לקח לדורות: זלנסקי חושש שארה"ב תינטוש אותו על חשבון אינטרסים מתחלפים

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר במהלך ראיון לחדשות ABC ביום ראשון  כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן היה יכול לגמור את המלחמה  על חשבון אוקראינה תוך 5 דקות.

במהלך הריאיון, שהתקיים בקייב, דיבר זלנסקי על "כיצד תסתיים המלחמה הרוסית-אוקראינית, דעתו לגבי מדיניות ארה"ב עליה וחולשתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין", בנוסף למתקפת הנגד.

זלנסקי הדגיש כי הוא "לעולם לא יסכים" לוותר על אדמה כלשהי לפולשים רוסים, כולל חצי האי קרים שסופח באופן בלתי חוקי.

במהלך הריאיון, הנשיא האוקראיני לא הכחיש את הדיווח של הוושינגטון פוסט לפיו בכירים אוקראינים אמרו למנהל ה-CIA ויליאם ברנס, בסיור האחרון בקייב, שמטרת מתקפת הנגד החדשה היא להתקרב לגבול קרים ולאחר מכן לכפות על הנשיא הרוסי להיכנס למשא ומתן.

12 بندا.. تفاصيل المقترح الصيني للسلام في أوكرانيا | سكاي نيوز عربية

קרדיט: רשתות חברתיות וסקיי ניוז

 

כשנשאל אם זה "אפשרי", אמר זלנסקי, "ובכן, זה די ברור והגיוני שבאותו רגע שבו הכוחות יגיעו לגבול המנהלי עם חצי אי האוקראיני הכבוש זמנית, קרים, סביר מאוד שפוטין ייאלץ לחפש דיאלוג עם העולם המתורבת, שלא כמו לפני פלישתו הגדולה, כי הוא ייחלש".

זלנסקי, יועצו הבכיר, אנדריי ירמק, וכמה מהגנרלים הבכירים באוקראינה דיברו על כמה נושאים הקשורים לפלישה, שהחלה ב-24 בפברואר 2022. הם דנו באפשרות של משא ומתן, המרד של שכירי החרב של וגנר והתקפת הנגד המתמשכת, וכן נושאים אחרים.

הוא הביע את דעתו על המשך תמיכת ארה"ב בארצו למרות מה שהוא כינה "סימנים מסוכנים" במדיניות ארה"ב לגבי קיצוץ הסיוע לאוקראינה בתקופה קריטית בסכסוך.

 

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר לזלנסקי בפומבי כי יתמוך באוקראינה "כל זמן שיידרש" ובשבוע שעבר התחייב לסיוע נוסף, כולל משלוח תחמושת מצרר שנויה במחלוקת.

סגן נשיא ארה"ב לשעבר, מייק פנס, ביקר בקייב ב-29 ביוני, שם הביע את תמיכתו הבלתי מעורערת באוקראינה, בצעד שנחשב מנוגד להנחיותיהם של חלק מהרפובליקנים, המפקפקים באפשרות להמשיך את המחויבות הצבאית והפיננסית לאוקראינה.

בתשובה לשאלה, "האם אתה מודאג מהבחירות הקרובות לנשיאות ומהמשך הסיוע?", הוא השיב, "זה נושא פנימי שקשור לפוליטיקה פנימית. זה בידי האמריקאים להחליט, ואני שונא התערבות אבל חשוב לנו לשמור על תמיכה דו-מפלגתית באוקראינה (…) אנחנו מבינים שיש כמה איתותים רציניים שמגיעים מפוליטיקאים מסוימים בארה"ב לגבי הפחתת הסיוע לאוקראינה".

קרדיט: https://www.sis.gov.eg/

 

זלנסקי גם צמצם את החשיבות של הצהרותיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שאמר שוב ושוב כי יסיים את המלחמה תוך 24 שעות. "הרצון היחיד לסיים את המלחמה הוא יפה. אבל הרצון הזה חייב להתבסס על כמה עובדות אמיתיות", אמר.

זלנסקי הוסיף, "אם אנחנו מדברים על סיום המלחמה על חשבון אוקראינה, במילים אחרות לגרום לנו לוותר על אדמותינו, ובכן, אני חושב שבדרך זו ביידן יכול היה לסיים את המלחמה אפילו תוך חמש דקות. אבל לא נסכים ."

 

התקפת נגד

הכוחות האוקראינים המשיכו ביום ראשון במערכה שלהם להשתלט מחדש על אזורים בשליטה רוסית בדרום מזרח המדינה, וזלנסקי אמר שכוחות ארצו "נטלו יוזמה" לאחר שהאטו מוקדם יותר.

על פי דיווחים רוסיים, קרבות עזים פרצו באזורים מחוץ למזרח העיר בחמוט, שנכבשה על ידי מיליציית וגנר במאי האחרון, לאחר חודשים של קרבות. 

אוקראינה פתחה במתקפת נגד, לאחר שסיפקו לה נשק מערבי מתקדם יותר ויותר לאחר יותר מ-500 ימי מלחמה. המתקפה התמקדה עד כה בלכידת קבוצת כפרים בדרום מערב, וגם הכוחות האוקראינים מנסים לכבוש חזרה אזורים סביב באחמוט, לפי רויטרס.

סגנית שר ההגנה של אוקראינה, האנה מאליאר, אמרה בטלגרם כי קרבות קשים פרצו בשני אזורים בדרום מזרח.

الرابطة الدولية للخبراء والمحللين السياسيين - امريكا لا تريد انهاء الحرب.  وروسيا ستنتصر

קרדיט: https://apa-inter.com/

 

היא הוסיפה כי כוחות רוסים מגנים על באחמוט, בעוד שכוחות אוקראינים רשמו "התקדמות" בצד הדרומי של העיר.

המצב בצפון בחמות נותר ללא שינוי, והכוחות האוקראינים מעורבים בקרבות קשים ממערב לבכמוט וליד לימאן, מצפון באזור דונייצק.

הריאיון של ABC עם זלנסקי הגיע לפני פסגת נאט"ו השבוע בליטא, שם קייב מקווה לקבל אינדיקציות חזקות לגבי חברותה העתידית בברית וכן ערבויות ביטחוניות.

זלנסקי הודה שההתקדמות בשדות הקרב איטית יותר ממה שהוא וגנרלי הצבא רצו, אך אמר כי הכוחות האוקראינים הם שנטלו את היוזמה.

"כולנו רוצים לעשות את זה מהר יותר כי כל יום אומר הפסדים חדשים עבור האוקראינים. אנחנו מתקדמים. אנחנו לא תקועים", אמר וציין כי הצבא התגבר על "קיפאון מסוים" בחודשים הקודמים.

A big war in Ukraine: The Kremlin's goals and consequences for world  politics - Institute of Modern Russia

קרדיט: מכון רוסיה המודרנית

 

משרד ההגנה הרוסי אמר שכוחותיו הדפו את ההתקדמות האוקראינית ליד באחמוט, שם הלחימה הפכה לקשה "לא רק בגלל עוצמת האש והקרבות היומיומיים, אלא גם בגלל השטח". קו המגע המפריד בין הכוחות של שתי המדינות נמצא בין שתי גבעות.

במקומות אחרים אמר זלנסקי כי המרד של פריגוז'ין חשף חולשה בהנהגתו של פוטין, והוא תיאר את פסגת נאט"ו הקרובה בווילנה, ליטא, כ"חשובה מאוד", שכן הוא ובעלות ברית מערביות אחרות הגבירו את הקריאות לחברות אוקראינה בנאט"ו.

לעומת זאת ביידן אמר כי אוקראינה "לא מוכנה" לחברות בנאט"ו במהלך ראיון ל-CNN שפורסם ביום שבת.

"אני לא חושב שיש קונצנזוס בנאט"ו אם להכניס או לא את אוקראינה למשפחת הברית או לא כרגע, ברגע זה, בעיצומה של מלחמה", אמר ביידן.

זלנסקי סיים את נאומו באומרו: "המלחמה תסתיים בצדק ובשלום, ובהשבת שלמותנו הטריטוריאלית".

הערה ברקע הידיעה : ושוב מנהיג של בעל ברית של ארה"ב הנמצא במלחמה קשה נגד גם מי שנחשב כאוייב מוצהר של ארה"ב עומד בפני אפשרות לנטישת ארה"ב אותו בגלל אינטרסים משתנים.

לקח לדורות גם לישראל.

أوكرانيا: بعد 100 يوم من الحرب، غوتيريش يدعو إلى إنهاء العنف في حين تواصل  الأمم المتحدة محاولة الإفراج عن صادرات المواد الغذائية والأسمدة | أخبار  الأمم المتحدة

קרדיט: אלחורה  קרדיט לתמונה: יו אן ניוז