מה חושבים בני הנוער הערבי על ישראל ונושאים נוספים?

כרגיל, מעניין ללמוד על דעותיהם של בני נוער במדינות ערב השונות לגבי ישראל.
כדי לדעת את התשובה לשאלה, אפנה אתכם לעיין בממצאי סקר הנוער הערבי השנתי () של ASDA'A BCW.

הסקר נעשה במפגש אישי – פנים אל פנים, וכולל 3,600 נערים ונערות מ 53 ערים שונות ב17 מדינות ערב וכן נוער פלסטיני (חצי משטחי הרש"פ וחצי מרצועת עזה) והשוואתו לתוצאות הסקר משנים קודמות, יכול לספק תובנות לגבי הלכי הרוח והשינויים בקרב דור העתיד של מדינות ערב.

לא תופתעו לדעת שבעיני רוב הנשאלים בסקר, מטבע הדברים, ישראל היא עדיין האויב , ועדיין מתוך סך הנשאלים, ישנם 13% המחשיבים את ישראל כבעלת ברית, אמנם אחוז קטן, אבל שבב תקווה לשינוי ולעתיד עם פחות שנאה עיוורת.

יחד עם זאת, בני הנוער הערבי תופסים את ישראל כאחת המדינות המשפיעות ביותר על העולם הערבי.
אציין שמזה עשורים רבים, ישראל נתפסת בשכונה כבעלת יכולות וכישורים של מעצמה או לפחות מעצמה אזורית, וכבעלת השפעה רבה על האזור, כך שזה לא נתון מפתיע במיוחד.

תוכלו גם לראות מה הם חושבים על נורמליזציה עם ישראל, והאם לדעתם הסכסוך הישראלי-פלסטיני ייפתר בשנים הקרובות, ואם הם חושבים שהסכסוך מקבל תשומת לב ראויה מצד העולם הערבי.

מצד אחד, שמחתי לראות ש 75% מהנוער באמירויות תומכים בנורמליזציה, וכך גם 50% מהנוער המרוקאי, ו 47% מהנוער של דרום סודאן, כולם נתונים מעודדים, ואזכיר שוב שבאמירויות יש חינוך לסובלנות וקבלת האחר כולל בני דתות אחרות, ושחינוך זה נותן תוצאות בתחומים רבים, ובהם גם תמיכה בנורמליזציה עם ישראל.

 

מצד שני, לא התפלאתי לראות אחוז נמוך של תומכים בנורמליזציה בכווית, ואפס תמיכה בעיראק (אזכיר את החוק שעבר בפרלמנט העיראקי במאי 2022 שבו נאסרת נורמליזציה עם ישראל וכל קשר ומגע של אזרח עיראקי עם ישראל, בכל נושא שהוא, ממסחר, דרך ספורט ועד לשיחה אקראית ברשות החברתיות) וגם לא הופתעתי לראות אפס תמיכה מקרב הנוער הפלסטיני שמורעל מינקות ובאופן ממוסד בשנאה נגד ישראל, כמו שלא הופתעתי מהאחוז הנמוך מאוד של 6% של תומכי נורמליזציה בנוער הירדני.

אבל שימו לב לנתונים המתקבלים ממצרים, עם 73% תומכים בנורמליזציה מקרב הנוער המצרי, אודה על האמת, הפתיעו אותי לטובה, וזה למרות חינוך לשנאת ישראל של עשרות רבות של שנים (שעובר בשנים האחרונות שינוי איטי לטובה).

 

ראו גם את הנתונים המגיעים מתוניסיה, ומתימן, מבחריין ומעומן, ומדינות נוספות, כך שתוצאות הסקר בנושא נורמליזציה עם ישראל, מעודדות ומספקות שבב תקווה נוסף.

תוכלו גם לראות בסקר אם הנוער הערבי חושב שהמתח בין ישראל לאיראן  יוביל למלחמה או שייפתר בדרכים דיפלומטיות, ומעניין לא פחות זה לראות מה הנוער הערבי חושב על עתידו של המשטר האיראני.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לכרזה: משאל צעירים ערבים.קום