סמים מתוצרת סוריה פולשים לעזה. גם דרך המעברים הישראלים

העיתון הצרפתי “לה פיגארו” חשף כי הברחת כדורי סם הקפטגון מסוריה לרצועת עזה הוכפלה דרך מעברי הגבול, והמכירות של סם זה גדלו לעומת הסוגים המסורתיים ברצועה, כמו חשיש וטרמדול (כדור חזק נגד כאבים המצריך מרשם רופא).

בכתבה שכותרתה: “קפטגון- הסם הסורי זורע הרס בעזה”, אמר העיתון כי תושבי הרצועה מחפשים משהו שיאפשר להם לשכוח את הבעיות היומיומיות שלהם הנגרמות מעוני, מצור והגבלות, ולעיתים קרובות הדבר שהם מחפשים הוא הסמים של אסד .

 

קפטגון עבר את הקנאביס והטרמדול

העיתון ציין כי פעולות ההברחה מתבצעות דרך מעברי ארז ורפיח, שבשליטת מצרים וישראל, כאשר מדי יום עוברות שם אלפי משאיות כדי לספק את שני מיליון תושבי עזה.

למרות שהרצועה נתונה לפיקוח קפדני ותנועת חמאס מפלילה שימוש בסמים, מבריחי סמים מצליחים להעביר לשם את מטענם.

“לה פיגרו” כותב כי התפיסות שהתרחשו בגבולות נותנות מושג על היקף התופעה, וציין כי ממשלת ישראל הודיעה בינואר האחרון על החרמת כמה אלפי כדורי קפטגון שהוחבאו במקרר בדרכו לעזה.

מנהל המחלקה למלחמה בסמים במשטרת עזה, תת-אלוף אחמד אלקודרה, אמר כי פעילות המחלקה שלו היא להעלות את המודעות לסכנות הסמים ולהילחם בהיצע וביקוש.

הוא הסביר כי זרימת כדורי הקפטגון עלתה על סמי החשיש והטרמדול, כאשר הסם נכנס או דרך מעבר ארז, במטען של מטיילים שחוזרים מחו”ל, או דרך מעבר כרם שלום למשאיות שבשליטת ישראל. 

בעוד שהמיליציה של אסד הציפה את האזור בסמים, ישראל מנצלת זאת לסירובה לערוך בדיקות באמצעות מכשיר רנטגן למשאיות המגיעות לרצועה, אלא הבדיקות מתבצעות על ידי כלבים מאומנים.

בחורף שעבר נמצאו 50,000 כדורים במשלוח עצים, ואחמד אלקידרה אמר: “ביוני האחרון בדקנו משלוח של פצצות קצף המיועדות לחגיגות, ומצאנו בתוך 35 מהם כדורי קפטגון, השווים כמיליון שקל (כ-250 אלף יורו). 

 

המיליציה של אסד נוקטת בייצור וסחר בסמים כדי להשלים את הכנסות המדינה בכסף לאחר שכבר מישכנו את יכולות המדינה לרוסיה ולאיראן.

קרובי משפחתו של בשאר אל-אסד מהדקים את אחיזתם בנמלי טרטוס ולטקיה ומשתמשים בהם כדי לשלוח ולהבריח סמים נרקוטיים.

בחודשים האחרונים, ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי הכניסו בכירים וקרובי משפחה של אסד לרשימות הסנקציות בשל קשריהם לסחר בסמים, שמכניס למיליציה של אסד יותר מ-10 מיליארד דולר בשנה.

קפטגון הוא בעצם השם המסחרי של תרופה שנרשמה כפטנט בגרמניה בתחילת שנות ה-60, המורכבת מסוג של אמפטמין מעורר הנקרא fenethylline, ומיועד לטיפול בהפרעות קשב ונדודי שינה, בין היתר, על פי סוכנות הידיעות הצרפתית.

קרדיט: רשתות חברתיות