מבזקי חדשות מהעולם ליום 29-7-2023. מתעדכן

*- ספינת מטען רומית עתיקה, שטבעה לפני כאלפיים שנה, התגלתה בעומק של 160 מטר בים התיכון, ליד עיר הנמל צ’יוויטווקיה, כ-80 ק”מ מצפון לרומא. ארכיאולוגים של המשטרה לשימור מורשת תרבותית גילו במקום גם מאות קנקני חרס – אמפורה – שלמים לחלוטין. “זו דוגמה לספינה רומית שניצבה מול סכנות הים בניסיון להגיע לחוף”, נמסר.

*- ארכיאולוגים ברומא איתרו שרידים של התיאטרון של הקיסר נירון, אשר הוזכר בכתבים עתיקים אולם לא התגלה עד כה. השרידים כוללים חלקים של אזור הישיבה, עמודי שיש, עיטורים וחדרים ששימשו לאכסון תחפושות ותפאורות. “זו תגלית חשובה שמעידה על המקום שבו נירון עשה חזרות על שירתו”, אמרה מפקחת הארכיאולוגיה ברומא, דניאלה פורו.

התגלית נחשפה בגינה הפנימית של פלאצו דלה רוברה, המתחם בגדה המערבית של נהר הטיבר שבו שוכן המטה של מסדר האבירות של הקבר הקדוש של ירושלים, שם נערכות חפירות מאז שנת 2020 לקראת הקמת מלון יוקרה של רשת פור סיזנס. החפירות כבר חשפו שרידים של מסלול למרוצי סוסים מימי הקיסר קליגולה ושרידים של פעילויות של עולי רגל מימי הביניים.

*- סוכנות האו”ם אונסק”ו גינתה “בתוקף” את ההתקפה הרוסית על אודסה הלילה, שבין השאר גרמה נזקים כבדים לקתדרלה האורתודוכסית ההיסטורית. “ההרס השערורייתי הזה מסמן הסלמה באלימות נגד מורשת תרבותית של אוקראינה”, אמרה המזכ”לית אודרי אזולאי שציינה כי הסוכנות תוציא משלחת לבדיקת הנזקים.

*- חשש ביוון מאובדן של תחמושת אסטרטגית קריטית עבור מטוסי ה-F-16 של חיל האוויר ההלני אחרי סדרת פיצוצים באתר אכסון מרכזי אתמול כתוצאה משריפה שהתקרבה לבסיס של כנף 111 ליד ניאה אנכיאלוס בחוף המזרחי. בשל השריפה, גם פונו מטוסי הקרב מהבסיס.

היקף הנזקים עדיין אינו ידוע מאחר שעדיין קיימת סכנת פיצוצים, אולם ההערכות הן שמדובר בנזק אסטרטגי וכלכלי ניכר לצד פגיעה במוניטין וכבר החלו לעלות האשמות על כשלים בתכנון ובהיערכות. “אלה יעדים בעלי ערך גבוה ויש להגן עליהם לחלוטין. זה הדבר האחרון שרוצים לאבד”, הודו קצינים בחיל האוויר.

*- שר ההגנה הרוסי שויגו המריא חזרה למוסקבה אחרי ביקור של 48 שעות בקוריאה הצפונית, שכלל מפגשים אישיים מחויכים עם קים ג’ונג-און ותצוגות תכלית של אמצעי הלחימה המתקדמים. נמסר ששויגו וקים “שוחחו ברצינות על פיתוח נוסף של שיתוף פעולה טקטי ואסטרטגי”. בקרוב בשדה הקרב באוקראינה?

*- הטייפון דוקסורי פגע באזור העיר ג’ינג’ינג שבמחוז פוג’יאן בדרום מזרח סין עם רוחות של יותר מ-130 קמ”ש וגשמים כבדים שגרמו לנזקים נרחבים. יותר מ-400 אלף בני אדם פונו מבתיהם, בתי ספר, מפעלים ועסקים נסגרו. קודם לכן, פגעה הסופה בפיליפינים ובטייוואן.

*- אחרי הדיווחים על הנתק והמתיחות לאחרונה ביחסים בין מוחמד בן סלמאן לבין מוחמד בן זאיד, דיווחה סוכנות הידיעות הסעודית הערב כי נסיך הכתר התקשר לנשיא האמירויות כדי להביע את תנחומיו על מותו של אחיו, שיח’ סעיד בן זאיד.

*- הזמרת האירית שינייד אוקונור התגלתה ללא הכרה בבית בלונדון אתמול בבוקר ומותה נקבע במקום – כך דיווחה משטרת לונדון. מותה של הזמרת אינו מוגדר חשוד וחוקר מקרי מוות יקבע את הנסיבות.

*- הנתונים גם מראים כי מאז תחילת המאה ה-20, מפלס פני הים סביב בריטניה עלה בקרוב ל-18.5 ס”מ, כאשר עלייה של 11.4 ס”מ נרשמה בשלושים השנים האחרונות, וזאת בהתאם להערכה של קצב עליית מפלס פני הים ברחבי העולם. באזורים שונים בבריטניה עמד קצב עליית המפלס על 3.0 עד 5.2 מ”מ בשנה בשלושת העשורים האחרונים.

גם התחזיות לא אופטימיות: עד שנת 2060, מזג אוויר כמו שתועד בשנה שעברה ייחשב לשנה ממוצעת, בעוד שעד סוף המאה הנוכחית – חום כזה ייחשב למזג אוויר קריר. “הממצאים מראים שטמפרטורות קיצוניות משתנות במהירות מהממוצע ואנחנו מצפים שעוד שיאים גבוהים יישברו, במרווחים גדולים”, התריע המחבר המוביל של הדוח בשירות המטאורולוגי, מייק קנדון.

*- דרמה בארה”ב: הסכם הטיעון של האנטר ביידן, שבמסגרתו בנו של הנשיא האמריקאי היה אמור להודות בשתי עבירות של אי תשלום מסים, עומד על סף קריסה מוחלטת אחרי שהשופטת הפדרלית בדלוור הביעה דאגה לגבי הסכם טיעון אחר שנוגע לעבירה של אחזקת נשק. בית המשפט יצא להפסקה כדי לאפשר לצדדים לבחון את המצב. צוות ההגנה של האנטר ביידן והתביעה הסכימו כי הסכם הטיעון יצומצם ויעסוק בשנים 2014 עד 2019 ורק בעבירות מס, שימוש בסמים ואחזקת כלי נשק, כאשר ניתן יהיה להעמיד את ביידן לדין בעתיד על עבירות אחרות. בשל כך, צפוי ביידן להודות בעבירות של אי תשלום מסים בשנים 2017-18.

*- משרד החוץ של מולדובה הודיע כי רוסיה תידרש לצמצם את מספר הדיפלומטים המוצבים בשגרירות שלה בקישינב, וזאת אחרי שתחקיר עיתונאי חשף כי לפחות 28 מתקני ריגול הוצבו על גג המבנה הדיפלומטי ועל גג מבנה סמוך. “כך יהיו פחות אנשים שיפעלו כדי לערער את המצב במדינה”, אמר שר החוץ, ניקו פופסקו.

*- חבר מושבעים בבלגיה הרשיע שישה נאשמים בעבירות רצח במתקפת הטרור של דאע”ש בשדה התעופה של בריסל וברכבת תחתית בעיר במרץ 2016. בין המורשעים נמצאים סלאח עבד א-סלאם ומוחמד אבריני שהיו מעורבים גם במתקפת הטרור בפריז בנובמבר 2015. שלושה נאשמים נוספים זוכו מהאישומים במשפט שנמשך שבעה חודשים. 32 בני אדם נהרגו באופן מיידי בפיגועים וחבר המושבעים הוסיף למניין הסופי ארבעה נפגעים שמתו מספר חודשים ושנים אחרי המתקפה.

*- רשויות אכיפת החוק בבריטניה הגישו כתב אישום נגד המטיף האסלאמי הקיצוני, אנג’ם צ’אודרי, על חברות בארגון טרור שהוצא מחוץ לחוק, עידוד לתמיכה בארגון בלתי חוקי והכוונת ארגון טרור. צ’אודרי, שנעצר ב-17 ביולי, שוחרר מהכלא באוקטובר 2018 אחרי שריצה מחצית מעונש המאסר שלו על תמיכתו בדאע”ש. במקביל, חאלד חוסיין (28), אזרח קנדי שנעצר בנמל התעופה הית’רו בשבוע שעבר, מואשם בחברות בארגון טרור אסור.

*- השחקנים בהוליווד שובתים – הסרטים החדשים שוברים קופות: הסרט “ברבי” רשם הכנסות של 155 מיליון דולר בצפון אמריקה ועוד 182 מיליון דולר ברחבי העולם מאז יצא לאקרנים ביום שישי, הסרט המכניס ביותר בארה”ב עד כה השנה. “אופנהיימר”, שיצא במקביל, רשם הכנסות של 80.5 מיליון דולר בצפון אמריקה ו-94 מיליון דולר ברחבי העולם. מדובר בסוף השבוע המכניס ביותר מאז יציאת “הנוקמים: סוף המשחק” באפריל 2019, לפני מגפת הקורונה.

*- הטמפרטורה הממוצעת של פני הים בים התיכון הגיעה אתמול ל-28.40 מעלות, שיא מתועד חדש. מדובר בנתון גבוה בשלוש מעלות מהממוצע והוא שבר את השיא הקודם של 28.25 מעלות שנקבע באוגוסט 2003.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות