מילה על ירי רקטות מיו”ש

אתמול שוב פורסם סרטון המראה “שיגור רקטות ביו”ש” לכאורה לערב ישוב ישראלי, ושוב פרסום הסרטון עורר רחש בחש בתקשורת המוסדית וזו האלטרנטיבית ברשתות החברתיות, ובעוצמת רעש אף גדולה מאשר זו שהייתה בחודש שעבר, לאחר פרסום סרטון על שיגור רקטה ביו”ש. די מובן בהתחשב בכך שמדובר בניסיון שני (ככל שידוע לי) בתוך חודש, ובעקבות סיכול שיגור רקטות על ירושלים בזמן צעדת הדגלים.

לפי מה שראינו בסרטון מחודש מאי ובסרטו מאתמול, מדובר ברקטות פרימיטיביות, המזכירות את תחילת ייצור רקטות קאסם ברצועת עזה בשנת 2001, וגם אם לפי הנאמר, הרקטות מהסרטונים של מאי ואתמול שוגרו ללא ראש נפץ, אין לזלזל בפוטנציאל וביכולות קיימות ועתידיות של ארגוני המחבלים ביו”ש.

הידע קיים, הרצון לרצוח ישראלים קיים, וכך גם הכוונה לירות אל עבר ישובים ישראלים מרחוק והימנעות מהיתקלות עם כוחות הביטחון, כפי שרואים גם השנה בפיגועי הירי לעבר ישובים ישראלים ביו”ש ובתחומי הקו הירוק.

 

מעט היסטוריה לא תזיק
למי שחושב שניסיונות ירי רקטות מיו”ש זו תופעה חדשה, תרשו לי להזכיר שכבר בשנת 1970 שוגרו רקטות אל עבר ירושלים, מאזור כפר בטיר, הנמצא מערבית מבית לחם, שלא גרמו לנפגעים, וגם בשנת 1974 היה ניסיון שסוכל, לשגר רקטות אל ירושלים.

בשנת 1971 שוגרו חמש רקטות מאזור דיר בלוט הנמצא בשומרון – מזרחית לפתח תקווה, אל פתח תקווה, ופגעו בבית החולים ‘בית רבקה’ שבו נהרגו שלוש נשים ובתים סמוכים, שבאחד מהם נהרגה ילדה בת 6, הוריה ואחיותיה נפצעו, ורקטה אחרת פגעה בבית מגורים נוסף ולמרבה המזל לא התפוצצה.

אוסיף שאת שיגור הרקטות שנורו על פתחת תקווה, ביצעה חוליית מחבלים שחדרה מירדן, מיקמה משגרי רקטות 800 מטר מהקו הירוק, על שיפולי הגבעות הצופות אל עבר פתח תקווה, כ 9 ק”מ מהעיר, וטמנה סביב המשגרים מוקשים נגד אדם (שנפגעו מהם שני ילדים פלסטינים שבמקרה הגיעו למקום) כן אוסיף שהתנהל מרדף אחר המחבלים שארך שבוע, שבסופו אותרה חוליית המחבלים כחמישה ק”מ מגבול ירדן, וחוסלה בקרב קצר.

אציין שהרקטות ששוגרו בשנות השבעים היו רקטות 107 מ”מ ו 122 מ”מ מייצור תעשייתי סדרתי, ושוגרו ע”י ארגון הפת”ח בראשותו של רב המחבלים יאסר ערפאת.

אבל לא מדובר רק “בהיסטוריה עתיקה” של טרום הסכם אוסלו והקמת הרש”פ, ומשנות השבעים של המאה הקודמת, נתקדם אל תחילת שנות ה 2000, שאז התגלו בשכם רקטות, ובשנת 2005 היה ירי של רקטה מג’נין אל עבר עפולה, שבמזל נפלה ביו”ש ולא בעפולה, ואזכיר שבינואר 2008, צה”ל חשף בשכם מעבדת נפץ שהרכיבה רקטות.

ואם כבר דיברנו על הרש”פ, אז אזכיר גם שמנגנוני הביטחון של הרש”פ תפסו ב 2010 רקטות שהיו אצל מחבלי חמאס, לפני שהצליחו לשגרן לישראל. וכן אזכיר שבשנת 2019 עצרו מנגנוני הביטחון של רש”פ, חוליית גא”פ שניסו לייצר רקטות לפי ידע והדרכה שקיבלו מאיראן.

אז נכון שמה שראינו בסרטונים האחרונים זה רקטות פרימיטיביות, אבל הידע להרכבת רקטות קיים ואף היה בשימוש, היו ניסיונות בעבר שהצליחו והיו ניסיונות שסוכלו, ולמרות פעילות כוחות הביטחון לאיתור מעבדות נפץ ובתי מלאכה לייצור אמל”ח, ייתכן שגם כיום יש בתי מלאכה שלמדו וייצר רקטות וגם מייצרים בפועל.

ולסיום אומר שלא אתפלא אם עוד נראה בעתיד הלא רחוק, שיגורי רקטות איכותיות מאלו שראינו בסרטונים, שעלולות גם לפגוע בישובים ישראלים, וגם לא אתפלא אם בסבב הלחימה הבא מול מחבלי הארגונים השונים ביו”ש, הם ישגרו רקטות מיו”ש אל ערי ישראל.

אחרי תגבור הכוחות וירי הרקטות בג'נין: מבצע מוגבל בצפון השומרון קרוב מתמיד

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות