לאיראן יותר מ-100 מיליארד דולר מוקפאים ברחבי העולם

לאחרונה, התחדשו הדיבורים על נכסים איראנים מוקפאים בחו”ל, על רקע הידיעות על שחרור חלק מהם, עם התגברות הלחצים האירניים לשחררם לאור המחסור במטבע החוץ במדינה בגלל הסנקציות האמריקאיות שהחלו מ- 2018, אשר כוונו בעיקר למשאבי המט”ח של איראן, הקפאת נכסים והגבלת הייצוא שלה, בעיקר יצוא נפט, גז ופטרוכימיה.

בשנים האחרונות הפך נושא הנכסים המוקפאים לעיקר על שולחן המשא ומתן האמריקני-איראני, בין אם במשא ומתן שמטרתו להחיות את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, או בשיחות המתמשכות על חילופי שבויים, במסגרתו טהראן סוחטת שחרור של מיליארדי דולרים בתמורה להחלפת שבויים.

 

כל ההתפתחויות הללו בשנים האחרונות התרחשו לגבי הכספים האיראניים המוקפאים מבלי שניתן לדעת את גודלם האמיתי, ומה שאיראן הצהירה לא חרג מהנאמר בדוחות ושמועות מערביות באו”ם.

עם זאת, נגיד הבנק המרכזי של איראן, מוחמד רזא פרזין, חשף לראשונה, שלשום, יום שני, כי למדינתו יש יתרות מט”ח במדינות שונות המוערכות ביותר מ-100 מיליארד דולר, מבלי לחשוף את שמותיהם של אותן מדינות וכמות הכספים המוקפאים בכל מדינה ומדינה.

בסימפוזיון ה-30 על המדיניות המוניטרית האיראנית בטהראן, קרא הבכיר האיראני לנקוט “צעדים מדיניים ודיפלומטיים לשחרורם”, וציין כי “ישנם צעדים שהצליחו להביא לפריצת דרך בשחרור מטבע חוץ הקפוא בחו”ל , ובקרוב נהיה עדים לתוצאותיהם”, מבלי לחשוף פרטים נוספים.

נגיד הבנק המרכזי של איראן, לפי מה שדווח על ידי סוכנות “ISNA” האיראנית, ייחס את חוסר היציבות הכלכלית באיראן לחוסר היציבות של מחירי המט”ח, וקרא לפעול כדי לשלוט במצב זה ו”להפחית את התנודות ולהשיג כלכלה יַצִיבה.”

 

סוגי מניות מוקפאים

לטענת אתר החדשות אל-ערבי אל-ג’דיד, הנכסים האיראנים המוקפאים בחו”ל מחולקים לשני חלקים. הראשון הוא נכסים ונכסים של ממשלת איראן, והשני הוא יתרות של חברות לא ממשלתיות, שחלקן נכללות בחברות חצי-ממשלתיות בשל קשריהם הפרטיים.

בנוסף ליתרות המזומנים האיראניות המוקפאות, ישנם נכסים איראניים יקרי ערך שהוקפאו בחו”ל, עוד מראשית המהפכה האסלאמית ב-1979, כמו מניות שרכשה איראן בתקופת המלוכה הקודמת בתעשיות הגרעין הצרפתיות, חברת “מרצדס” הגרמנית ואחרים.

בנוסף, ישנם נכסים של נדל”ן איראני, ומבנים שהוקפאו בחו”ל בצו בית משפט אמריקאי, כמו הבניין ההיסטורי של שגרירות איראן בוושינגטון ומבני מכון “עלווי” באמריקה ובקנדה.

באשר ליתרות המזומנים המוקפאות בחו”ל, הן ההכנסות מיצוא של נפט, גז, מוצרי נפט ומוצרים שאינם נפט.

 

נגיד הבנק המרכזי של איראן לא ציין אם 100 מיליארד הדולר שעליהם הוא מדבר הם יתרות המזומנים המוקפאות בלבד, או שמא הם כוללים את כל יתרות המזומנים והלא מזומנים שהוקפאו בחו”ל.

עם זאת, הנתון שחשף פרזין כולל ככל הנראה את כל סוגי היתרות המוקפאות, בהתחשב בעובדה שקיימים דיווחים אמריקאים ובינלאומיים קודמים בהקשר זה, שכן שירות המחקר של הקונגרס האמריקני הודיע ​​בדו”ח משנת 2020 כי שווי הכספים האיראניים שהוקפאו בחו”ל במזומן ונדל”ן נאמדות בין 100 ל-120 מיליארד דולר.

קרן המטבע הבינלאומית הצהירה בדו”ח מ-2022 כי שווי הנכסים האיראניים הקפואים ברחבי העולם עד סוף אפריל 2020 הסתכם ב-115.4 מיליארד דולר.

אלינה דוהן, הכתבת המיוחדת של האו”ם, ציינה בדו”ח שלה לאחר ביקור באיראן ב-2022 כי ארה”ב, כחלק מהצעדים החד-צדדיים שלה להגביל את המשאבים הפיננסיים של איראן, הקפיאה עד לאותו מועד בין 100 ו-130 מיליארד דולר בנכסים איראנים.

تعرف إلى حجم الأموال الإيرانية المجمدة في الخارج - YouTube

קרדיט: איראן אינסיידר   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות ואלג’זירה