מבזקי חדשות מהעולם ליום 12-8-23. מתעדכן

*- המינהל הלאומי לאוקיינוסים ולאטמוספרה עדכן את התחזית לעונת ההוריקנים באוקיינוס האטלנטי, שנמשכת מתחילת יוני עד סוף נובמבר, והתריע כי יש סבירות של 60 אחוז שהיא תהיה גבוהה מהרגיל, בניגוד ל-30 אחוז בהערכה מחודש מאי, וזאת בשל השיאים של טמפרטורת פני הים.

לפי התחזית המעודכנת, צפויות 21-14 סופות שיקבלו שם (לעומת 17-12 בתחזית הקודמת) – הממוצע הוא 14.4 – כאשר שש עד 11 מתוכן יהפכו להוריקנים (9-5 בתחזית הקודמת). שניים עד חמישה הוריקנים יוגדרו חזקים בקטגוריות של 5-3 (אחד עד ארבעה בתחזית הקודמת).

עד כה, העונה הייתה רגועה עם ארבע סופות שקיבלו שם, אולם בדרך כלל, הקצב מתגבר מאמצע אוגוסט.

*- מנהיגי מדינות הקהילה הכלכלית של מערב אפריקה (Ecowas) שהתכנסו בניגריה קראו להמשך המאמצים הדיפלומטיים מול החונטה בניז'ר, אולם הם לא שבו על האיום להפעיל כוח צבאי אם הנשיא המודח מוחמד בזום לא ישוב לתפקידו. למרות זאת, הוחלט להפעיל את כוח שמירת השלום המיוחד של הקהילה שאחד מיעדיו הוא להשיב על כנם משטרים דמוקרטיים אחרי הפיכות במדינות החברות. גם הסנקציות נגד המעורבים בהפיכה עדיין נותרו על כנן.

*- מפקד משטרת צפון אירלנד, סיימון ביירן, דיווח כי בדלנים רפובליקנים טוענים כי הם השיגו את פרטי המידע המסווג על אלפי המשרתים בכוח המשטרה שדלף בטעות לרשת השבוע. הוא הדגיש כי עדיין אין אימות לכך, אולם כל השוטרים ואנשי הצוות מתודרכים "כיצד להתמודד עם הסיכון".

*- מהאמנה עוסמן, נשיא ניז'ר לשעבר שהודח בהפיכה צבאית ב-1996, וראשי ממשלות לשעבר של המדינה פנו לנשיא ניגריה בבקשה לבטל את הסנקציות שהקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (Ecowas) הטילה על ניז'ר בשל ההפיכה הצבאית הנוכחית. "הן בלתי נסבלות, בלתי יעילות, בלתי יחסיות ויהיו להן השלכות קטסטרופליות על ניז'ר ועל האוכלוסיות העובדות", כתבו. "אי אפשר להצדיק את הסנקציות האלה לפי חוקי הקהילה ואפילו פחות לפי החוק הבינלאומי".

*- טלסקופ החלל ג'יימס ווב סיפק תיעוד חדש של ארנדל, הכוכב המרוחק ביותר שתועד אי פעם ואשר התגלה בשנה שעברה באמצעות הטלסקופ הוותיק האבל. באמצעות מצלמת התת-אדום קרוב של הווב, הגיעו המדענים למסקנה כי ארנדל הוא כוכב מסיבי מסוג B שחם פי שניים מהשמש ופי מיליון זוהר יותר.

*- חברת טוויטר נקנסה ב-350 אלף דולר אחרי שלא צייתה לצו בית משפט פדרלי בוושינגטון, אשר הוצא בינואר לבקשת התובע המיוחד ג'ק סמית שחוקר את הניסיון של דונלד טראמפ לבטל את תוצאות בחירות 2020 ואשר הורה לחברה למסור את כל המידע שקשור לחשבון הטוויטר של טראמפ בשל חשד לכאורה לעבירות פליליות.

בחברה עיכבו את הטיפול במסירת החומרים בשל התנגדותם לצו איסור הפרסום שצורף לצו החיפוש בטיעון שהוא פוגע בחופש הביטוי. בית המשפט אישר את צו איסור הפרסום מאחר שהיה "בסיס סביר להאמין " כי אם טראמפ ידע על כך, הדבר "יסכן קשות את החקירה" ויאפשר לו "להרוס ראיות, לשנות אופן התנהגות ולעדכן מקורבים".

*- התביעה הפדרלית בגרמניה הודיעה כי עובד של צבא הגרמני (בונדסוור) נעצר בחשד שריגל לטובת רוסיה. לפי התביעה, החשוד – שזוהה בשם תומס ה. – יצר קשר עם השגרירות הרוסית בברלין ועם הקונסוליה בבון מאז חודש מאי והעביר להם מידע מעבודתו במשרד הפדרלי לציוד ולטכנולוגיית מידע, הסוכנות שאחראית על פיתוח מערכות נשק ורכש עבור הכוחות המזוינים.

*- משטרת צפון אירלנד הכריזה על "תקרית חמורה" אחרי שפרטיהם של אלפי המשרתים בכוח המשטרה המקומי הועלו אתמול לרשת בשל "טעות אנוש". החשש הוא שהפרטים המסווגים יגיעו לידי קבוצות טרור בדלניות שמנסות לפגוע בשוטרים. "אנחנו בודקים את המכוניות כל בוקר, עכשיו נצטרך להיות ערניים אפילו יותר", הודתה רעייתו של קצין משטרה.

כמי שחוקר ועוקב אחרי המתרחש בצפון אירלנד כבר יותר מעשור, אני לא יכול להמעיט בהשלכות הדרמטיות של המחדל הזה. גם 25 שנה אחרי הסכם יום שישי הטוב, טרוריסטים בדלנים רפובליקנים ממשיכים להציב את השוטרים כיעד מרכזי, הדוגמה הבולטת ביותר הייתה ניסיון ההתנקשות בבלש ג'ון קלדוול מול עיניהם של ילדים באומה בחודש פברואר, ויש שוטרים רבים, בעיקר קתולים, שלא מספרים אפילו לבני משפחותיהם על השירות שלהם.

על אף שהמידע הורד מהרשת אחרי שלוש שעות, אי אפשר לפסול את האפשרות שהפרטים המסווגים הגיעו לידיהם של טרוריסטים שינסו לנצל אותם. ייתכן שגם ממשלת בריטניה תעלה בקרוב את רמת ההתרעות מפני טרור בצפון אירלנד שגם כך עומדת כיום על רמת "חמור", השנייה בגובהה.

*- הצבא הרוסי בסוריה מאשים כי כטב"מ MQ-9 של הקואליציה בהובלת ארה"ב התקרב "באופן מסוכן" למטוס קרב רוסי מדגם סו-34 באזור א-רקה שבמזרח סוריה. לטענת אדמירל משנה ודים קוליט, סגן מפקד הכוח הרוסי, המרחק בין שני כלי הטיס עמד על פחות ממאה מטר וכי "המקצוענות" של הטייסים הרוסים מנעה התנגשות.

*- כשל אבטחה חמור בביטחון המידע של משטרת צפון אירלנד: גיליון נתונים של מערכת משאבי האנוש עם פרטי מידע מפורטים על כל השוטרים ועל אזרחים בשירות המשטרה – כולל שמות, דרגות, תפקידים ומקום הצבה, בהם 40 שוטרים שמוצבים בסוכנות הביון MI5 – הועלו בטעות לאינטרנט. על אף שהם כבר הוסרו, יש חשש שהפרטים עלולים לשמש גורמי טרור.

*- הבחירות הכלליות בפולין יתקיימו ב-15 באוקטובר – כך הכריז הנשיא אנדז'יי דודה. "העתיד של פולין הוא סוגיה עבור כל אחד ואחת מכם! נצלו את הזכויות שלכם!", אמר. מפלגת חוק וצדק השמרנית ששולטת מאז 2015 תנסה להיבחר בפעם השלישית ברציפות מול האופוזיציה בהובלת הקואליציה האזרחית בהנהגת ראש הממשלה לשעבר דונלד טוסק, מבחן משמעותי במאבק בין הזרם הליברלי לזרם הא-ליברלי באיחוד האירופי.

*- שירות האקלים של האיחוד האירופי, קופרניקוס, אישר כי חודש יולי היה החודש החם ביותר שתועד אי פעם עם טמפרטורה ממוצעת של 16.96 מעלות, 0.33 מעלות יותר מהשיא הקודם שנקבע ביולי 2019. כמו כן, החודש שעבר היה חם ב-0.72 מעלות מהממוצע ליולי בשנים 1991 עד 2020.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי