השבוע שבין ה-30.6.23 ל- 6.7.23 אצל שכנינו הפלסטינים

במוקד השבוע מבצע “בית וגן”, לפגיעה במעוזי הטרור במחנה הפליטים ג’נין וסביבתו. המבצע החל בהפצצת מזל”ט על מבנה ששימש מעין חמ”ל של ארגוני הטרור, בה נהרג מחבל אחד. לאחר מכן החלה כניסה נרחבת של כוחות יבשה לעיר והמחנה, כאשר במטרה למנוע פגיעת מטענים, חרשו דחפורים ישראליים חלק מהכבישים בגזרה. ואז החל מרדף אחר מחבלים שכלל לא מעט חילופי אש ואיתור מעבדת נפץ גדולה.

הנה תמונות מהמבנה המופצץ שפתח את מבצע “בית וגן”:

 

על רקע המבצע בג’נין הובע זעם רב מצד החמושים כלפי מנגנוני הרש”פ שבראייתם הותירו אותם לבד. ופעילים מטעמם השליכו מטעני נפץ על מפקדות המנגנונים בג’נין ובכפרים סמוכים. חבר המועצה המחוקקת מטעם הפת”ח ג’מאל חויל, המוכר בכינוי “אבו היטלר” רקרא בפומבי למנגנוני הרש”פ להצטרף למערכה, בעוד החמושים שהביאו אותה הסתתרו במחילות, בבתי חולים ובכפרים סמוכים.

הנה קישור לדברים:

 

לאחר יציאת צה”ל מהגזרה יצאו המחבלים שנמלטו לכל עבר ולכל מחילה כדי ל”חגוג את נצחונם המדומיין”. אפשר לומר, שהניצחון שלהם הוא בזה שהם נותרו בחיים ויכולים לנסות לשקם את תשתית הטרור שנפגעה די קשה במבצע. העובדה שהמבצע לא הפתיע איש איפשרה למרבית המחבלים לחמוק והתוצאה: 13 מחבלים מתים ועוד כ-30 עצורים רחוקה כנראה מהיעד המקורי. גם המחיר ששילמנו בחייו של החייל הגיבור דוד יהודה יצחק הי”ד כבד מאוד. המבצע היה חשוב בהחלט, אבל כשהנחישות של הפיקוד הצבאי מוגבלת, גם ההישגים מוגבלים.
הרש”פ הגיבה כצפוי בגינויים ובהודעה ממוחזרת על הפסקת התיאום הבטחוני, שממילא כמעט שאינו קיים, פרט לתחומים מוגדרים בלבד. במקביל התקיימו שביתות כלליות ומבצעי התרמה למען תושבי ג’נין, לצד הפגנות ומחאות. ועדיין, בג’נין לא קונים את הכרזות הרש”פ, וצעירים נזעמים סילקו מהלוויית הרוגי מבצע “בית וגן” את ראשי הפת”ח מחמוד אלעאלול ועזאם אלאחמד. בתגובה, תקפו חמושים מהפת”ח בשכם חנויות של סוחרים מזוהי חמא”ס.

הנה תמונות מגירוש בכירי הפת”ח:

 

החמא”ס בתורה, הסתפקה בעיקר בגינויים והכרזות רהב על התייצבות לצד לוחמי ג’נין. לאחר יציאת צה”ל מהגזרה, ניתן “אור ירוק” מוגבל לירי מספר רקטות לכיוון שדרות, שאחת מהן פגעה בבית, ללא נפגעים, אך עם נזק. בתגובה, הפציץ חיל האויר מתקן תת קרקעי של החמא”ס בעזה.

הנה תמונות מעזה:

לצד זאת, בלט פיגוע דריסה בצפון תל אביב, בו נפצעו 10 אזרחים ישראלים, חלקם באורח קשה. את הפיגוע ביצע מחבל מהכפר סמוע שמדרום לחברון, תוך שימוש בהיתר כניסה לישראל לצורך טיפולים רפואיים. ועל זה נאמר: כל המרחם על האכזרים…”.
פיגוע נוסף של ירי מרכב חולף לעבר ניידת משטרה התבצע בשכונת השומרונים בשכם.

הנה תיעוד:

 

לא רק בג’נין פעל צה”ל. שורה של פשיטות בוצעה במוקדי טרור נוספים, ובכללם מחנה הפליטים עקבת ג’בר. באלבירה, ניסה מחבל שמוצאו מדיר אלבלח לירות לעבר בית אל והוא חוסל. המחבל היה פעיל במודכ”ל הפלסטיני ותלמיד במכללה של מנגנוני הבטחון באיו”ש.
במישור הפנימי: שר האסירים קדרי אבו בכר נהרג בתאונת דרכים בעת שחזר מכנס של משפחות האסירים בשכם. אתו נהרגו גם השיח’ באסם סאוואן ורעייתו. טקס לכבוד אבו בכר נערך במקאטעה בראשות יו”ר הרש”פ, טרם שגופתו נשלחה לקבורה בכפר הולדתו : בידיא”. באותו יום הרוג נוסף בתאונה ליד חברון. סה”כ 52 הרוגים בתאונות דרכים באיו”ש מתחילת 2023.

הנה תמונות מהתאונה:

 

ובשכם רצחו חמושים מחבל חמוש לאחר שחשדו בו בטעות שהוא מסתערב.

הנה סרט של הארוע:

 

בתוך כך ירי באויר וזיקוקין בקבלות פנים לחוזרים מן החג’ מעוררים ביקורת ציבורית קשה. הנהגת הפת”ח בבית לחם קיימה כנס בנושא הבעיות הפנימיות והשלום החברתי בהשתתפות מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר הנהגת הפת”ח ומישל צבאח הפטריארך הלטיני. גם בג’נין, ניתן לשמוע על הביקורת.

הנה דוגמא מכנס נכבדים בעיר, במהלכו אחד מהדוברים מביע את מורת רוחו מהמצב בכך שהוא מרסק לחלוטין רובה M-16:

 

בהקשר זה דווח השבוע על רצח אדם על רקע פלילי באזור התעשיה של ג’נין. כן בוצע שוד בענאתא, כאשר שודדים במדי צה”ל גנבו 150 אלף ₪ ותכשיטים מבית פרטי. לצד זאת, שוב נשדד השבוע בנק בכפר תרקומיא בגזרת חברון, כשהשודדים נמלטו באופנוע עם שללם.

במישור הכלכלי: שר הכלכלה ח’אלד עסילי הכריז על רקע הפרסומים וההדלפות בנושא, כי אין חשש לפשיטת רגל של הרש”פ למרות המצוקה הכלכלית. עו”ד זיאד אבו זיאד, לשעבר מראשי הפת”ח והיום בעיקר פובליציסט מזהיר: הבעיה אינה פשיטת הרגל, אלא לאן הרש”פ מוליכה אותנו. לצידו מזהיר נביל עמרו שהיה יועץ מדיני של ערפאת ואבו מאזן, שהמציאות הנוכחית בה אין הליך בחירה ברור ליורשו של אבו מאזן גורם למצב מסוכן, והוא קורא להתערבות מדינות ערב, כדי לבסס מנגנון בחירה בעל לגיטימציה.
ארוע מקומי בעזה, כמעט חמק מהתקשורת: תהלוכת רכבים ענקית לציון יום 30 יוני, היום בו הדיח מחמד אלסיסי את שלטון האחים המוסלמים, וזאת ברצועה הנשלטת בידי החמא”ס. נראה שהדבר משקף את המעורבות המצרית הגוברת באזור, וגם אם כרגע נראה הדבר בלתי סביר, אולי נראה בהמשך השתלטות מצרית חוזרת על הרצועה. לפני שנים אחדות גם מפגן תמיכה במחמד אלסיסי בעזה היה נחשב יצירה של דמיון פרוע.

הנה תמונות:

עד כאן להשבוע. בתפילה לגאולה שלמה בקרוב, שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש    קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות