אמריקה “הסכימה” לשליחת מטוסי F16 לאוקראינה

רויטרס דיווחה ביום חמישי, 17 באוגוסט, כי ממשלת ארה”ב הסכימה רשמית לשלוח את מטוסי ה-F-16 שלה לאוקראינה כדי להילחם נגד רוסיה.

רויטרס טוענת כי ראתה מכתב חתום על ידי שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן לעמיתיו בהולנד ובדנמרק המביע “תמיכה מלאה” של ארה”ב לשליחת מספר מטוסי F-16 לאוקראינה.

במכתבו הדגיש מר בלינקן את זכותה של אוקראינה להגן על “שלמותה הטריטוריאלית נגד תוקפנות רוסית”.

במשך חודשים, קייב התעקשה לקבל את מטוסי הקרב האמריקאים הללו כדי להתמודד עם הפלישה הרוסית.

לדברי גורם אמריקאי בממשל של ג’ו ביידן, שרויטרס לא ציינה את שמו, הממשלה האמריקאית העניקה לדנמרק ולהולנד “ערבות רשמית” שהן “יאיצו” את תהליך שליחת מטוסי ה-F-16 ברגע שהטייסים האוקראינים יסיימו את הכשרתם.

לפי רויטרס, קואליציה של 11 מדינות מערביות ,בעלות ברית עם ארצות הברית, הולכת להתחיל להכשיר טייסים אוקראינים להטיס מטוסי F-16 בדנמרק.

 

שר ההגנה הזמני של דנמרק אמר בחודש יולי כי הכשרת טייסים “תצא לפועל” בתחילת השנה הבאה, 2024.

בהקשר זה, אישר דובר חיל האוויר האוקראיני ביום רביעי בלילה כי השימוש במטוסי קרב אמריקאים F-16 בסתיו ובחורף השנה “לא יהיה מבצעי”.

דנמרק והולנד, שתיהן חברות נאט”ו, מסייעות לקייב באימוני טייסים ותחזוקת מטוסי הקרב במלחמה של אוקראינה מול רוסיה. לפי רויטרס, גם ברומניה הולך לקום מרכז להכשרת טייסים.

לפני יותר משלושה חודשים אישר נשיא ארה”ב ג’ו ביידן רשמית את הכשרתם של טייסים אוקראינים להטיס את ה-F-16, מהלך שגרם לתגובה מהירה ממוסקבה.

בתגובה לפעולתו של מר ביידן, הזהיר סגן שר החוץ של רוסיה כי שליחת מטוסי ה-F-16 לאוקראינה תהווה “סכנה עצומה” למדינות המערב ורק תתדלק את המלחמה.

כל מטוס קרב חד מנוע ועל-קולי F-16 במשקל של יותר מ-9 טון ומיוצר על ידי חברת לוקהיד מרטין האמריקאית עולה בין 15 ל-19 מיליון דולר.

האמנם טובים השניים מן האחד? ביטאון חיל האוויר מטוס קרב מושבים | את"צ

קרדיט: רדיו פרדה   קרדיט לתמונה: דובר צה”ל