מהלך "מוזר" ליד סכר הרנסנס באתיופיה. פרופסור מצרי מסביר

אתמול, רביעי, פרופסור למשאבי מים באוניברסיטת קהיר, עבאס שרקי, חשף מהלך "מוזר" ליד הסכר הגדול של הרנסנס האתיופי, לפי מה שדווח בתקשורת המצרית.

תנועה מוזרה ליד סכר הרנסנס

שרקי אמר כי קיים מצב של בלבול בהפעלת הסכרים האתיופיים, ובהתאם בסכרים הסודניים, כאשר זרימת המים מסכר טקזי על נהר אטברה (על הגבול בין אזורי תיגראי ואמהרה) גוברת עם תחילתה של עונת הגשמים באתיופיה בצורה חסרת תקדים.

הוא הסביר כי הדבר נובע מהיעדר שימוש קבוע במים לאורך כל השנה בייצור חשמל, כתוצאה מהמלחמה הפנימית בין הממשל הפדרלי לאזור טיגרי בתקופה של השנתיים האחרונות ,  נובמבר 2020 – נובמבר 2022,  והרס תחנת הכוח על ידי הצבא הפדרלי במהלך המלחמה, שכן סכר טקיזי הוקם בנובמבר 2009 עם קיבולת של 9 מיליארד מ"ק.

 

שרקי גם ציין כי ההזרמה הגדולה מסכר טקזי מעלה את מפלס המים בנהר עטברה ומאיים על האוכלוסייה, מה שגרם לסודן לפתוח את שערי סכר אטברה העליון, ובמקביל השער המזרחי להזרמה לתוך סכר הרנסנס היה פתוח מאז ה-8 בינואר האחרון, כאשר הזרימה שלו גדלה מעט במהלך השבוע . הועברו מים בקצב של כ-30 מיליון מ"ק ליום, ולאחר מכן הם נשפכו מהסכרים הסודניים Roseires, Sennar ו-Merowe.

והוא הוסיף: "תהליך ריקון בסכרים באתיופיה או בסודאן מתבצעת מדי שנה, החל מאפריל עד יוני, לקראת עונת הגשמים (יולי-אוגוסט-ספטמבר), אך דברים השתנו בשנים האחרונות עקב קבלת החלטות חד-צדדיות באתיופיה בשלבי האחסון והתפעול של סכר הרנסנס מבחינת כמות, מה שהוביל לבלבול בהפעלת הסכרים הסודניים.

 

 "כמו כן הקפדה יתרה במצרים בהפעלת הסכר הגבוה, תכנון המדיניות החקלאית לשנת 2023/2024 ונקיטת צעדים כמו הגדרת אזור האורז, הרחבת הקמת הטיפול בשפכים חקלאיים, צמחים לשימוש חוזר, פיתוח חקלאות, השקיה ואחרים (גרמו להתייעלות בצד המצרי)" – אמר הפרופסור.

סכר אלנהדה

קרדיט: סטפ ניוז