מיסתורין סביב גודלו החריג של גשר הפיקוד בצוללת הישראלית החדשה “דרקון”

ישראל השיקה לאחרונה צוללת חדשה, INS Drakon, שהיא הראשונה בעולם עם טילים מודרניים בתוך גשר  הפיקוד שלה (PIN). חיל הים הישראלי ידוע בסודיות האופפת את סד”כ הצוללות שלו, ומעריכים שיש ברשותו 5 צוללות Dolphin-I/II הנושאות טילים המצוידים בראשי נפץ גרעיניים – כך טוען אתר האינטרנט המתמחה במידע צבאי – “ערביכ דפנס”.

צוללת דרקון  INS Drakon החדשה הושקה לאחרונה ללא רעש תקשורתי מיותר בקיל, שבגרמניה.

צוללת זו מעידה על גידול משמעותי ביכולות הצוללות הישראליות. 

גרסה של צוללת Dolphin-II המצליחה, שהקווים הייחודיים שלה מדגימים את החשיבה העצמאית של חיל הים הישראלי.

INS Drakon גדולה יותר מכל צוללת ישראלית קודמת, והיא ארוכה בהרבה משתי הצוללות הראשונות מסוג Dolphin-II.

עוד יותר בולט הוא ה”מפרש” (כינוי נוסף לגשר הפיקוד של הצוללת) הענק. ככל הנראה גשר הפיקוד הגדול מכיל את הטילים החדשים והמתקדמים התקינה בו.

טיבם של הטילים החדשים עדיין לא ידוע. ככל הנראה מדובר בטיל בליסטי, אולי עם ראש מונחה. מה שזה לא יהיה, ישראל שומרת את המידע הזה בסוד.

 

הנחת צינורות הטילים בגוף מתחת לגשר הפיקוד (המפרש) מאפשרת שימוש בטילים ארוכים בהרבה מאשר אלו שמניחים מתחת לכיסוי הסיפון. נפח גשר הפיקוד מוסיף מספר מטרים לאורכו האפשרי, אם כי יש לקחת בחשבון משקל ויציבות.

מעניין שלמרות טילי המפרש החדשים, לצוללת עדיין יש ארבעה צינורות טורפדו נוספים בחרטום. זה נראה ללא שינוי מהצוללות הקודמות מסוג Dophin-I & II. הצינורות הנוספים הללו גדולים יותר מצינורות הטורפדו הרגילים בגודל 533 מ”מ (21 אינץ’). מובן שהוא מיועד לטילים שפותחו על ידי ישראל. טילים אלו יכולים להיות חמושים בראש נפץ גרעיני ומאמינים שהם חלק מההרתעה הגרעינית של ישראל.

צוללת ישראלית דולפין II

קרדיט לתמונה: נאבאל ניוז

 

צוללות צוידו בממגורות טילים ב”מפרש” בעבר בברית המועצות וגם צפון קוריאה השתמשה בטכניקה זו כדי להתקין טילים גדולים יותר בצוללות קטנות יותר. אבל הצוללת בעיצוב גרמני היא העיצוב המודרני באמת הראשון עם תכונה זו.

לפי הערכה גסה, המבנה הגבוה יותר יוצר חלל ברוחב של כ-2 מטרים, באורך של 4 מטרים ובעומק של 11 מטרים. ניתן למקם ממגורת טילים גדולה אחת או  4-8 ממגורות טילים קטנות יותר באזור זה. סביר גם להניח שהם יכולים להיות חמושים בראש נפץ גרעיני.

יש לשקול גם הסברים אחרים לגודל המפרש הגדול הזה. אולי מדובר בציוד של הכוחות המיוחדים. או שזה יכול להיות רכב תת-ימי אוטונומי (AUV), כלי טיס בלתי מאויש (מל”ט), רכב רובר, או אפילו האנגר לצוללות חילוץ. אבל כל זה לא משכנע כמו השערת איחסון הטילים הגדולים יותר.

 

 

תעלומה חדשה לגבי חימוש

אנליסטים עשויים להיות מופתעים מהנוכחות של שני צינורות טורפדו לטילי שיוט חמושים בראש נפץ גרעיני וגם צינורות שיגור אנכיים. זה מצביע על כך שהטילים החדשים אינם תחליף ישיר לטילי שיוט.

אחד ההסברים לכך הוא שכלי הנשק החדשים לא יהיו מוכנים אלא רק לאחר כניסת הצוללת לשירות. למעשה, צוללת דרקון עשויה לשמש לניסוי טילים חדשים. שמירה על המשך קיומם של צינורות הטורפדו מאפשרת אפוא המשך ההרתעה הגרעינית במהלך תקופת המעבר.

אחד משתי מערכות הטילים עשויה להיות קונבנציונלית והשניה מצויידת בראש נפץ גרעיני. זה יאפשר משימות תקיפה קרקעיות תוך שמירה על הרתעה גרעינית.

הסבר ריאלי יותר הוא שצינורות ירי אנכיים נוספו מאוחר בתכנון, אולי אפילו לאחר תחילת הבנייה.

ייתכן שייקח זמן מה, אולי שנים, לפענח את היכולות של צוללות. למעשה, חיל הים הישראלי שומר בסוד כמה היבטים של הצוללות הנוכחיות שלו, כך שאולי איננו יודעים עליהם הכל, אבל כאשר תמונות חדשות נכנסות, חלקים מסוימים בפאזל עשויים ליפול למקומם.

ישראל משגרת צוללת חדשה, הראשונה בעולם שיכולה לשגר טילים מודרניים מהמפרש שלה

קרדיט לתמונה: נאבאל ניוז

 

מומחה בתחום הלוחמה הימית העיר למשמע הדברים ואמר “אי אפשר לשגר מגשר הפיקוד (FIN) שום דבר. המקום הזה הוא רק כיסוי לפתח הכניסה לצוללת ויש שם תא של צוללנים. שיגורים מתבצעים מחלקים אחרים של הצוללת”.