יחידות הצבא שהקימה רוסיה בסוריה, אזורי היערכותן ועתידן. סקירה. חלק א’

מרכז ג’וסור ללימודים פרסם אתמול, יום חמישי, דו”ח שבו סקר את היחידות הצבאיות שהקימה רוסיה בסוריה, את אזורי היערכותן ואת עתידן הפוטנציאלי.

המרכז החל את הדיווח שלו בהתייחסות להכרזה של המשטר הסורי, בין השנים 2015 ל-2016, על הקמת גייס 4 וגייס 5, באירוע שהיה הראשון מסוגו מאז שנות השבעים של המאה הקודמת.

המרכז קבע כי גייסות 4 ו-5  ודיוויזיה ה-25 – כוחות מיוחדים  נחשבות בין היחידות הצבאיות הבולטות שרוסיה הציגה באמצעות מיסוד המיליציות המקומיות שהקים המשטר כדי להתמודד עם מרד האזרחים במדינה.

 

גייס 4 בצבא סוריה

המשטר הכריז על הקמת גייס 4 ב-8 בנובמבר 2015, לאחר שסיפח אליו את חטיבה 87 שהיתה פרוסה בכביש המחבר בין העיר חמה לעיירה “מער שחור” -معر شحور.

גייס זה נוצר על ידי מיזוג גורמים מזרועות המודיעין, מיליציות ההגנה הלאומיות וועדות עממיות בתוך ומחוץ לעיר חמה, שהצטרפו לחזיתות הקרב וללחימה באזורים הכפריים של מחוז חמה.

גייס זה מורכב מדיוויזיית חי”ר 2, הפרוסה באזור הכפרי הצפוני של לטקיה, ומדיוויזיית חי”ר 6, ומדיוויזייה 8 שריון, הפרוסות באזור הצפון-מערבי של מחוז חמה.

 

גייס 5 בצבא סוריה

גייס 5 הוכרז רשמית ב-22 בנובמבר 2016, והוא הקים מרכזי גיוס ייעודיים בדמשק, חומס, חמה, חלב, טרטוס, לטקיה וא-סווידה.

הגייס מורכב מחטיבה 1 – משימות מיוחדות, שגדודיה פרוסות באזור הכפרי הדרומי של מחוז אידליב, חטיבה 2, הממוקמת בצפון ובמזרח מחוז חמה, וחטיבה 3, הפרוסה מצפון לחמה.

גייס 5 כולל גם את חטיבה 4 הפרוסה ממזרח לחומס, את חטיבה 5 הפרוסה מצפון לדיר א-זור ואת וחטיבה 6 בא-סויידה בדרום סוריה.

חטיבה 7 כוללת גם ארטילריה פרוסה מזרחית לדיר א-זור, חטיבה 8 מזרחית לדרעא וגדוד 1- משימות מיוחדות פרוס באזור הכפרי הדרומי של מחוז אידליב.

אינדיקציות להקמת יחידות צבאיות חדשות בסוריה

מנקודת מבט צבאית, חוקרי המרכז אומרים שגיבוש גייס 4 ו-5, אזורי פריסתם והמטלות המוטלות על כל אחד מהם מצביעים על מספר נקודות, ובעיקר:

היעדר תקנים תיקניים בגיבוש גייסות 4 ו-5, לפי התקנים הבסיסיים בצבא סוריה שמלפני 2011.

אי עמידה בחוקי הצבא הנהוגים בהתנדבות בשני הגייסות והעברת החיילים כל בדיקות הקבלה הנהוגים במוסדות צבאיים שרק לפיהן ניתן לקבוע אם המועמד כשיר לתפקידו.

הבנייה ההדרגתית והשונה של שני הגייסות מעידה על הידרדרות משמעותית באיכות כוח אדם מספק להצטרפות לכוחות המשטר. גייס 4 מסתמך על הדרג הדיביזיוני וגייס 5 על מסתמך במבנהו על הדרג החטיבתי.

הסתמכות על זכויות יתר, בעיקר הטבות כספיות למתנדבים בשורות שני הגייסות, במטרה למנוע תופעות שליליות שהתפשטו בקרב כוחות המשטר, כמו עריקה משירות או אי ביצוע פקודות.

הפרת כל החוקים הצבאיים המחייבים עבודה צבאית במשרה מלאה, על ידי אימוץ עבודה עם כוח אדם על פי שיטת החוזים, והזמנת אזרחים להתנדב להם, בעיקר בגייס 5.

אולם שיטה זו, לעומת זאת, משקפת את מצב ההתגייסות והקיטוב שמניע צעירים להתנדב, והדבר מופיע בבירור בגייס 4, מכיוון שרוב הלוחמים שלה הם מהערים והעיירות של אזורי החוף ומהאזור הכפרי המערבי של מחוז חמה.

מבנה המיליציה שולט במבנה היווצרות 2 הגייסות, מה שמונע להתחשב בהם כיחידות השייכות לצבא אמיתי, כתוצאה מריבוי הקבוצות החמושות שאינן צבאיות פרופר.

רוסיה העדיפה לנהוג כך בגלל שליטתה בסוריה וחוסר הצורך בתיאום עם הנהגת המשטר, והיא פעלה לשילוב 2 הגייסות במבנה הצבא הסדיר, המורכב משלושה גייסות (فيالق), כדי למסד את פעילותן של הגייסות החמושים הנוספים ולשלב אותם בצבא, ולחסוך מהם בעיות משפטיות בינלאומיות על השתתפותן במלחמת האזרחים, ולשמור עליהם כגייסות המבצעים את משימות הלחימה בטרור.

לוחמי 2 הגייסות לא עברו הכשרה צבאית, שכן רוסיה דרשה מהמתנדבים של לוחמי גייס 5 לבצע שירות חובה, כדי לא לטרוח להכשירם במיוחד מחד, ולהיזהר שלא לחשוף את כשלונם בכל הנוגע למערך החדש, בדומה לכישלון הקמת גייס 4. 

קרדיט: מרכז ג’וסור למחקרים