כיצד ניצחו מל"טים אוקראינים את טנקי המערכה הכבדים של רוסיה?

אחד הפרדוקסים הבולטים במלחמה המתמשכת באוקראינה הוא שמספר רב של טנקים רוסיים הושבתו, עקב התקיפות המרוכזות של המל"טים האוקראינים.

בעוד הטנק הרוסי עולה כמיליון דולר, המל"טים שבשימוש כוחות ההגנה האוקראינים עולים רק כ-400 דולר, לפי דיווח מצולם של הוול סטריט ג'ורנל .

אנליסטים צבאיים אומרים כי מאז תחילת מתקפת הנגד האוקראינית, חלה עלייה משמעותית בשימוש של אוקראינה במל"טים מתאבדים לביצוע התקפות על טנקים ומשאיות צבאיות רוסיות המעבירות תחמושת לשדות הקרב.

לפי הדיווח, הכוחות האוקראינים מבקשים, באמצעות שימוש בחימוש משוטט, להפוך את הצבא לפחות תלוי בנשק המגיע ממדינות המערב ולפעול בעלות נמוכה יותר. 

 

פירוט הגיחות

בדו"ח ניתן לראות כמה קטעי וידאו של גיחות מל"טים התוקפים כלי רכב רוסים, בעוד פרטים על יישום התקפות אלו מופיעים, בהתבסס על מידע שסופק על ידי אנליסטים מ-Janes Intelligence כדי להסביר כיצד מל"טים אלו פועלים. 

התברר שהדיוק בתקיפת אותם כלי טייס קטנים עמד מאחורי התוצאות המעודדות הללו.

מל"טים מתאבדים מתקרבים למטרה שבתוך השדה באופן שלא ניתן לזהותם עד הגיעם למטרה, ואז תוקפים בפתאומיות.

מזל"ט אוקראיני מכוון בהצלחה לטנק רוסי

כדי לבצע תקיפה כזו, מפעילי המל"טים עובדים במספר צוותים, ומזהים מטרות ונתיבים בטוחים לאתרי התקיפה. 

משימת צוות התקיפה כוללת לרוב טייס להגעה לאתר התקיפה ושני מפעילי מל"טים, האחד לאיסוף מודיעין והשני לתקיפה.

הדוח מציין כי מרחק הטיסה האופטימלי למשימות הוא כקילומטר עד שני מייל מהמטרה, אך ניתן לירות ממנו גם טילים עד שבעה מיילים מהמטרה.

אחד הדרכים להתחמק מזיהוי הוא להשתמש במצלמות באיכות נמוכה יותר, מכיוון שהאותות שמצלמות אלו שולחות נוטים פחות להיתקע או להתגלות על ידי מערכות אלקטרוניות רוסיות. 

לפני השיגור, המפעילים מחברים חומר נפץ למל"ט המתאבד בעזרת סרט דביק בזמן שהאחראי על הפעלת המל"ט חובש אוזניות כדי לשלוט על המל"ט מרחוק.

לאחר השיגור, מל"ט הסיור מחפש את המטרה, ואז מפעיל אחר יורה את הטיל על המטרה.

 

בדיווח של העיתון ניתן לראות צילומים מאזור זפורוז'יה הסמוכה לעיר אוריקיב, שם הותקפה משאית שהובילה תחמושת עבור הכוחות הרוסיים על ידי מל"ט מתאבד. 

הסצנות מתארות כיצד מל"ט התקיפה עקב אחרי המשאית לפני שהסתובב, והתרסק עליה, ואותה אסטרטגיה נוקטים בעת תקיפת טנקים. 

בסצנה אחרת, מל"ט קמיקזה פוגע במשאית רוסית שהניחה מוקשים. תקיפת המשאיות הללו היא המפתח, מכיוון ששדות המוקשים היו מכשול מרכזי במתקפת הנגד של אוקראינה הרוצה להשיב לעצמה שטחים שנכבשו ממנה.

לטענת היחידות האוקראיניות ששוחחו עם העיתון, הכוחות הרוסיים יכולים לרדוף אחרי המל"טים הללו מהשמיים אם יתגלו, ולכן הכוחות האוקראינים נזהרים שלא למשוך את תשומת ליבו של האויב גם במהלך חזרתם לבסיסים אחרי סיום המשימה. ( קרדיט: אלחורה קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות)