סעודיה מפסיקה לשפץ את שגרירותה בדמשק. האם הנורמליזציה נעצרת?

סעודיה עצרה את שיפוץ השגרירות שלה בדמשק, מה שחיזק את החדשות על הנורמליזציה המדשדשת של היחסים בין ערב הסעודית למשטר הסורי, כך דיווח העיתון “אל-מודון”. 

השגרירות הסעודית ממוקמת בשכונת Mezze Villat המזרחית בדמשק, ובמארס 2023 החלו בה פעולות השיפוץ.

עיתון “אל-מודון” ציטט מקורות עלומי שם שאמרו כי שיפוץ בית השגרירות הופסק, מבלי להבהיר אם פעולות השיפוץ הוקפאו זמנית או עד להודעה חדשה.

קדמה לכך הידיעה כי ריאד לא מינתה שגריר בדמשק, למרות שהיא מינתה שגרירים חדשים במספר מדינות בעולם, כך שריאד עברה את התאריך שקבעו מקורות המקורבים למשטר הסורי כדי לבצע פתיחת שגרירויות ומינוי דיפלומטים, בתחילת יוני 2023.

היחסים בין ערב הסעודית למשטר הסורי חופפים במידה רבה את צורת היחסים בין סעודיה לאיראן, שכן התגלו אינדיקציות למתיחות חדשה בין ריאד לטהראן על רקע המחלוקת ביניהן על הבעלות על משאבי הטבע בגבול המזרחי של המדינה. אזור המחולק בין ערב הסעודית, כווית ואיראן, הכולל גם שדה גז.

לפני מספר ימים כתב האנליסט הפוליטי ראמי אל-חליפה אל-עלי, פרופסור לפילוסופיה פוליטית באוניברסיטת פריז, מאמר בעיתון הסעודי “עוקז”, בו הוא העריך כי “המאמצים הערביים לפתרון המשבר הסורי מדשדש.”

אל-עלי קבע במאמרו כי “החזון הערבי בראשות ממלכת ערב הסעודית מבוסס על כך שהמשך המצב כפי שהוא אינו משרת אף אחד מהצדדים, ולכן סבלו של העם הסורי חייב להסתיים, ויש למצוא פתרון בדרכי שלום למשבר”.

לסיכום, לפי מה שכתב אל-עלי, “ערב הסעודית, כמו מדינות ערב ששרטטו אופק לפתרון המשבר הסורי, עשתה מאמצים אדירים ופעלה לשכנע את הקהילה הבינלאומית בנחיצותו של פתרון זה, ושיש לו יתרונות במונחים של פוליטיקה, ביטחון ואנושיות, אבל אם לא תעזור לעצמך, אף אחד לא יכול לעזור לך”.

בחודש מרץ דיווח העיתון הסעודי Okaz על מחויבות המשטר הסורי לחבילת רפורמות ברמת המצב הפנימי ויחסיו עם האופוזיציה הסורית, בנוסף להתחייבותה של דמשק לא להיות מקור לייצוא קפטגון לירדן. מדינות המפרץ, בתמורה לכך שסעודיה תשקם עמה את היחסים.

קרדיט: בלדי ניוז