לבצע רפורמות ובראשן מצרים.

 

*- נקודת המחלוקת הבאה בין סעודיה ואיראן?
בעוד איראן טוענת כי השגרירות הסעודית החלה לפעול בטהראן אחרי הפסקה של שבע שנים, נראה שנקודת מחלוקת חדשה צפויה בין שתי המדינות. אתמול, הכריזה איראן על כוונתה להגביר עד החודש הבא את תפוקת הנפט שלה בעוד 250 אלף חביות ביום ולהעמידה על 3.5 מיליון חביות ביום.

התוספת האיראנית לשוק מגיעה דווקא כשסעודיה עושה מאמצים לצמצם את היצע הנפט בשוק בכדי להעלות את מחירו (בינתיים היא די מצליחה כשמחיר חבית ברנט סביב 87 דולר). איראן בשל הסנקציות המוטלות עליה פטורה מהמכסות שקבעו רוסיה וסעודיה במסגרת אופ”ק+.

יש לציין כי אם האיראנים מספקים נתוני אמת והתפוקה שלהם עומדת כיום על 3.25 מיליון חביות ביום זהו נתון מפתיע שעולה על הערכות סוכנות האנרגיה הבינלאומית. זו גם התפוקה הגבוהה ביותר של הנפט האיראני מאז 2018, כשארה”ב הכריזה על יציאתה מהסכם הגרעין.

 

*- “מה הסיבה שאיש הכספים” המקורב לסנוואר פוטר?
נמשכים הקרבות הפנימיים בצמרת חמאס. לפי דיווחים, הנהגת חמאס בקטר פיטרה את אחד מאנשי הארגון הבולטים – רוחי מושתהא (בתמונה) – מתפקיד האחראי על תיק הכספים בלשכה המדינית. העילה היא מעורבותו בשחיתות ובמעילה בכספי הארגון.

מקורות מסרו כי מושתהא, המקורב למנהיג התנועה בעזה, יחיא סינוואר, היה מעורב בפרשת הונאה הקשורה לחברת “טכנו אלית מדיה להדרכה והשקעות טכנולוגיה”. מדובר בחברה ששייכת לחמאס שהחלה כנגדה חקירה בעזה לפני מספר שבועות לאחר תלונות רבות מצד משקיעים קטנים שם שהם “נעקצו” על ידי החברה. לפי אותם מקורות, בחמאס הופתעו מהמקרה מאחר שראו במושתהא איש עסקים בעל ידע נרחב.

לפי המקורות, את מקומו של מושתהא תפס מנהיג אחר בתנועה, איסמעיל ברהום אבו מוחמד, שזוכה להערכה מצד הבכירים. לפי מספר גורמים, הסיבה לפיטורים, בנוסף למעורבות בשחיתות, נובעות מהסכסוך המתמשך בין מנהיגי חמאס עזה לחמאס חו”ל, בעיקר בכל הקשור לשליטה במשאבים הכספיים של הארגון.

 

*- הנתונים מוכיחים: מצרים בבעייה קשה
ממשלת מצרים יכולה להמשיך ולהכחיש כי תפוקת הגז הטבעי שלה בירידה אבל הנתונים מוכיחים אחרת. ארגון “ג’ודי” האוסף נתונים מכל העולם על תעשיית הגז והנפט מדווח כי שנת 2023 היא החלשה ביותר של מצרים בשנתיים האחרונות. לפי הנתונים , תפוקת הגז הטבעי של מצרים ירדה בחודשים ינואר – מאי השנה ב-9% לעומת השנה שעברה ו-13% לעומת 2021.

הבעייה של מצרים היא שתפוקת הגז משדה הענק שלה “זוהור” נמצאת בירידה מתמדת ואין בשנים האחרונות גילוי של שדות חדשים משמעותיים מספיק. הירידה בתפוקת הגז היא חלק מההסבר לקשיים באספקת החשמל במצרים בשבועות האחרונים.

 

*- למה הגלגל הגדול ביותר בעולם (בדובאי) סגור?
זו הייתה אמורה להיות אחת האטרקציות התיירותיות הגדולות ביותר באזור – גלגל הענק הגדול בעולם, בדובאי. אבל הוא עומד סגור כבר למעלה משנה. הגלגל הנקרא “עין דובאי” גבוה פי שניים מהגלגל בלונדון (לונדון איי) והוא הוקם על אי מלאכותי הכולל דירות יוקרה, מסעדות, קניונים ועוד.

אין הסבר רשמי מדוע הגלגל הזה מושבת והופעל לחמישה חודשים בלבד. לפי הערכות, בפרויקט הושקעו כ-300 מיליון דולר שככל הנראה ירדו לטמיון. לפי חלק מהדיווחים, הפסקת הפעילות בעין דובאי נועדה לצורכי תחזוקה. עם זאת, גורמים אחרים טוענים כי מדובר בהרבה יותר מכך. לפי אותם גורמים בפרויקט נוצרו סדקים שהפכו אותו מסוכן לשימוש. כמו כן קיימת טענה שהגלגל הענק גורם לשקיעתו של האי עליו הוא הוקם ועתה נשקלות האופציות מה לעשות…

יצוין כי כל סיבוב של הגלגל לוקח כ-38 דקות, והוא כולל בסך הכול 48 תאים בין סטנדרטים ויוקרתיים, שכל אחד מהם יכול להכיל עד 40 איש. לפיכך הקיבולת הכוללת של הגלגל 1,750 איש בו זמנית. מחירי כרטיסי העלייה לגלגל נעו בין 27 דולר ל-1,280 דולר.

קרדיט: ערוץ הטלגרם  דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: משרד התיירות של דובאי