קצר בתקשורת סורית איראנית. חלק ג’

 

 

אז מה הסיפור של חברת הסלולר הסורית החדשה?
למעשה, סיפור הקמתה של חברת הסלולר השלישית בסוריה, נמשך כבר שנים רבות, והתוכנית הממשלתית להקמת מפעיל שלישי החלה לנוע כבר בשנת 2010 (נחשו איזו מדינה הביע עניין להיות שותפה? רמז – מדינה שיעית שמייצאת את המהפכה האסלאמית), אבל אז הגיע שנת 2011, עם החורף הערבי (שבמערב עדיין מכנים “האביב הערבי”) ומלחמת הכל בכל במה שהיה פעם סוריה, הקפיאה את התכנית להקמת מפעיל סלולר שלישי.

בשנת 2017 חזרה התוכנית להקמת מפעיל סלולרי שלישי, ואני משער שלא תופתעו שבינואר 2017 סוריה ואיראן חתמו על הסכם, שבו המשטר הסורי מסכים למסור זיכיון מפעיל סלולר לחברת הסלולר של איראן (شرکت ارتباطات سیار ایران = Mobile Telecommunication Company of Iran) או בקיצור MCI, אזכיר שעד 2018 משמרות המהפכה החזיקו חלק מהבעלות על MCI באמצעות קבוצת מובין (کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین = Mobin Trust Consortium) ושבינואר 2021, הכניס משרד האוצר האמריקאי את הקבוצה לרשימת הסנקציות.

אציין שחברת וופא טלקום נוסדה בשנת 2017, גם אם במשך שנים ארוכות לא נוצק בה כל תוכן ולא הייתה לה כל פעילות. עוד אציין שמי שהקים את החברה, היה יאסר איברהים. עליו כאמור, נרחיב בהמשך.

 

לאחר דרך רצופת סיבובים שונים ומשונים, הכרזות ועיכובים, בפברואר שנה שעברה קיבלה וופא תקשורת את הזיכיון להקים את הרשת הסלולרית השלישית בסוריה, שכאמור כולל מונופול למתן שירותי דור 5.
אציין שלמרות ההשקעה הנדרשת, באישור הרגולטור הסורי, ההון שהיה רשום בקופת החברה עמד על עשרה מיליארד לירות סוריות (שבערכי תחילת שנה שעברה היו שווים פחות משלושה מיליון דולר!) מיותר לציין שכמובן מדובר בסכום שלא מגרד את ההון הנדרש להקים רשת סלולרית כלשהי.

החברה טוענת שהיא תפעיל שירותי דור 4 ודור 5 בלבד ושאין בכוונתה להפעיל שירותי דור 2 ודור 3, ולצורך כך החברה מתכוונת להקים רשת אנטנות ולהתקין ציוד שיהיו בבעלותה. היות ובינתיים לא הוקמו מערכי התקשורת הנדרשים להקמה ופריסת רשת סלולרית טכנולוגיות דור 5, אבל שוב הרגולטור הנדיב בא לעזרתה, ונתן לחברה שנתיים להקמת הרשת, ועד שהרשת תקום, אישר הרגולטור לחברה החדשה, להפעיל למען לקוחותיה, שירותי נדידה (Roaming) מקומיים על גבי הרשתות של שתי המפעילות המקומיות, וזאת בנוסף “לשיתוף” מתקני התקשורת של שני מפעילי הסלולר הוותיקים, שכמובן “ניאותו” לספק לה שירותים “ולארח” את וופא טלקום במתקני התקשורת המשמשים אותן.

לא שאני רוצה להיות קטנוני, אבל אזכיר שכדי לקבל שירותי דור חמישי, יש צורך ברשת סלולרית בעלת פריסת אנטנות צפופה באופן משמעותי מאשר רשת סלולרית של דור 4 או 3 (ואזכיר שגם בארצנו, לקח לחברות הסלולר זמן רב להרים רשת דור חמישי מתפקדת בפריסה רחבה), והיות ומשום מה, וופא טלקום לא הצליחה להרים רשת תקשורת סלולרית עצמאית ומתפקדת, הפועלת בטכנולוגיות של הדור החמישי, בעתיד הנראה לעין, לקוחות החברה החדשה שמשלמים על תקווה לקבל שירותי דור 5 הכוללים גלישה במהירויות גבוהות, תקועים בימים אלה, בשירות מקרטע של דור 3 המתקבל מאחד משני המפעילים הסלולרים הוותיקים.

 

מילה על בעלות וופא טלקום
כשמנסים לברר את הבעלות על וופא טלקום – המפעיל הסלולר השלישי בסוריה, נתקלים באי אילו בעיות מוזרות, כי פשוט אף אחד לא מוכן למסור פרטים, לא ממשלת סוריה, לא החברה עצמה, אבל העיקר שגם ממשלת סוריה מסרבת למסור פרטים על בעלי החברה, וגם מנכ”ל וופא טלקום שלא מוכן לגלות מי בעלי הבית של החברה אותה הוא מנהל, חוזר וטוען בפני כל מי שרוצה לשמוע, שהבעלות על החברה מוחזקת בידי “חברות לאומיות”…
גם ממידע שמגיע מקורות שונים המקורבים למשטר, ומקורות משוק התקשורת הסורי, עולה תמונה לא ברורה, וגם אם רוב המקורות מוסרים ש Syriatel (זוכרים? נתפסה ע”י אסמא אסד…) מחזיקה 20% מהבעלות, אבל מכאן התמונה אפילו מתערפלת יותר, כי נאמר שחברת וופא טלקום, מחזיקה 28% מחברת וופא השקעות (وفا الاستثمار = Wafa Invest) שגם אותה הקים מיודענו יאסר איברהים, ונחמד ללמוד שאת 52% הנותרים, מחזיקה חברה “סורית” שאת שמה אין גורם שמוכן לחשוף.

אבל שמנסים לחפש עוד מידע, מסתבר שבדצמבר שנה שעברה, עלתה באתר OCCRP, שבו עולים מחקרים של עיתונאים חוקרים, החושפים מידע על פשע מאורגן ושחיתות, כתבה החושפת את הקשר בין מפעילת הסלולר החדשה של סוריה לבין משמרות המהפכה (https://www.occrp.org/en/investigations/syrias-newest-mobile-operator-has-a-hidden-link-to-irans-revolutionary-guard), ובה נאמר ש 52 אחוזי הבעלות על וופא טלקום, המוחזקים ע”י החברה המסתורית, מוחזקים בפועל ע”י האיראנים.

אשאיר לכם לקרוא את הכתבה, ולראות טפח מהדרך המפותלת בה האיראנים מפעילים רשת של חברות כדי לפעול בעולם, ובאותה הזדמנות לעקוף את הסנקציות המוטלות על אישים, חברות וגופים איראנים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: ענב ניוז