ארה”ב תמכור למצרים מטוסי אפ-15 מהדגם המתקדם לאחר שקבלה את הסכמת ישראל

איראן סיכמה עסקה לרכישת מטוסי קרב רוסיים מסוג Su-35. האם אלו המטוסים שיוצרו עבור מצרים?

המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI) אמר בדו”ח החדש שפורסם כי מצרים, רוכשת הנשק השנייה בגודלה אצל רוסיה, “ביטלה הזמנה גדולה למטוסי קרב עם מוסקבה ב-2022”.

לא נכתב איזה מטוס היא עמדה לקנות, אך ידוע כי מצרים בחנה את הסוחוי סו-35.

 

ארצות הברית הביעה בגלוי את אי הנחת שלה מההתעניינות של מצרים ב-Su-35. 

הנושא הועלה כאשר מזכיר המדינה אנטוני בלינקן שוחח עם שר החוץ המצרי סאמח שוקרי בשיחת טלפון בפברואר 2021. בלינקן אמר לשוקרי כי ארה”ב בוחנת מקרוב את התוכניות המצריות לרכישת 24 מטוסי Su-35, חוזה בשווי של 2 דולר מיליארד דולר.

ישראל גם נתנה את אישורה למכירה בארה”ב של מטוסי קרב F-15 Advanced Eagle למצרים.

“במקרה של מצרים, אני חושב שיש לנו את החדשות הטובות שאנחנו הולכים לספק להם מטוסי F-15”, הגנרל קנת פ. מקנזי, ראש פיקוד מרכז ארה”ב, במהלך מרץ 2022 אמר בשימוע בסנאט.

בדו”ח SIPRI נאמר כי עסקת סוחוי בוטלה “אולי עקב לחץ אמריקאי”, והוסיפה לספקולציות.

ביוני 2022, תאגיד המטוסים המאוחד הרוסי (UAC) אמר שהוא בונה מספר לא מוגדר של מטוסי Su-35 “עבור לקוח זר”. אנליסטים אמרו כי אפשר ומטוסים אלה הם עבור מצרים.

 

שחרייר היידרי, חבר פרלמנט והוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, אמר בינואר השנה כי חיל האוויר של הרפובליקה האסלאמית של איראן (IRIAF) יפעיל 24 מטוסי Su-35 במרץ.

מכיוון שאיראן אישרה את עסקת ה-Su-35 שחיל האוויר שלה יקבל במרץ, אמרו גורמים רשמיים, סביר להניח שמטוסי ה-Su-35 של איראן הם אלה יותרו עבור קהיר.

מפקד חיל האוויר של איראן, גנרל והידי, אמר בתוכנית טלוויזיה בספטמבר 2022 כי איראן רוכשת 24 מטוסי Su-35E “מההזמנה של מצרים, שטרם נמסרה עקב לחץ של ארצות הברית”.

הגנרל והידי הוסיף כי לפחות 64 מטוסי Su-35 יירכשו מרוסיה.

Evolution of F-15 Eagle (F-15A to F-15 Advanced Eagle) from f 15 eagle logo  Watch Video - HiFiMov.co

קרדיט: ערביכ דפנס  קרדיט לתמונה: בואינג