השבוע שבין ה-7.7.23 ל- 13.7.23 אצל שכנינו הפלסטינים

במוקד השבוע: פיגוע ירי ליד קדומים. חייל צה”ל שילה יוסף אמיר הי”ד, נרצח ע”י מחבל ששמו אחמד יאסין (על שם מייסד החמא”ס) ע’יטאן, תושב הכפר קיביה, בן למשפחה מוכרת של פעילי חמא”ס. בשכם חוסלו שני המחבלים שביצעו את פיגוע הירי בשכונת השומרונים. מתפרע מהכפר עארורה, כפרו של סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמא”ס צאלח עארורי, נהרג בהפרות סדר קשות בכפר אום צפא. הכפר שבו היו בשבוע שעבר העימותים הקשים מול המתנחלים. ובטול כרם נהרג מחבל ב”תאונת עבודה”, בעת שניסה להרכיב מטען נפץ. אין ספק שתחום המטענים צובר תאוצה בתקופה האחרונה באיו”ש.

הנה תמונות מהפיגוע ליד קדומים:

 

במקביל, נרשמו גם ניסיונות פיגוע שנכשלו: בירושלים, צעירה ניסתה לבצע פיגוע דקירה ליד תחנת הרכבת הקלה, וליד נווה צוף, מחבל ניסה להשליך רימון ולירות לעבר חיילי מחסום צבאי שחיסלו אותו. ניסיון דקירה של אזרח ישראלי שנכנס לכפר דיר קדיס בסמוך למודיעין עלית. אינספור פיגועי אבנים ברחבי איו”ש, שלא אחת סיכנו חיי אדם והסתיימו בנס ללא נפגעים או נפגעים באורח קל בלבד. לשם השוואה באף אחד מפעולות הגמול שעשו יהודים לא היה סיכון לחיי פלסטינים (ולא שאני תומך גם בפגיעה ברכוש פלסטיני, את התגובה לפיגועים צריכה לעשות מדינת ישראל, ואנשים לא אמורים לקחת את החוק לידיים).
הקבינט הישראלי בתורו מקבל החלטות להקלות לרש”פ ולחיזוקה הכלכלי, כולל העמדת אשראי והקמת אזור תעשיה. בסבירות גבוהה, כתוצאה של לחץ מהממשל האמריקאי. בסבירות גבוהה, מי שקיבל את ההחלטה מבין שהרש”פ לא עשתה דבר כדי להצדיק הקלות כאלה, שספק אגב, אם תצאנה לפועל.

 

לאחר גירושם של מחמוד עאלול ועזאם אלאחמד מהלוויות ההרוגים בג’נין, אנשי הפת”ח במחוז, ובערים נוספות באיו”ש כמו קלקיליה, טובאס, חברון ועוד קיימו מפגן כח, בו הזהירו מכל פגיעה נוספת בכבוד אנשיהם. בנוסף נשלחו כוחות של משמר הנשיאות של הרש”פ למחנה הפליטים גנין בנימוק של הגנה על משלחות זרות שבאו לעמוד מקרוב על תוצאות פעילות צה”ל. בהמשך הזמינו את השניים למפגש פיוס עם פעילים בגזרה.וגם יו”ר הרש”פ אבו מאזן החליט לקפוץ על העגלה ולהגיע לביקור בג’נין, במסוק ירדני, ותחת אבטחה כבדה של אנשי משמר הנשיאות.

הנה תמונות:

 

בעקבות מבצע “בית וגן”, שורה של מדינות ערביות הודיעו על הזרמת סיוע בעשרות מיליוני דולרים לשיקום הנזקים, ובכללם: קטר איחוד האמירויות ואלג’יריה, כשגם ישראל העבירה מסר לרש”פ אודות נכונות לשאת במימון תיקון הנזקים, ולהעניק לרש”פ עוד שורה של הקלות, ובכלל זאת ערבות לאשראי בנקאי וכיו”ב. היקף ההבטחות גדול בהרבה מעלות תיקון הנזקים.
אולי על רקע זה, הודיע משרד הפנים על מתן תוספת של 400 ₪ לחודש לשכר אנשי מנגנוני הביטחון, וזה בעוד כלל עובדי המנגנון הציבורי מקבלים רק 85% משכרם. אין ספק שהמשך המצב הזה יביא לחידוש השביתות במנגנון הציבורי, לקראת תחילת שנת הלימודים.

מנגד, עצרו מנגנוני הרש”פ את אחמד סלאטנה, יו”ר ועדת ה”זכאת” בג’נין, המזוהה עם החמא”ס, כאמצעי לחץ על שני בניו המבוקשים להסגיר עצמם. בשכם נעצר ע”י המודיעין המסכל פעיל חמא”ס, ששוחרר מכלא המודכ”ל בצו בית המשפט לאחר 15 ימי מעצר. בבית לחם, שוחרר מכלא הרש”פ פעיל בכיר בג’האד האסלאמי. טלאל דויכאת, דובר מנגנוני הבטחון של הרש”פ טען, כי אין כל עצורים על רקע פוליטי בידי הרש”פ, וכל פעילי האופוזיציה שנעצר, מעצרם היה על בסיס תלונות קונקרטיות.
ובעזה:חמא”ס מודיעה על הפעלת מערך מחנות הקיץ תחת השם “מגן ירושלים”, בהשתתפות כמאה אלף בני נוער מהרצועה. המחנות יכללו הרבה מאוד לימודי אסלאם, אינדוקטרינציה וכמובן אימונים צבאיים.

הנה תמונות:

עד כאן להשבוע. שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש    קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות