השבוע שבין ה-21.7.23 ל- 26.7.23 אצל שכנינו הפלסטינים

לאחר מבצע “מגן וחץ”, הסכימה ישראל ליוזמת ההרגעה בתיווך אמריקאי שכללה מתן הזדמנות נוספת למנגנוני הרש”פ להתמודד עצמאית עם כנופיות הטרור בצפון השומרון. אנשי המנגנונים בתורם אכן עצרו מספר מצומצם של פעילים (23 לטענת מושל ג’נין, שהדגיש שכולם מבוקשים על רקע פלילי ואינם אסירים פוליטיים. בג’האד האסלאמי מדווחים על 12 עצורים מקרב אנשיהם בכל איו”ש), כולם מדרג זוטר יחסית. עם זאת, בלילה האחרון עצרו מנגנוני הרש”פ בכפר ג’בע שבגזרת ג’נין פעיל גא”פ בכיר יחסית בשם ח’אלד מלאישה, מהלך שעורר זעם רב בחוגי האופוזיציה. ישראל בתורה נמנעה כמעט לחלוטין מכניסה לעיר ג’נין ומחנה הפליטים, ולתקופה קצרה גם מכניסה לשכם (פרט לכניסת מתפללים ערב ראש חודש מנחם אב, במהלכה נהרג מחבל שהיה שותף בניסיון לפגוע בשיירה המאובטחת).

הנה תמונות ממעצר פעיל הגא”פ מלאישה בידי מנגנוני הרש”פ:

יצויין, כי המעצרים שביצעה הרש”פ לא האריכו ימים, ורבים מהעצורים שוחררו תוך זמן קצר, מה שבא לכלל ביטוי, בין היתר בהודעה של אנשי החמא”ס באוניברסיטת ביר זית על כניסת ועד הסטודנטים במוסד, בו הם שולטים לפעילות, לאחר עיכוב בן חודש בשל מעצר בכיריהם.

עד כמה הניסיון להסתמך על הרש”פ והמנגנונים הפלסטינים חסר תוחלת, ניתן היה לראות מהגלישה המהירה יחסית של המפגעים אל מחוץ לעיר ג’נין, לאזורים הסמוכים, כמו גזרת קבאטיה וטול כרם, שם בוצעו ניסיונות לפיגועי ירי נגד חיילי צה”ל. בלט נסיון לפיגוע כנגד עמדת צה”ל בשכונת השומרונים בהר גריזים, שהסתיים בחיסול שלושת חברי חוליית המפגעים, אנשי החמא”ס כולם. קודם לכן, בוצע פיגוע ירי כנגד אוטובוס אזרחי בכפר חווארה, שהסתיים גם הוא בחסדי ה’ ללא נפגעים.

הנה תמונות מחיסול המחבלים בהר גריזים:

 

במקביל, נמשכים ניסיונות לפיגוע ופיגועים. בשכונת גילה בירושלים אזרח ישראלי נפצע קשה בפיגוע דקירה. 3 שותפים בפיגוע נעצרו בבית לחם. כן נרשם נסיון לפיגוע דריסה בסבסטיה. המחבל חוסל. אדם נוסף שהיה ברכב הדורס נפצע ונעצר. הפלסטינים טוענים שמדובר בתאונה ולא בפיגוע. בכפר אום צפא, סמוך לישוב עטרת נהרג מתפרע שהיה שותף בהשלכת אבנים וסלעים לעבר כח צה”ל. ליד בית אומר, הושלך מטען לעבר חיילי צה”ל. סוכל גם נסיון לפיגוע דקירה במחסום ג’למה שמצפון לג’נין.
הטרור המשתולל, לא הותיר לצה”ל ברירה, אלא לחזור לפעילות סיכול חלקית, שכללה מעצרים במחנה הפליטים עקבת ג’בר ביריחו (שלוו בחילופי אש מול מחבלים), נסיון למעצר מבוקש במחנה הפליטים עסכר בשכם, שלא צלח, וחישוף צירים בהם הוצבו זירות מטענים במחנה הפליטים נור אלשמס בטול כרם, שבמהלכו הופעלו לא מעט מטענים כבדים נגד הדחפורים. לאחר המבצע דווח על פציעת מספר מחבלים שניסו העתיק ממקומו מטען שלא התפוצץ.

הנה תמונות מנור אלשמס.

ברקע לדברים, מצרים מזמנת מפגש בין ארגוני בדרג של מזכ”לי הארגונים, במטרה להביא לאחדות פנים פלסטינית. על פי דיווחים אחדים ייתכן שגם יו”ר הרש”פ אבו מאזן יגיע לקהיר, ואולי אף ייטול חלק באירוע. מנגד, חלק מהפלגים מהססים אם ליטול חלק במפגש. בין היתר הכריז מזכ”ל הגא”פ, כי ארגונו לא ייטול חלק במפגש לפני שחרור כל העצירים הפוליטיים שבידי הרש”פ.
קודם לכן הגיע יו”ר הרש”פ לתורכיה ונועד עם הנשיא ארדואן, במקביל לביקור של יו”ר הלשכה המדינית של חמא”ס אסמאעיל הניה. על פי הדיווחים, חותר ארדואן לקיים מפגש פיוס בין אבו מאזן להניה בנוכחותו, במהלך ביקורם הנוכחי של השניים בתורכיה. יצויין, כי על פי הדיווחים אמור היה המפגש להתקיים כבר אתמול בערב, אך עד כה לא נמסר לא על קיומו, וגם לא על ביטולו.
במהלך הביקור בתורכיה הודיע יו”ר הרש”פ על קריאת אחת הכיכרות של העיר ראמאללה על שמו של ארדואן.
במישור הפנימי: חגיגות זיקוקין וגם ירי נמשכו ברחבי איו”ש לאחר פרסום תוצאות הבגרות, עד היום.במחאה, דרשן המסגד במערת המכפלה, השיח’ עטא אלמחתסב, קיצר את דרשת יום השישי והסתפק באמירה: “מי שיורה את הזיקוקין, מוציא את הראש מכלי הרכב ומטריד את התושבים, אלו הילדים שלנו. בטחו באללה ובואו נתפלל”.

הנה תמונות מהשתוללות של נהגים בשכונת רפידיה בשכם, שנחשבת לאחת היוקרתיות בעיר.

גילויי האנרכיה חרגו מעבר לירי הזיקוקין לתקריות חמורות יותר. במחנה הפליטים טול כרם, אדם שנמלט ממחסום של מנגנוני הרש”פ דרס את אחד מאנשיו ונמלט מהמקום. מנגנוני הרש”פ ירו ופצעו חמוש שפתח באש לעבר סיור שלהם ליד הכפרים סילת אלחארת’יה וג’לקמוס שבצפון השומרון. בנוסף, תושב הכפר קטנה נהרג בשוגג במהלך קרב חמולות במחנה הפליטים שועפאט.
בעזה החמא”ס מודיעה על הוצאה להורג של 5 נאשמים בשת”פ עם ישראל, ובהם אדם שרצח איש מש”פ במחנה הפליטים נוציראת, ואחר שהיה מעורב בחיסול פאדי אלבטש, מהנדס הרקטות של הארגון שחוסל במאלזיה.
ובשולי הדברים: פלסטיני עובד ארגון המזון של האו”מ נרצח בתימן. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש”פ קרא לשלטונות תימן ללכוד את הרוצחים בהקדם.
בהקשר אחר:בטול כרם, חנך מחמד אשתיה שורה של פרוייקטים שמטרתם שיפור תשתיות החשמל. תושבי האזור מדווחים על שיפור ניכר במצב כתוצאה מכך.
המאבק הפנימי על הרפורמה המשפטית בישראל זוכה לסיקור תקשורתי נרחב בקרב הפלסטינים. הכל מדווחים על משבר פנימי עמוק בישראל. עם זאת, ברשתות החברתיות התגובות אינן אחידות רבים מאוד מקווים שהמשבר מסמן את תחילת סופה של מדינת ישראל. לעומתם, יש לא מעטים האומרים שהעימות הפנימי מלמד על דמוקרטיה, מודעות פוליטית ועל חיוניות. יש גם מי שהוסיפו שאלי הפלסטינים צריכים לאמץ את המודל הזה, ולהיאבק בשלטון המושחת של הרש”פ.
וגם בעזה התקיימה השבוע מחאה נגד שלטון החמא”ס. מצומת וחסרת משמעות, ועדיין ניכר שהמצוקה מביאה בודדים להתגבר על הפחד.

הנה תמונות:

בנוסף, התקיימה הפגנה קטנה של נכים, בעקבות החלטת עיריית עזה להעביר לניהול פרטי את החוף הנגיש היחיד בעזה. העובדה שמדובר בנכים, ובהפגנה שקטה הביאה לכך שבחמא”ס איפשרו את קיומה ונמנעו לטפל במפגינים בשיטות הידועות.

ולסיום: משרד החינוך של הרש”פ הודיע, כי שנת הלימודים במוסדות החינוך של הרש”פ תחל ב19 אוגוסט- ב’ אלול לפי התאריך העברי. כנראה שהפלסטינים מתקנאים בתלמידי הישיבות.

עד כאן להשבוע: בשל חופשה משפחתית, לא תצא סקירה בשבוע הבא.
בתפילה לגאולה ונחמה.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש    

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ויקיוואנד