ה-BBC חשף עיסקאות סמים במיליארדי $ בין מאהר אסד לבכיר בחיזבאללה

תחקיר משותף של ה-BBC ופרויקט “דיווח על פשע ושחיתות מאורגן” תיעד קישורים ישירים למשפחתו של בשאר אל-אסד ולקציניו הבכירים לעסקאות קפטגון בשווי מיליארדי דולרים.  

בתחקיר , שפורסם ביום שלישי, ה-BBC פרסם כי מצא ראיות המצביעות על מעורבות של בכירים סורים, בנוסף לאלו שנכללו לאחרונה על ידי בריטניה, אמריקה והאיחוד האירופי ברשימות הסנקציות שלהן על חלקם בסחר קפטגון, כולל שני בני דודיו של בשאר אל-אסד.

הכל התחיל ממראג’י פאלחוט

BBC הוסיפה כי השיגה גישה בלעדית לטלפון (אוצר של מידע) השייך לראג’י פאלחוט, מפקד מיליצייה המזוהה עם המודיעין הסורי במחוז א-סויידה שבדרום המדינה, לפני שהמיליציות המקומיות השתלטו על המטה שלו ביולי 2022, שם הם מצאו שקיות של קפטגון שהוכנו להפצה ומכונה שניתן להשתמש בה לכבישת חומרים וזאת בנוסף לתג הביטחוני של פאלחוט וטלפון נייד לא נעול.

עורכי התחקיר צפו בסדרת התכתבויות בין מר פלחוט לאיש קשר לבנוני בשם “אבו חמזה”, שבהן שני הצדדים דנו ברכישת מכונת לחיצה לאריזת כדורי סם ודנו, נכון לאוגוסט 2021, בנושא העברת המכונה מלבנון לסוריה.

באמצעות מספר הטלפון קבע ה-BBC את זהותו האמיתית של אבו חמזה, והתברר כי שמו הוא חוסיין ריאד אל-פייטרוני – حسين رياض الفيتروني, אדם המזוהה עם חיזבאללה, כך לפי עיתונאים מקומיים.

 

תפקידים נוספים לחיזבאללה

זו לא הייתה הפעם היחידה שבה הוזכר חיזבאללה בתחקיר, שכן לאחר חודשים של היערכות ביטחונית, ה-BBC הצליח להגיע לחבר מיליציית אסד בחאלב שדיבר בעילום שם.

הקצין אמר לתחקירנים כי השכר החודשי של עמיתיו הוא פחות מ-150 אלף לירות סוריות, וכי רבים מהם הפכו לסוחרי סמים מקומיים כדי להשלים הכנסות, וכי הדבר הפך לעניין שבשגרה עבורם.

בתשובה לשאלה על התנהלות יחידתו בנושא סחר בכדורי הסם קפטגון אמר שאסור להם ללכת למפעל אלא קונים את קפטגון מחברי חיזבאללה והם אלו שקובעים את מקום המסירה, וכי לאחר מכן מגיע תיאום עם אנשי דיוויזיה 4  כדי להקל על התנועה.

ה-BBC מצא ראיות נוספות למעורבותה של משפחת אסד בעסקי קפטגון. בשנת 2021 החל משפט בלבנון נגד איש עסקים לבנוני-סורי ידוע לשמצה בשם חסן דקו, שזכה לכינוי “מלך הקפטגון” בעיתונות הלבנונית, ולאחר שנתפס משלוח ענק של סמים במלזיה הוא הורשע בסחר בסמי קפטגון והברחתם .

הכמות, שכללה כמעט 100 מיליון כדורי סם, נועדה לסעודיה שם שווי השוק שלה נאמד בין מיליארד דולר ל-2 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לאחת מתפיסות הסמים הגדולות בהיסטוריה.

התיק נדון בדלתיים סגורות, אך לכותבי התחקיר נודע מהשופט כי רוב העדויות הגיעו ממעקב אחר תקשורת טלפונית בין דקו למספר סוחרי סמים.

באופן אירוני, דקו אמר במשפט שהוא משתף פעולה עם דיוויזיה 4 של צבא סוריה כדי להילחם במבריחי סם הקפטגון והציג כראיה תעודת השתייכות שקיבל  מדיוויזיה 4.

 

יד ימינו של מאהר אל-אסד

בעוד שדקו נמצא אשם בסחר בבני אדם, השופט אמר ל-BBC כי לא נמצאו ראיות למעורבות בכירים סורים בעבודתו בסחר בסמים.

אבל התחקירנים מצאו משהו במסמכי בית המשפט בני 600 העמודים שסיפר סיפור אחר. המסמכים הללו כללו סדרה של צילומי מסך של הודעות וואטסאפ ששלח דקו לאדם שאותו כינה “מורה” עם מספר טלפון שחייג אליו שוב ושוב.

ה-BBC שוחח עם גורמים שונים בדרגים גבוהים בסוריה שאישרו כי המספר שייך לאלוף ע’סן בלאל – غسان بلال, שהוא האיש השני בחשיבותו  בדיוויזיה ,אחרי מאהר אל-אסד, ומנהל את משרד המודיעין בה. מחברי התחקיר ניסו להתקשר שוב ושוב למספר שלו ללא כל תגובה.

 בהודעות וואטסאפ דן דקו עם אל-מועלם בחידוש הסיווגים הביטחוניים והעברת “סחורה” – שלדעתו מדובר בקפטגון – לעיירה סורית בשם סבורה, שבה נמצא בסיס גדול של דיוויזיה 4.

אם ה”מורה” הוא באמת הגנרל בלאל, השיחה מעידה שאחד מהבכירים בצבא אסד קשור לסחר הבלתי חוקי של קפטגון בשווי של מיליארדי דולרים. 

נותרה השאלה, עד כמה תבקש הקהילה הבינלאומית ללחוץ על המשטר לנטוש את ההתמכרות של ממשלת אסד לקפטגון.

משפחת אסד – ברוני הסמים בסוריה:

"אוֹצָר

קרדיט: אוריינט ניוז   קרדיט לתמונה: סאנא